Archive for: ۱۳۹۸

مناظرات- ۲ (مناظرات آسمانی)

147802_494مرحله دوم

در بخش قبلی از این مباحث موضوع مناظره خدای سبحان با ملائکه درباره خلقت انسان و قرار دادن او به عنوان خلیفه در زمین ذکر شد، در این بخش موضوع سجده ملائکه به آدم- علیه السلام- و یا نوع انسان را مورد بحث قرار می دهیم. اگر چه این مرحله هم به همان مرحله اول ارتباط دارد و می شود بخشی از آن محسوب شود، اما به جهت توجه استقلالی به موضوع سجده و رفتار ملائکه بحث مربوط به آن را جداگانه و در مرحله دیگری قرار دادیم.

موضوع مناظره و ادامه آن

الله: من بشری را از گِل (خشک متغیّر یا بد بو) خواهم آفرید

– پس وقتی ]بدن[ او را تنظیم و تعدیل کردم و روحی از خود در او دمیدم برای او به سجده بیافتید!

ملائکه به محض خلقت آدم برای او به سجده افتادند.

Continue reading “مناظرات- ۲ (مناظرات آسمانی)” »

کلام ایام ـ ۲۹۱، عذر تقصیر به پیشگاه ماه مبارک رمضان

ماه-رمضان-مبارکبخش دوم

کلیات

* معنی صحیح توبه چیست؟

* توبه خدای سبحان چه معنی دارد؟!

* پذیرش توبه بنده معنی مراد از ‌کلمه «تواب» نیست و برای توبه پذیر بودن خدا اصطلاح دیگری در قرآن وجود دارد و آن عبارت است از «قابل التوب» است

* در صورت توبه بنده فاصله به وجود آمده- از ناحیه گناه- بین او و پروردگارش از بین می رود.

* گناه عمل و رفتاری است که آثار مطلوب و زیانبار سنگینی برای شخص صاحب عمل و دیگران به وجود می آورد.

* از نظر اخلاق دینی انسان از انجام عملی که آسیب قابل توجهی به جسم و روح و منافع خود و دیگران خواهد داشت ممنوع شده است.

* موجودی به نام انسان موقعیت بسیار با اهمیت و خطیری در بین مخلوقات دارد و او از شناسائی حقیقت وجود خود به منافع و فواید عظیمی خواهد رسید.

* برای شناسائی حقیقت وجود انسان احتیاج مبرمی به علم خدا وجود دارد!

Continue reading “کلام ایام ـ ۲۹۱، عذر تقصیر به پیشگاه ماه مبارک رمضان” »

مناظرات ـ ۱ (مناظرات آسمانی)

147802_494بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

«مناظره» با صرف نظر از معانی لغوی و همچنین معانی اصطلاحی متداول بین دانشمندان در رشته های مختلف علمی و بین ادباء و شعرا، عرفاً به بحث و گفتگو و سؤال و جواب بین دو یا چند نفر و دو یا چند گروه گفته می شود که عمدتاً هر کدام می خواهند نظر و عقیده و فکر خود را ثابت کنند و گاهی هم درباره صِرف سؤال و جواب و آموزش از این طریق به کار می رود.

مناظره آداب و رسومی در بین دانشمندان و اهل ادب دارد که در منابع علمی ذکر شده و در ادامه این مباحث هم درفرصت های مناسب به ذکر و توضیح آنها خواهیم پرداخت.

بحث و گفتگو و آموزش بصورت مناظره جاذبه و طرفداران زیادی دارد و یکی از روش های بسیار مفید و راهگشا در آموزش و حل معضلات علمی و فکری می باشد. این روش بحث و گفتگو سابقه طولانی در بین دانشمندان و سایر انسان ها داشته، از جمله اینکه حکیم مشهور تاریخ علم و فلسفه، سقراط نوعی از آن را در آموزش به دیگران به کار می برد.

Continue reading “مناظرات ـ ۱ (مناظرات آسمانی)” »

۲۸۴- اهل البیت در قرآن مجید و در جامعه دینی چه موقعیتی دارند؟!

b824f85901d9a92733484c4ba647e881_XLبخش اول

سؤال: اهل البیت چه کسانی هستند و در جامعه دینی چه نقشی به عهده دارند؟

 پاسخ:

کلیات

 *مراد از «تطهیر» اهل البیت و دور کردن «رجس» اعطاء مقام عصمت به آن ها است.

 *مراد از اهل البیت در آیه تطهیر طبق مدلول بیش از هفتاد روایت، وجود مبارک رسول خدا- صلّی الله علیه و آله و سلّم- و امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین- سلام الله علیهم اجمعین- هستند.

 *در منابع اهل سنت بیش از چهل روایت درباره شخصیت های مشمول آیه تطهیر نقل شده است.

* اهل سنت روایات مربوط به «آیه تطهیر» را از طرق زیادی از ام ّسلمه و عایشه و ابی سعید خدری و سعد و وائلة بن القع و ابی الحمراء و ابن عباس و ثوبان غلام پیامبر ]صلّی الله علیه و آله و سلّم[ و عبدالله بن جعفر و علی- علیه السلام  -و حسن و حسین- علیهما السلام- نقل کرده اند.

 *علمای شیعه آن روایات را از امام علی و امام سجاد و امام باقر و امام صادق- علیهم السلام- و ابی الاسود دؤلی و عمرو بن میمون اودی  و سعد بن ابی وقاص از سی و چند طریق نقل کرده اند.

 *همسران پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله و سلّم- مشمول آیه تطهیر نبودند.

Continue reading “۲۸۴- اهل البیت در قرآن مجید و در جامعه دینی چه موقعیتی دارند؟!” »

۲۸۳- نهرهای بهشتی چگونه جریان می یابد؟

211124158175406623420212666180952043473169 سؤال: آیا منظور از این عبارت که در آیات قرآن آمده: «جنات تجری من تحتها الانهار» جریان نهرهائی است دراعماق زمین بهشت؟!

 پاسخ: مراد از این عبارت جریان نهرهائی است در باغ های بهشتی و این نعمت بیش از همه نعمت های بهشتی در قرآن مجید ذکر شده است. اما منظوراین نیست که نهرهای بهشتی در اعماق زمین بهشت جریان دارد. چون این تعبیر در آیات دیگری نیز در مورد نهرهای دنیوی به کار رفته است. به عنوان نمونه:

«فَنَادَاهَا مِنْ تَحْتِهَا أَلَّا تَحْزَنِي قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيا» (مريم/۲۴) در این آیه کریمه دو بار کلمه «تحت» به کار رفته است یک مورد درباره ندائی که به گوش حضرت مریم- علیها السلام- رسید. دیگری درباره نهری بود که از ناحیه اراده مستقیم و فوق عادی خدای سبحان در زیر پای او و یا در کنار او جریان یافت.

Continue reading “۲۸۳- نهرهای بهشتی چگونه جریان می یابد؟” »