کلام ایام ۳۴۵_عید فطر، عید جوائز خدای سبحان به بندگان


بسم الله الرحمن الرحیم

روزها و‌ شبهای ماه مبارک رمضان با سرعت زیادی سپری شد و نمی دانیم چه مرحله از رضایت پروردگار عالمیان شامل حالمان شد و یا چه مقدار محرومیت از رحمت و برکات او، سهم خودمان از ناحیه کوتاهی ها و تقصیرات در این ماه عظیم گردید. و فقط دلخوشی ما به داشتن یک نوع دارایی است و آن امیدواری به رحمت و کرامت بی پایان پروردگارمان و عفو و غفران اوست! و صرف نظر کریمش از تقصیرات و غفلت ها در ساعات شب ها و روزهای این ماه عظیم!

در تمام اوقات این ماه پر خیر و برکت، در فضای تجارتی با سود بی حساب قرار داشتیم و در این بازار کالای اندک و حقیر خود را عرضه می کردیم و خدای غنی حمید « ذوالفضل العظیم » بهای عظیمی به آن کالای حقیر و اندک می پرداخت و حال آن بازار و با آن مرتبه از سودآوری، در حال جمع شدن است و بیشتر از  ساعات اندکی فرصت برای تعطیلی آن باقی نمانده است.

اما در حال ورود به فضای عید عظیمی قرار داریم که وجود مبارک پیامبر _ صلی الله علیه و آله و سلم _ آن را « لیلة الجوائز » نامیده است و روز آن هم در کلام مبارک امام باقر _ علیه السلام _ « یوم الجوائز » یعنی روز جایزه ها نامیده شده. و آن عید عظیم و پربرکت « فطر » است. و اگر نبود که آخرین روز ماه رمضان منتهی به این عید عظیم می شود، حزن و اندوه ناشی از به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان، اهل ایمان و روزه داران این ماه عظیم را در هم می شکست.

در عید فطر سال گذشته، سلسله مقالاتی در همین بخش « کلام ایام » در « وبسایت حکمت طریف » تحت عنوان و شماره های ذیل منتشر شد:

کلام ایام _ ۲۱۷، عید سرور حزن انگیز یا سرور دائمی، تا شماره _ ۲۲۲ در شش بخش.و در آن مقالات وارد بحثی تفصیلی درباره « علت احساس حزن در پایان ماه رمضان » شدیم . و علت این سرور حزن انگیز در پایان ماه رمضان و شب و روز عید فطر و روزهای بعد از آن را بررسی کردیم و امیدواریم آن مقالات مورد مطالعه و توجه مجدد قرار بگیرد.

در آن مقالات راه تبدیل این سرور حزن انگیز به سرور دائمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به نقش شیطان در افکار و اعمال انسانها و راههای مصونیت در برابر حملات آن دشمن خطرناک اشاراتی شد.

حال برای اینکه از برکات « عید فطر » در مرتبه ای بالاتر بهره مند شویم و حزن و اندوه ناشی از پایان یافتن ماه رمضان، تبدیل به سروری دائمی و آمادگی بیشتر برای ماه رمضان سالهای بعدی شود، لازم است برویم سراغ سخنان به یادگار مانده از وجود مبارک رسول خدا _ صلی الله علیه و آله و سلم _ و ائمه معصومین _ علیهم السلام _ بالخصوص دعاهای وجود مبارک امام سیدالساجدین _ علیه السلام _ در وداع ماه رمضان و روز عید فطر و دعای رسیدن ماه رمضان برای آمادگی بیشتر جهت ورود به ماه رمضان سالهای بعد! بطوریکه یاد ماه رمضان در روح و ذهن ما دائما برقرار بماند،و از مدت ها قبل در انتظار رسیدن آن باشیم.

لازم به تذکر است که در کتاب شریف « صحیفه سجادیه » سه دعا با شماره ها و عناوین ذیل وجود دارد:

۴۴_ « وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عليه السلام إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ »

۴۵_ « وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیهِ السَّلَامُ فِی وَدَاعِ شَهْرِ رَمَضَانَ »

۴۶_ « وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیهِ السَّلَامُ فِی یوْمِ الْفِطْرِ، إِذَا انْصَرَفَ مِنْ صَلَاتِهِ قَامَ قَائِماً ثُمَّ اسْتَقْبَلَ الْقِبْلَةَ، وَ فِی یوْمِ الْجُمُعَةِ »

دعاهای فوق الذکر مثل همه دعاهای وجود مبارک امام سیدالساجدین _ علیه السلام _ گنجینه ای عظیم از علم و حکمت و در اصل تفسیری بر بعضی از آیات قرآن مجید می باشد که آن حضرت و مجموعا از صاحبان مقام عصمت و امامت به یادگار مانده و به دست مردم زمانهای بعدی رسیده است.

