۳۲-خلقت زمین و آسمان شش روزه بوده یا هشت روزه؟

پاسخ: طبق چند آیه از قرآن خلقت آسمان ها و زمین در شش روز انجام یافته از جمله آیاتی که بیان کننده این مطلب است آیه ۵۴ سوره اعراف است که می فرماید:

«إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّـهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ» (سوره اعراف آیه ۵۴) یعنی پروردگار شما الله است که آسمان ها و زمین را در شش روز آفرید، سپس بر عرش استیلا یافت (توجه کرد)

البته مراد از شش روز، شش دوره از زمان است نه شش شبانه روز. سؤال کننده نوشته است که در سوره هائی از قرآن آمده است که خدا زمین و آسمان را در شش روز آفرید، امّا در سوره فصّلت آیه ۹ تا ۱۲ جمع روزهائی که خدا به آن ها اشاره می کند هشت روز است. به طوری که می فرماید:

«قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ۚ ذَٰلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ ﴿٩﴾ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاءً لِّلسَّائِلِينَ ﴿١٠﴾ ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ ﴿١١﴾ فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَىٰ فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا ۚ وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ۚ ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ ﴿١٢﴾» یعنی بگو آیا شما هستید که کفر می ورزید به آنکه زمین را آفرید در دو روز و برای او همتایانی قرار می دهید آن است پروردگار عالمیان.  و قرار داد در آن (زمین) کوه هائی روی آن و برکت قرار داد در آن و اندازه گیری کرد در آن قوت ها را در چهار روز متناسب با نیازهای در خواست کنندگان.  سپس اراده کرد خلقت آسمان را در حالی که آن به صورت دخان بود پس فرمود به آسمان و زمین خواه و ناخواه بیایید آن دو گفتند اطاعت می کنیم و با رغبت می آئیم.پس آن ها را به صورت هفت آسمان به پایان رساند در دو روز و امر هر آسمان را به آن وحی کرد و زینت دادیم آسمان اول را با چراغ هائی و آن را نگاه داشتیم آن است اندازه گیری قدرتمند دانا.

77- قرآن به چه صورت معجزه است و تحدّی آن از چه نوعی است؟
بخوانید

در جواب می گوئیم در آیات سوره فصّلت غیر از خلقت زمین برکت دادن درآن و قرار دادن قوت ها را هم اشاره کرده است و اشتباه عده ای از مفسران که تصور کرده اند جمع روز های خلقت آسمان ها و زمین هشت روز می شود ناشی از عدم توجّه لازم به این آیات است. و الّا مجموع خلقت زمین و آسمان ها همان شش روز می شود.

توضیح این که خلقت آسمان ها و زمین متداخل است. یعنی آن دو روز دو بار گفته شده است، یکی در خلقت زمین و آماده ساختن آن برای زندگی و دیگری در خلقت آسمان ها. مثل این که گفته شود این مجتمع ساختمانی تا مرحله ساختن اسکلت و دیوارها و سقف های آن هشت ماه طول کشیده و بعد گفته شود این یک واحد از ساختمان در عرض ده ماه به طور کامل ساخته و آماده برای سکونت شده مثل فرش کردن اطاق ها  و چیدن صندلی ها و نصب پرده ها و چراغ ها.  در این مثال مراد این نیست که در مجموع این مجتمع ساختمانی در هشت ماه ساخته شده! نه بلکه آن زمانی که برای ساختن اسکلت و دیوارها و سقف ها به اصطلاح مرحله سفت کاری منظور شده که هشت ماه بود در مورد آماده سازی کامل یک واحد ساختمان که ده ماه بوده هم به حساب آمده،  یعنی بخشی از این هشت ماه و ده ماه متداخل بوده است. مثل این که گفته شود مرحله سفت کاری تمام واحدهای این مجتمع در هشت ماه انجام گرفته، امّا آماده سازی کامل یک واحد ساختمان  که امکان سکونت را ایجاد شده، دو ماه طول کشیده است.

الیاس کلانتری

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن