Archive for: ۱۳۹۸

۲۸۹ـ نسل جوان امروزی چگونه و در چه جهتی می تواند حضرت ابوالفضل العباس ـ علیه السلام ـ را اسوه خود قرار دهد؟

images (1)

سؤال: چگونه ممکن است حضرت ابوالفضل العباس ـ علیه السلام ـ الگوئی برای جوانان امروزی باشد؟!

پاسخ: در آیاتی از قرآن مجید پیامبران خدا بعنوان اسوه زندگی انسانها معرفی شده اند. خدای سبحان می فرماید:

«قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ» (الممتحنه/۴) یعنی: برای شما در [شخصیت و رفتارهای ] ابراهیم و کسانی که با او بودند، اسوه [و سرمشقی] نیکو وجود دارد، آنگاه که به قوم خود گفتند، ما از شما و از آنچه بجای الله عبادت می کنید برائت می جوئیم.

در این آیه بطور ضمنی خطاب به مسلمین و پیروان دین توحیدی می فرماید که از رفتار و اعمال حضرت ابراهیم ـ علیه السلام ـ و پیروان او سرمشقی برای خود بگیرند و رفتاری از آنها را هم متذکر می شود، که عبارت است از توحید خدای سبحان ـ عزّوجل ـ و بیزاری جستن از مشرکان و بت پرستان و رفتارهای آنها.

و درباره وجود مبارک رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ خطاب به اهل ایمان می فرماید:

Continue reading “۲۸۹ـ نسل جوان امروزی چگونه و در چه جهتی می تواند حضرت ابوالفضل العباس ـ علیه السلام ـ را اسوه خود قرار دهد؟” »

۲۸۸- اسرای خاندان رسالت در شام در چه مکانی اسکان یافتند؟!

13910905000033_PhotoAسؤال: آیا اینکه گفته شده اسرای کربلا را در شام در خرابه ای جای دادند، صحیح است؟ چگونه ممکن است کنار قصر یزید خرابه وجود داشته باشد؟

پاسخ: در بعضی از روایات تاریخی آمده است که اسرای خاندان رسالت و حرم حسینی- علیه السلام- را در شام در ساختمان خرابه ای نزدیک قصر یزید جای دادند. البته این مطلب از اخبار قطعی نیست. اگرچه حکومت غاصب و پلید بنی امیه بالخصوص در زمان یزید- لعنة الله علیه- منشأ هر پلیدی و هر جنایتی بود و تا جائی که وضعیت جامعه و مردم فریب خورده عامی اجازه می داد هر ظلمی را نسبت به خاندان رسالت و طرفداران و پیروان آنها روا می داشتند، و اگر از عمل ظالمانه ای خودداری کردند بجهت ترس از آشکار شدن بیشتر نفاقشان بود.

Continue reading “۲۸۸- اسرای خاندان رسالت در شام در چه مکانی اسکان یافتند؟!” »

کلام ایام – ۲۹۸، محرم الحرام و شکوه و جلال مراسم عزای حسینی (علیه السلام)

www.dustaan.com-مجله-اینترنتی-فال-روزانه-حافظ-1506800922بخش دوم

عوامل اصلی تجلیل و تعظیم اختصاصی حادثه عاشورا

در بخش قبلی از این سلسله مباحث گفته شد که اراده خدای سبحان عامل اصلی شهرت جهانی و تاریخی حادثه عاشورا شده است و این مطلب مطابق معانی آیاتی از قرآن مجید است که متضمّن بیان بعضی از سنت های تغییر ناپذیر خدای سبحان می باشند. از جمله اشاره ای شد به یکی از سنت های پروردگار عالمیان- عزّوجلّ- در ارتباط با «ذکرالله» و وعده ای که او به بندگان خود داده است.

حال در ادامه آن بحث عرض می کنیم، طبق آیات متعدّدی در قرآن مجید وعده خدا- حق است، یعنی تحقّق آن قطعی است و مطابق قوانین و سنت های حاکم بر عالم.

در آیات قرآن بیش از ۲۰ مرتبه موضوع «حق» بودن وعده های خدا ذکر شده که در غالب این موارد بطور صریح گفته شده است که وعده خدا حق است و چند بار این موضوع به صورت های دیگری ذکر شده است. تعدادی از آیات را در این زمینه ذکر می کنیم:

۱- «إِلَيهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا» (يونس/۴) یعنی: بسوی او است بازگشت شما، وعده خدا حق است.

