Archive for: تیر ۱۳۹۸

مناظرات ـ ۳ (مناظرات آسمانی)

147802_494

مرحله سوم

مناظره و گفتگوی خدای سبحان با ابلیس

بخش اول

توضیحات و تذکرات:

۱ـ در مراحل قبلی از این بحث گفته شد که خدای سبحان به ملائکه دستور می دهد که برای آدم به حالت سجده دربیایند، و طبق مدلول آیاتی از قرآن همه ملائکه سجده می کنند جز ابلیس که استکبار می ورزد و از سجده خودداری می کند! در نتیجه گفتگو و مناظره ای در این زمینه برقرار می شود.

الله (عزٌوجل) فرمود: ای ابلیس تو را چه شده است که با سجده کنندگان نیستی؟! (الحجر/۳۲)

ــ :وقتی من بتو امر کردم چه چیزی مانع تو شد که سجده کنی؟! (الاعراف/۱۲)

ــ : ای ابلیس چه چیزی مانع شد از اینکه سجده کنی برای کسی که من او را به دستان [قدرت و عنایت] خود آفریدم، آیا استکبار کردی، یا اینکه از برتری جویان هستی؟! (ص/۷۵)

ابلیس: من نیستم آنکه سجده کنم برای بشری که او را از گِلی خشک، گلی سیاه و بدبو آفریده ای (الحجر/۳۳)

ــ : من از او بهتر هستم، مرا از آتشی آفریدی، و او را از گِلی (الاعراف/۱۲)

الله: پس پائین برو از این مقام، تو را نمی رسد که در آن تکبٌر کنی پس بیرون برو، همانا تو از تحقیر شده گان هستی!

Continue reading “مناظرات ـ ۳ (مناظرات آسمانی)” »

مناظرات- ۲ (مناظرات آسمانی)

147802_494مرحله دوم

در بخش قبلی از این مباحث موضوع مناظره خدای سبحان با ملائکه درباره خلقت انسان و قرار دادن او به عنوان خلیفه در زمین ذکر شد، در این بخش موضوع سجده ملائکه به آدم- علیه السلام- و یا نوع انسان را مورد بحث قرار می دهیم. اگر چه این مرحله هم به همان مرحله اول ارتباط دارد و می شود بخشی از آن محسوب شود، اما به جهت توجه استقلالی به موضوع سجده و رفتار ملائکه بحث مربوط به آن را جداگانه و در مرحله دیگری قرار دادیم.

موضوع مناظره و ادامه آن

الله: من بشری را از گِل (خشک متغیّر یا بد بو) خواهم آفرید

– پس وقتی ]بدن[ او را تنظیم و تعدیل کردم و روحی از خود در او دمیدم برای او به سجده بیافتید!

ملائکه به محض خلقت آدم برای او به سجده افتادند.

Continue reading “مناظرات- ۲ (مناظرات آسمانی)” »

کلام ایام ـ ۲۹۱، عذر تقصیر به پیشگاه ماه مبارک رمضان

554بخش دوم

کلیات

* معنی صحیح توبه چیست؟

* توبه خدای سبحان چه معنی دارد؟!

* پذیرش توبه بنده معنی مراد از ‌کلمه «تواب» نیست و برای توبه پذیر بودن خدا اصطلاح دیگری در قرآن وجود دارد و آن عبارت است از «قابل التوب» است

* در صورت توبه بنده فاصله به وجود آمده- از ناحیه گناه- بین او و پروردگارش از بین می رود.

* گناه عمل و رفتاری است که آثار مطلوب و زیانبار سنگینی برای شخص صاحب عمل و دیگران به وجود می آورد.

* از نظر اخلاق دینی انسان از انجام عملی که آسیب قابل توجهی به جسم و روح و منافع خود و دیگران خواهد داشت ممنوع شده است.

* موجودی به نام انسان موقعیت بسیار با اهمیت و خطیری در بین مخلوقات دارد و او از شناسائی حقیقت وجود خود به منافع و فواید عظیمی خواهد رسید.

* برای شناسائی حقیقت وجود انسان احتیاج مبرمی به علم خدا وجود دارد!

Continue reading “کلام ایام ـ ۲۹۱، عذر تقصیر به پیشگاه ماه مبارک رمضان” »

مناظرات ـ ۱ (مناظرات آسمانی)

147802_494بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

«مناظره» با صرف نظر از معانی لغوی و همچنین معانی اصطلاحی متداول بین دانشمندان در رشته های مختلف علمی و بین ادباء و شعرا، عرفاً به بحث و گفتگو و سؤال و جواب بین دو یا چند نفر و دو یا چند گروه گفته می شود که عمدتاً هر کدام می خواهند نظر و عقیده و فکر خود را ثابت کنند و گاهی هم درباره صِرف سؤال و جواب و آموزش از این طریق به کار می رود.

مناظره آداب و رسومی در بین دانشمندان و اهل ادب دارد که در منابع علمی ذکر شده و در ادامه این مباحث هم درفرصت های مناسب به ذکر و توضیح آنها خواهیم پرداخت.

بحث و گفتگو و آموزش بصورت مناظره جاذبه و طرفداران زیادی دارد و یکی از روش های بسیار مفید و راهگشا در آموزش و حل معضلات علمی و فکری می باشد. این روش بحث و گفتگو سابقه طولانی در بین دانشمندان و سایر انسان ها داشته، از جمله اینکه حکیم مشهور تاریخ علم و فلسفه، سقراط نوعی از آن را در آموزش به دیگران به کار می برد.

Continue reading “مناظرات ـ ۱ (مناظرات آسمانی)” »

۲۸۴- اهل البیت در قرآن مجید و در جامعه دینی چه موقعیتی دارند؟!

b824f85901d9a92733484c4ba647e881_XLبخش اول

سؤال: اهل البیت چه کسانی هستند و در جامعه دینی چه نقشی به عهده دارند؟

 پاسخ:

کلیات

 *مراد از «تطهیر» اهل البیت و دور کردن «رجس» اعطاء مقام عصمت به آن ها است.

 *مراد از اهل البیت در آیه تطهیر طبق مدلول بیش از هفتاد روایت، وجود مبارک رسول خدا- صلّی الله علیه و آله و سلّم- و امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین- سلام الله علیهم اجمعین- هستند.

 *در منابع اهل سنت بیش از چهل روایت درباره شخصیت های مشمول آیه تطهیر نقل شده است.

* اهل سنت روایات مربوط به «آیه تطهیر» را از طرق زیادی از ام ّسلمه و عایشه و ابی سعید خدری و سعد و وائلة بن القع و ابی الحمراء و ابن عباس و ثوبان غلام پیامبر ]صلّی الله علیه و آله و سلّم[ و عبدالله بن جعفر و علی- علیه السلام  -و حسن و حسین- علیهما السلام- نقل کرده اند.

 *علمای شیعه آن روایات را از امام علی و امام سجاد و امام باقر و امام صادق- علیهم السلام- و ابی الاسود دؤلی و عمرو بن میمون اودی  و سعد بن ابی وقاص از سی و چند طریق نقل کرده اند.

 *همسران پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله و سلّم- مشمول آیه تطهیر نبودند.

Continue reading “۲۸۴- اهل البیت در قرآن مجید و در جامعه دینی چه موقعیتی دارند؟!” »