۲۸۷- آیا در جنگ بدر نصرت آسمانی و نزول ملائکه عامل پیروزی شد یا مجاهدت مسلمین؟

جنگ-بدرسؤال: اگر در جنگ بدر ملائکه عامل پیروزی شدند، پس چرا آن پیروزی به مسلمین نسبت داده می شود و آنها مورد تکریم قرار می گیرند؟

پاسخ: در پاسخ سؤال قبلی یعنی سؤال ۲۸۶ با عنوان:

«ملائکه در چه شرایطی برای نصرت مؤمنان نازل می شوند» بحثی مطرح شد که به این سؤال هم ارتباط دارد و خلاصه آن به این صورت است که نصرت آسمانی توسط ملائکه در شرایط معینی برای پیروان دین خدا نازل می شود، به طوریکه در آیات سوره آل عمران به این موضوع تصریح شده است؛ یعنی در آن آیات [ آیات ۱۲۳-۱۲۶] هم موضوع نزول ملائکه برای یاری مؤمنان در جنگ بدر ذکر شده و هم شرایط نزول نصرت آسمانی توسط ملائکه در سایر حوادث و به طور کلی سنت امداد آسمانی برای پیروان دین خدا. در آیه مورد نظر خدای سبحان به پیامبر گرامی خود – صلّی الله علیه و آله و سلّم – می فرماید: 

«إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلَاثَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُنْزَلِينَ» ﴿آل عمران/۱۲۴﴾ یعنی: آنگاه که به مؤمنان می گفتی، آیا شما را کفایت نمی کند که پروردگارتان شما را با سه هزار نفر از ملائکه نازل شده یاری کند؟ و در آیه بعدی اشاره به عمومیت سنت الهی در این زمینه کرده و می فرماید:

 «بَلَى إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِينَ» ﴿آل عمران/ ۱۲۵﴾ یعنی: بلی اگر شما صبر کنید [ و استقامت نشان بدهید] و ملتزم تقوا بشوید و دشمنان به طور ناگهانی به شما حمله کنند، خدا شما را با پنج هزار فرشته نشان دار یاری می کند. این آیه کریمه متضمن بیان یکی از سنت های خدای سبحان در یاری کردن به مؤمنان است. اما لازمه تحقق این نصرت حصول شرایط و استحقاق مؤمنان برای دریافت این نوع نصرت می باشد. یعنی مؤمنان لازم است توان و امکانات خود را برای دفاع از دین خدا به کار ببرندو مشکلات جهاد دفاعی را در مقابل حمله دشمنان تحمل کنند و آمادگی خود را برای جهاد اعلام کنند، در آن صورت اگر قوای دشمن و امکانات آنها بیشتر از مسلمین بود و یا حتی بدون آن، ملائکه جهت نصرت مسلمین نازل می شوند و آنها را یاری می کنند. پس نزول ملائکه و امداد آنها متوقف به آمادگی مسلمین برای جهاد و اعلام آن آمادگی و برقراری روحیه مقاومت و تمایل به دفاع و تحمل مشکلات و خطرات جنگ در راه خدا می باشد. لذا وقتی در چنان شرایطی پیروزی در جنگ حاصل شد، این پیروزی، هم به مسلمین و استقامت و فداکاری آنها نسبت داده می شود و هم به نصرت خدا و امداد ملائکه! و در این صورت صحیح است که مسلمین مورد تکریم قرار بگیرند و پیروزی در جنگ به آنها نسبت داده شود، چون استقامت آنها و آمادگی برای جهاد و دفاع از دین خدا و تحمل مشکلات و خطرات جنگ، موجب استحقاق دریافت نصرت آسمانی و امداد ملائکه شده است. به طوریکه در پاسخ سؤال قبلی اشاره شد، ملائکه از شب قبل از روز جنگ بدر به آن منطقه نازل شده بودند و منتظر فرصت های مناسب و دستور خدای سبحان برای امداد بودند و قبل از آن مسلمین تمایل خود را به دفاع از پیامبر خدا – صلّی الله علیه و آله و سلّم – و دین آسمانی در آن شرایط نابرابر اعلام کرده بودند.

30-رفتار پیروان دین توحیدی با اسیران جنگی چگونه است؟
بخوانید

با این توضیح جواب سؤال روشن می شود. یعنی آن پیروزی هم به مسلمین شرکت کننده در جنگ نسبت داده می شود و هم به ملائکه و امداد آنها!

علاوه بر آن همان حادثه به اراده خدای سبحان در جهت پیروزی بخشیدن به دین خدا بر سایر ادیان هم نسبت داده می شود. به طوریکه فرمود:

«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» ( التوبه/۳۳) یعنی: اوست آنکه پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان پیروز کند، هرچند که مشرکان آن را خوش نداشته باشند! و نزول ملائکه برای یاری پیروان دین خدا، مرحله ای از تحقق این اراده ذات قدوس الله می باشد.

و باز همچنین این پیروزی را به وجود مبارک رسول خدا – صلّی الله علیه و آله و سلّم – می شود نسبت داد. چون فعالیت های طاقت فرسا و تلاش و کوشش مستمر آن بزرگوار و تحمل خطرات ناشی از دعوت به دین توحیدی و استقامت او در برابر دشمن و مدیریت آن جنگ نابرابر از طرف آن حضرت عامل استقامت مسلمین در آن جنگ شد.

الیاس کلانتری

۱۳۹۸/۵/۱۵

 

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن