Archive for: ۱۳۹۴

۱۶۱-منظور از این که نماز از زشتی ها باز می دارد چیست؟!

کعبهسؤال:در این آیه «ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر و لذکر الله اکبر» اولاً: نماز چگونه از زشتی ها باز می دارد؟! ثانیاً: منظور از ذکر خدا که از نماز بالاتر است چیست؟! آیا این ذکر خدا شامل یک سری کلمات خاص می باشد؟!

پاسخ:خداوند در آیه مورد نظر انسان ها را به بر پا داشتن نماز توصیه کرده است و می فرماید:

«أَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ» (العنکبوت/۴۵) یعنی نماز را بر پای دار که نماز از کارهای زشت و ناپسند باز می دارد و یاد خدا بزرگتر ]و بالاتر[ است و خداوند می داند آن چه را انجام می دهید. در آیه کریمه علاوه بر دستور به بر پای داشتن نماز به حکمت و آثار و فواید آن هم اشاره شده است.

Continue reading “۱۶۱-منظور از این که نماز از زشتی ها باز می دارد چیست؟!” »

۱۶۰ – آیا از نظر آیات قرآن عقیده به جبر تأیید می شود؟!

allah

سؤال: آیا عقیده به جبر در این زمینه درست است؟!

پاسخ: در انتهای سؤال قبلی گفته شده که آیا عقیده به جبر در این زمینه درست است یعنی اینکه از آیه مورد بحث در آن سؤال که آیه آخر سوره تکویر بود، عقیده به جبر تأیید می شود. در پاسخ سؤال این موضوع توضیح داده شد و آن اینکه در آیه مورد نظر مشیّت انسان نفی نشده است و بلکه مشیّت استقلالی یعنی بدون ارتباط با مشیّت خداوند، از انسان نفی شده است. یعنی انسان در محدوده مشیّت خداوند دارای اختیار است و می تواند کاری را انجام دهد یا ترک کند.

Continue reading “۱۶۰ – آیا از نظر آیات قرآن عقیده به جبر تأیید می شود؟!” »

بحثی درباره: عرفان به روش قرآن و حقیقت بهشت

بحثی درباره: عرفان به روش قرآن و حقیقت بهشت123

تألیف: الیاس کلانتری

چاپ اول: ۱۳۶۰

ناشر: انتشارات اوج

در این کتاب دو نوع روش و مشی عرفانی معرفی و با یکدیگر مقایسه شده اند. یکی روشی که از آیات قرآن و سیره شریف پیامبر خدا – صلّ الله علیه و آله و سلّم – و ائمه معصومین – علیهم السلام – نشأت گرفته است! و دیگری روش متداول بین «عرفا» به معنی اصطلاحی.

Continue reading “بحثی درباره: عرفان به روش قرآن و حقیقت بهشت” »

کلام ایام – ۲۸، معارف دین توحیدی در کلام حضرت فاطمه زهرا

re450معارف دین توحیدی در کلام حضرت فاطمه زهرا (س)

بخش دوم

در خطبه حضرت فاطمه زهرا (س) یک سلسله معارف اساسی دین توحیدی به صورت فشرده بیان شده است. این بیان در یک نگاه کلی و یک نوع تقسیم بندی مطالب، مشتمل بر توحید خداوند و موضوع نبوت و اوصاف شریف رسول خدا (ص) و حکمت عقاید و احکام تکلیفی و وظایف اخلاقی فردی و اجتماعی مسلمین و تحولات عظیم فرهنگی ناشی از فعالیت های پیامبر خدا (ص) و اعتراض به رفتارهای حکومت جامعه و مبارزه با نفاق و اثبات موقعیت غیر شرعی حکومت وقت می باشد.

اولین سؤالی که از این خطبه و مطالب آن به ذهن خطور می کند، وجه ارتباط مطالب آن با علت اقدام حضرت فاطمه (س) می باشد.

Continue reading “کلام ایام – ۲۸، معارف دین توحیدی در کلام حضرت فاطمه زهرا” »

۱۵۹-آیا انسان مشیّتی از خود دارد، یا در کارهای خود مجبور است؟!

allah

سؤال:خداوند در آیه آخر سوره تکویر می فرماید: «و ما تشاءون الا ان یشاءالله رب العالمین» این آیه مشیّت انسان ها را نفی کرده، یعنی انسان ها مشیّتی ندارند پس در این صورت آیا انسان ها در کارهای خود مجبور هستند و کارهای خلاف آن ها هم مشیّت خداوند است؟! آیا عقیده به جبر در این زمینه درست است؟!

پاسخ:آیه دیگری هم مشابه آیه مورد نظر شما در قرآن وجود دارد و آن آیه ۳۰ از سوره مبارکه انسان است که خداوند می فرماید:

«وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يشَاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا» و آیات دیگری هم در زمینه مشیّت خداوند و ارتباط آن با مشیّت انسان ها در قرآن وجود دارد.

Continue reading “۱۵۹-آیا انسان مشیّتی از خود دارد، یا در کارهای خود مجبور است؟!” »