امام _ علیه السلام _ در دعای _۴۵ در شروع ماه مبارک رمضان، خطاب به پروردگار عرض می کند:

«  تَشْکُرُ مَنْ شَکَرَکَ وَ أَنْتَ أَلْهَمْتَهُ شُکْرَکَ. وَ تُکَافِئُ مَنْ حَمِدَکَ وَ أَنْتَ عَلّمْتَهُ حَمْدَکَ. » یعنی: پروردگارا تو شکر می کنی برای کسی که تو را شکر کند، در حالیکه تو شکر کردن [  بنده ]  برای خودت را به او الهام فرمودی و پاداش می دهی به کسی که تو را حمد کند، درحالیکه تو حمد خودت را به او یاد دادی. شکر و حمد با یکدیگر قریب المعنی هستند و گاهی به جای هم و به یک معنی به کار می روند، اما در حقیقت تفاوتی با یکدیگر دارند و ما فعلا وارد بحث در این زمینه نمی شویم و فقط اشاره ای می کنیم به اینکه « شکر » در برابر نعمت های خدا به کار می رود و « حمد» هم برای نعمت و هم برای تمامی افعال پروردگار عالمیان بجا آورده می شود.

شکر در اصل به معنی آشکار کردن است، که در مقابل کفر به معنی پوشاندن قرار می گیرد. مراد از شکر آشکار کردن ارتباط یک نعمت با منعم و صاحب آن نعمت یعنی خدای سبحان است. و بطور کلی استفاده از نعمت همراه توجه به پروردگار عالمیان که صاحب و عطا کننده آن نعمت است.

ابتداءً و در طلیعه عید عظیم فطر و پایان ماه رمضان، لازم است شکر این نعمت عظیم یا این مجموعه نعمت های عطا شده از طرف پروردگارمان، یعنی ماه رمضان را بجای آوریم. هم بجهت کمالات و فضائل ذاتی آن که عطبه ای است از خدای غنی حمید، و کرامت بی پایان او و هم مقرر کردن روزه در آن، و هم نازل کردن قرآن در آن، و هم قرار دادن شب قدر در آن و مجموعه فضائل ماه رمضان و امر به عبادات مخصوص در آن! که طبعا محاسبه و ارزیابی این نعمت های عظیم که برتر و بالاتر از قدرت عادی انسانی می باشد!

همچنین توفیق اعطائی پروردگارمان درباره عمل به این احکام و دستورات و ایجاد زمینه مناسب برای آن مستلزم شکری است که باید آن را بجای آورد، درحالیکه عده ای از انسانها از اصل این عظمت و نعمت های فراوان و خاص آن یعنی ماه رمضان، بی اطلاع هستند یا در غفلتی قرار دارند و از پاداش عظیم پروردگار عالمیان محروم می مانند.

علم عطا شده از طرف خدای سبحان به پیامبر گرامی خود _ صلی الله علیه و آله و سلم _ و در نتیجه خطبه ی صادر شده از آن حضرت در فضائل ماه رمضان و در سخنان دیگرش و رفتارهای کریمانه او که از همان علم نشأت گرفته است، مستلزم شکر زیاد دیگری است که باید بجای آورده شود.

دیگر اینکه عمل شکوهمند و جلیل شکر را هم خود او، به قلب بندگانش الهام می کند، و توفیق آن را هم خود او عطا می کند، پس آن هم شکر دیگری می طلبد! پس بندگان در این جهت غیر از شکر کثیر و مستمر و پی در پی و اظهار عجز از بجای آوردن حق شکر او، قادر به کار دیگری نیستند.

این موضوع یعنی بجای آوردن شکر، جهت این نعمت عظیم یا مجموعه ای عظیم از نعمت ها، یکی از جهات عظمت ماه رمضان و برکات آن است، اما موضوع جهت دیگری هم دارد، و آن اینکه پروردگار عالمیان پایان این ماه را عید عظیمی قرار داده است که در شب و روز آن جوائز عظیمی به بندگانش عطا می کند. این جوائز هم، در زندگی دنیوی مورد نیاز و مصرف انسانها خواهد بود، و هم ذخیره آنها برای ادامه حیات در عالم دیگر که بسیار عظیم تر و وسیع تر از فضای زندگی دنیوی است و بلکه زندگی دنیوی، صورت مقدمه بر آن، و راه رسیدن به آن را دارد.

و این جریان خیلی دلنشین و لذت بخش است که انسان هم از روزه و قرائت قرآن و انفاق به نیازمندان و دعا و استغفار  و سایر اعمال عبادی لذت ببرد، و هم برای آن اعمال جایزه هایی دریافت کند. جوائزی بالاتر از حد ارزیابی و قیمت گذاری و محاسبات عادی.

ادامه دارد…

 

پرینت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *