۲۸۲ ـ علت اصلی خصومت اهل سنت با شیعیان چیست ؟!

indexسؤال: آیا تعصبی که شیعه نسبت به ائمه (علیهم السلام ) دارد باعث می شود که سنی ها آنها را کافر بدانند یا این کار دلیل دیگری دارد؟

پاسخ: اولاً: همه اهل سنت چنین نظری ندارند یعنی شیعه را کافر نمی دانند. درست است که این  عقیده عامیانه و جاهلانه در بین عده ای از آنها وجود دارد و حتی بعضی از علمای آنها هم در طول تاریخ چنین عقیده ای را داشته اند یا به دستور حکومت های غاصب در جامعه دینی چنین عقیده ای را ترویج می کردند. اما این عقیده بین آنها عمومیت ندارد و گروهی از دانشمندان اهل سنت و افراد تحصیل کرده و آگاه آنها چنین عقیده ای را مخالف قرآن مجید و عقاید صحیح اسلامی می دانند.

علاقمندان می توانند در این زمینه به کتاب «المراجعات» که مجموعه ای است بسیار ارزشمند از نامه های دو دانشمند بزرگ شیعه و اهل سنت مراجعه کنید.(۱) این کتاب تحت عنوان «رهبری امام علی علیه السلام» به زبان فارسی در ایران چاپ و منتشر شده است.

 در مکاتبات و مناظرات بین دانشمندان آگاه از چنین نسبت های سخیف خبری نیست.چنین نسبت هائی عمدتاً در نظریات عوام جاهل و گروهی از علمای متعصب یا پیرو حکومت های فاسد شنیده و دیده می شود. البته بعضی از علمای اهل سنت هم که انسانهای مغرضی نیستند گاهی در گذشته و زمان حال در اثر بی اطلاعی از عقاید دینی و تاریخ حوادث جوامع اسلامی چنین اعتقادی داشتند. شما در این زمینه می توانید به کتاب بسیار ارزشمند «آنگاه هدایت شدم» (2)  تألیف دانشمند محقق دکتر سماوی تیجانی و سایر کتاب های این دانشمند بزرگ زمان ما مراجعه کنید.

ثانیاً: موضوع عقیده عالمانه به امامت و حتی تعصب شیعه نسبت به امامان معصوم و علاقه شدید قلبی به آن ذوات مقدسه و تکریم آن بزرگواران چیزی نیست که عامل نسبت دادن شیعه به کفر از طرف اهل سنت شده باشد. چون عقیده به امامت شخصیت های معینی از اهل بیت و خاندان رسول الله  ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ که نمی شود کفر تلقی شود. نهایتاً عده ای از اهل سنت به شیعیان نسبت غلّو درباره امامان معصوم می دهند و آنها را از این جهت محکوم می کنند! اما اگر هم این نسبت درباره شیعیان و گروهی از آنها صحیح باشد باز مجوزی برای مخالفان در نسبت دادن شیعیان به کفر ایجاد نمی کند.

دانشمندان شیعه و افراد آگاه از این گروه بطور کلی «غلّو» نسبت به امامان معصوم و هر یک از پیامبران خدا ـ سلام الله علیهم اجمعین ـ  و هر شخصیت دیگری را محکوم می کنند و در این زمینه استناد می کنند به سخنان ذوات مقدسه معصومین ـ علیهم السلام ـ  که خود آن بزرگواران در آن سخنان مردم را از غلّو نهی کرده اند. به عنوان نمونه امام امیر المؤمنین علی ـ علیه السلام ـ می فرماید:

«هَلَكَ فِيَّ رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَال‏» یعنی: دو گروه از مردم درباره من هلاک شدند، دوستار غلّو کننده (افراطی) و دشمن کینه ورز. یعنی غلّو در عقیده شیعه نسبت به هر شخصیتی محکوم و مردود است! و مورد پذیرش نیست.

اما اگر فرضاً عده ای انسان عامی و بی اطلاع در مسیر غلّو وارد شدند که از نظر قرآن مجید و عقاید شیعه کاری است نادرست و مردود ،  آیا می شود آنها را کافر خواند؟! و آیا عده ای از اهل سنت و حتی بعضی از دانشمندان آنها از این جهت این نسبت ناروا را به شیعه داده اند؟!

ادامه دارد….   

پرینت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>