Continue reading “کلام ایام – ۲۹۸، محرم الحرام و شکوه و جلال مراسم عزای حسینی (علیه السلام)” »

کلام ایام – ۲۹۷، محرم الحرام و شکوه و جلال مراسم عزای حسینی (علیه السلام)

www.dustaan.com-مجله-اینترنتی-فال-روزانه-حافظ-1506800922بخش اول

 ماه محرم فرا رسید و مراسم باشکوه عزاداری برای حضرت سیدالشهداء امام حسین- علیه السلام- و یاران وفادار و همراهان غیرتمند و قهرمان او شروع شد. هر سال در این ماه تعظیم و تجلیل حادثه‌ای که در روز دهم این ماه در سال ۶۱ هجری در منطقه ای بنام کربلا وقوع یافته باشکوهی روز افزون برقرار می شود. این مجالس و این مراسم به منطقه خاصی از زمین و کشور و ملت معینی محدود نمی شود و بلکه عظمت و قدرت و شکوه و جلال آن مرزهای زمان و مکان را باز کرده و به نحوی جنبه جهانی و تاریخی پیدا کرده است. از زمان وقوع حادثه عاشورا در آن روز تا زمان ما در مناطق فراوانی از جهان و از طرف گروه ‌های بیشماری از انسان ها و ملل مختلفی این مراسم مورد تجلیل و تعظیم واقع می شود.

در چنین روزی که بنام «عاشورا» مشهور شده است. در سال ۶۱ هجری جنگی بین دو گروه از انسان‌ ها واقع شده که مورخان تعداد افراد یکی از آن دو گروه را در نقل های مختلف هفتاد و دو نفر یا حدود یکصد نفر و یا نهایتاً یکصد و چهل و پنج نفر نوشته اند.

Continue reading “کلام ایام – ۲۹۷، محرم الحرام و شکوه و جلال مراسم عزای حسینی (علیه السلام)” »

کلام ایام- ۲۹۶، رهبری امیرالمؤمنین علی – علیه السلام- و دین پسندیده

Profile-picture-eyd-ghadir-imam-ali-4132s4dfusd574896-1در ایام مبارکی قرار گرفته ایم، بین عید الاضحی (قربان) و عید غدیر و سالروز ولادت پربرکت امام هادی- علیه السلام- و چند روزی است که عبادت باشکوه جهانی حج در مکه مکرمه و کنار کعبه و خانه خدا به پایان رسیده و زائران خانه خدا با قلوبی پاک شده از ناحیه جریان عظیم «ذکرالله» در حال بازگشت به وطن خود هستند و عده‌ای از آنها هم که در روزهای نزدیک شروع مراسم حج به مکه رسیده بودند، بعد از اتمام مراسم به زیارت حرم رسول اکرم- صلّی الله علیه و آله و سلّم- و محل نزول کلام خدا یعنی شهر منوّر مدینه مشرّف شده اند.

 در چنین ایامی در زمان حیات پیامبر اکرم حضرت محمد- صلّی الله علیه و آله و سلّم- حادثه عظیم بسیار مبارکی واقع شد بطوریکه آن حادثه متضمّن کامل شدن دین خدا و نزول بالاترین مراتب رحمت و برکات او به عالم انسان ها شد. تا جائی که خدای سبحان به مناسبت جریان رحمت واسعه خود به پیروان دین آسمانی در کتاب کریم خود فرمود:

«الْيوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» (المائدة/۳) یعنی: امروز دین شما را برای شما کامل کردم و نعمتم را بر شما به عالیترین مرتبه رساندم و برای شما اسلام را پسندیدم که دین شما باشد ]و به آن راضی شدم[ یعنی سعی و کوشش مستمر تمامی پیامبران و مصلحان آسمانی و جانشینان آنها در طول تاریخ حیات انسانی در مسیر هدایت آنها به ثمر مطلوب رسید.

Continue reading “کلام ایام- ۲۹۶، رهبری امیرالمؤمنین علی – علیه السلام- و دین پسندیده” »