بحثی درباره: عرفان به روش قرآن و حقیقت بهشت

بحثی درباره: عرفان به روش قرآن و حقیقت بهشت123

تألیف: الیاس کلانتری

چاپ اول: ۱۳۶۰

ناشر: انتشارات اوج

در این کتاب دو نوع روش و مشی عرفانی معرفی و با یکدیگر مقایسه شده اند. یکی روشی که از آیات قرآن و سیره شریف پیامبر خدا – صلّ الله علیه و آله و سلّم – و ائمه معصومین – علیهم السلام – نشأت گرفته است! و دیگری روش متداول بین «عرفا» به معنی اصطلاحی.

در این بررسی به مواردی از جاذبه های حقیقی عرفان قرآنی و تأثیرات عمیق آن در روح انسان ها اشاره شده و همچنین نمونه هایی از جلوه های این نوع عرفان در بعضی از اشعار و آثار عرفا. و در جهت مقابل انتقادی از روش متداول بین عموم عرفا و بی اثر یا کم اثر بودن آن روش در جذب انسان ها به سوی عرفان حقیقی، بعمل آمده است.

در بخش دوم این کتاب دیدگاه عرفا در مورد بهشت مورد نقد و بررسی قرار گرفته و از روش متداول بین آنها در توصیف بهشت و اهل بهشت انتقاد شده است. در این بخش بحثی در معرفی حقیقت بهشت و جلالت خاص آن مطرح شده و اینکه دیدگاه عمده عرفا در مورد بهشت مطابق حقیقت آن نیست و اینکه نظر آنها در مورد بهشت شبیه نظر مردم عامی است. اما حقیقت بهشت در نظر اولیای خاص خداوند یعنی پیامبران خدا و امامان معصوم – سلام الله علیهم اجمعین – جلالت خاصی دارد، به طوریکه حضرت ابراهیم (ع) – مطابق نقل قرآن مجید – از خداوند تقاضا می کند که او را از وارثان بهشت قرار دهد و عرض می کند:  وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ(الشعراء/۸۵) و حقیقت بهشت در نظر اهل معرفت غیر از آن است که عامه مردم تصور می کنند. و بهشت محل تجلّی حقیقی جمال پروردگار است.

اهمیت و روش حفظ قرآن
بخوانید

 

 

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن