اهمیت و روش حفظ قرآن

ghتألیف: الیاس کلانتری

ناشر: انتشارات بیان

تاریخ چاپ: ۱۳۶۲

این کتاب از یک مقدمه و سه فصل تحت عناوین ذیل تشکیل یافته است:

فصل اول: فواید و نتایج حفظ قرآن

فصل دوم: اهمیت و موقعیت حفظ قرآن در اسلام

فصل سوم: روش حفظ قرآن

در مقدمه کتاب اشاره شده به اینکه روشی که با راهنمایی رسول گرامی اسلام ( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) در جهت آشنایی با قرآن مجید و علوم آن بکار بسته می شد، غیر از روشی است که امروزه در میان مسلمین متداول است. و اینکه آشنایی مسلمین اولیه با قرآن و معارف آن از طریق حفظ و بخاطر سپردن آیات قرآن بود.

سپس به سیر تاریخی موضوع حفظ قرآن اجمالاً اشاره ای شده و اینکه در زمان اخیر این موضوع مورد توجه بیشتری قرار گرفته و گرایش قابل توجهی در نسل جوان نسبت به آن پیدا شده است.

در فصل اول کتاب به مباحثی در فواید و آثار و نتایج حفظ قرآن اشاره ای شده و اینکه فواید آن بسیار عظیم تر از آن است که ابتدا به ذهن می رسد.

در فصل دوم: موقعیت حفظ قرآن در سیره شریف رسول اکرم ( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) و ائمه معصومین ( علیهم السلام ) مورد بحث قرار گرفته و در این زمینه ۱۲ روایت از آن بزرگواران نقل شده است.

و در فصل سوم: روشی برای حفظ قرآن طرح شده که حاصل تجربیات دوره ای است که مؤلف کتاب  اشتغال به حفظ داشته و در کلاس های متعدد آن را تجربه کرده است.

روش بکار بسته شده، دارای سهولتی است و جنبه عمومی آن بیشتر مورد توجه بوده است یعنی این روش قابل استفاده عموم است نه فقط صاحبان استعدادهای برتر. علاقه مندان به حفظ قرآن می توانند با مطالعه مقدمه و دو فصل اول کتاب با اشتیاق لازم این روش را بکار ببندند و به مقصود خود برسند. ان شاء الله تعالی.

سخنرانی ها - 16، نکاتی از داستان حضرت نوح (علیه السلام) بخش دوم
بخوانید
برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن