کلام ایام – ۴۶، ولادت امام حسین علیه السلام درخشش گوشواره عرش خدا

 

aksgif.ir-emaam-hossin-gif-تصاویر-متحرک-ولادت-امام-حسین-ع.98ولادت امام حسین (ع) درخشش گوشواره عرش خدا

روز سوم ماه شعبان مصادف است با ولادت حضرت سیدالشهداء امام حسین (علیه السلام). در روایتی که علمای شیعه و اهل سنت از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده اند، آمده است که حسن و حسین- علیهما السلام- به منزله دو گوشواره عرش هستند.(۱) یعنی خداوند عرش خود را با نور وجود آن دو گوهر قدسی زینت خواهد داد.

یکی از این دو ستاره نورانی در ماه رمضان از افق عالم دنیا طلوع کرده، یعنی وجود مبارک کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) و دومی در همین ماه شعبان. که هر دو حادثه موجب افزایش جلالت این دو ماه و به جریان افتادن امواج عظیمی از برکات خداوند شده است.

این دو بزرگوار زینت بهشت و طبق کلام مبارک رسول اکرم (ص) سرور و رئیس جوانان بهشتی هستند. بحث اختصاصی در شخصیت امام حسن مجتبی (ع) را به ایام تولد آن بزرگوار در ماه رمضان موکول می کنیم، و در این مقاله در حدّ اشاره ای به جلالت ماه شعبان از ناحیه ولادت حضرت حسین (ع) اکتفا خواهیم کرد. و بحث بیشتر در عظمت شخصیت و مقام آن بزرگوار را به خواست خداوند در مقالات مربوط به تحلیل نهضت مقدس عاشورا عرضه خواهیم کرد.

مخلوقات خداوند بالخصوص انسان ها دائماً و مستمراً مشمول رحمت واسعه ذات مقدس او قرار دارند. اما در زمان های خاصی و در شرایط معینی مراتب برتری از رحمت به عالم انسان ها و یا نقاط معینی از عالم و یا نسبت به عده معینی از انسان ها، جریان می یابد.

بعنوان مثال: حیات انسان ها و در ارتباط با آن ها حیات حیوانات و نباتات از ناحیه آبی که از آسمان می بارد تأمین می شود. و این آب نازل شده در سفره های زمینی ذخیره می شود و یا به صورت نهرهایی در روی زمین جاری می شود و یا به شکل برف روی کوه ها ذخیره می شود و به تدریج ذوب شده و به جریان می افتد. آمدن باران و تأمین آب مورد نیاز زندگی انسان ها همیشه به صورت متعارف و عادی در محیط زندگی انسان ها جریان می یابد. اما انسان ها می توانند علاوه بر روال عادی بهره مندی از آب نازل شده در محیط زندگی خود، با تغییر دادن شرایط زندگی خود و به کار بستن روش های خاصی بهره برداری از این آب را افزایش دهند.

بعنوان مثال با توجه به اینکه در زمان های خاصی امکان بارش بیشتر وجود دارد مثل فصل بهار، انسان ها می توانند قبلاً زمین های زراعی را برای کشت گیاهان آماده کنند و بذرهای مورد نظر خود را در زمین های زراعی بپاشند و نهال هایی در زمین های مستعد بکارند و وقت شروع باران، از نعمت نازل شده پروردگار بهره های بیشتری ببرند.

همچنین می توانند با ساختن سدها، مقداری از آب باران و جریان نهرها را در آن ذخیره کنند و در فصل مناسب زراعت از آن بهره برداری بیشتری کنند. و همچنین می توانند آب ذخیره شده در سدها را از طریق شبکه لوله کشی به خانه ها و محل زیست انسان ها منتقل کنند و باز می توانند از جریان آب ذخیره شده در پشت سدها، با نصب تجهیزات خاصی انرژی برق بوجود بیاورند، و امثال آن ها.

کلام ایام - 379 ، امتحانات ملکوتی در نهضت عاشورا
بخوانید

در عالم معنی هم نظامی شبیه به همین نظام برقرار است و آن اینکه قوانین هدایتی خداوند بطور عادی و متعارف شامل حال مخلوقات خداوند و انسان ها می شود. اما گاهی شرایط فوق عادی در زندگی انسان ها بهره برداری از الطاف خداوند و رحمت واسعه او را بیشتر امکان پذیر می کند. مثل زمان حضور پیامبران خدا در بین مردم یک منطقه و رهبری مستقیم آن ها در جوامع انسانی.

به عنوان مثال: اگر موقعیت ایمانی مردم زمان خودمان را با مسلمین معاصر وجود مبارک پیامبر خدا (ص)، بالخصوص ساکنان شهر مدینه در زمان برقراری حکومت دینی مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که برای آن ها امکان بهره برداری از سنت هدایت خداوند، چه مقدار بود. یعنی چقدر فرق است که انسان معاصر رسول خدا (ص) باشد و با او نماز بخواند و آیات قرآن و تفسیر آن ها از شخص آن حضرت بشنود و تجلی عظمت و قداست آیات قرآن را در رفتارهای آن وجود مبارک مشاهده کند، و یا اینکه در زمان ما بخواهد حقایق متعارف دینی و کلام خدا را از بین رفتارهای مختلف پیروان دین خدا و مدعیان دروغین پیروی از آن حضرت، و از بین دروغ ها و حیله گری های فریبنده دشمنان دین، استخراج کند و حقایق را از اباطیل جدا کند، و بخواهد به صورت حقیقیِ اعمال و رفتارهای دینی علم پیدا کند و به آن ها عمل کند.

ولادت حجت های پروردگار عالم و امامت آن ها و سکونت آن ها در بین انسان ها از جمله زمان ها و شرایط فوق عادی و اختصاصی برای بهره برداری بیشتر از رحمت خداوند و در رأس فرصت های طلایی قرار دارد.

ولادت حضرت سیدالشهداء (ع) زمان نزول بارانی از رحمت و برکات خداوند است. و جریان عظیمی که با قهرمانی های خاص آن بزرگوار در سطح عالم فضائل انسانی و کرامت های اخلاقی به راه افتاده، می تواند تمام آلودگی های ایجاد شده در فضای حیات دینی را از بین ببرد و این فضای مقدس را بطور کامل پاک کند. آن آلودگی ها که بوسیله منافقان و دینداران دروغین و تبهکاران به وجود آمده است.

اگر عالم انسانی، بالخصوص فضای فکری نسل جوان در سطح جهانی، در معرض تابش نور شخصیت امامان معصوم (ع) و قهرمانی های امام حسین (ع) و اصحابش در نهضت مقدس عاشورا و جوانمردی ها و وفاداری های پرچمدار رشید این نهضت مقدس یعنی حضرت ابوالفضل العباس (ع)، قرار بگیرد، تغییرات و تحولات عمیقی در آن تحقق خواهد یافت و تاریکی ها و خوف ها و ناامنی ها از فضای زندگی انسان ها کنار خواهد رفت.

طلوع ستاره درخشان آسمان جلال، و شکوه عظیم این ایام را به همه شیعیان و دوستداران گوشواره عرش مجید و همه پاکان و جوانمردان عالم تبریک می گوئیم و از خداوند کریم و رحمت واسعه او درخواست می کنیم ما و شما و همه پیروان و دوستداران آن بزرگوار را مشمول شفاعت آن حضرت قرار بدهد.

الیاس کلانتری

۹۵/۲/۲۲

پاورقی:

۱-فیض القدیر، منادی، ج ۳، ص ۳۱۵

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن