۷۹- چرا امام زمان (سلام الله علیه) ظهور نمی کند؟!

سؤال: چرا ظهور امام زمان (علیه السلام) به تأخیر می افتد؟! حکمت ادامه غیبت آن حضرت چیست؟!

پاسخ: علت اصلی تأخیر در ظهور امام زمان (ع) و ادامه غیبت، همان عاملی است که موجب غیبت شده است. توضیح این که غیبت حجت خداوند عالم و قطع ارتباط ظاهری او با انسان ها، به جهت ضرورتی بوده است.


خداوند عالمیان در اصل راضی نیست به این که انسان ها از علم و قدرت و مدیریت و به طور کلی برکات وجودی آن حضرت محروم شوند! اما روش زندگی و اعمال انسان ها این ضرورت را پیش آورده است!

خداوند عالمیان برای تمامی آفریده های خود مقصدی در نظر گرفته و آن ها را در مسیر رسیدن به آن مقصد هدایت کرده. به طوری که در قرآن مجید از زبان حضرت موسی (ع) در محاوره با فرعون این مطلب نقل شده است. خداوند می فرماید:

«قَالَ فَمَن رَّبُّکُمَا يَا مُوسَىٰ – قَالَ رَبُّنَا ﭐلَّذِي أَعْطَىٰ کُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ » (طه / ۴۹-۵۰) یعنی: گفت (فرعون) ربّ شما دو نفر کیست؟ ای موسی- گفت (موسی) ربّ ما همان است که به هر چیزی خلقتش را عطا کرد، سپس هدایتش کرد.

قوانین هدایتی خداوند شامل همه موجودات از جمله نباتات و حیوانات و انسان ها می شود. به عنوان مثال تمامی حیوانات با الهامات غریزی خداوند به مقصد مورد نظر از خلقت آن ها، هدایت می شوند و در مسیر زندگی، غذای مورد نیاز، و پناهگاه ها و عوامل مزاحم زندگی خود را شناسائی می کنند.

در بین موجودات عالم و مخلوقات خداوند، انسان از نوعی هدایت که اختصاص به نوع او دارد، بهره مند است. بخشی از هدایت مخصوص انسان از طریق قوای وجودی او، عمدتاً قوه عقل تحقّق می یابد، یعنی خداوند با خواصی که در قوه عقل انسان قرار داده و از طریق الهامات عقلی او را هدایت می کند.

بخش دیگری از هدایت انسان از طریق پیام های مستقیم به پیامبران انجام می گیرد. خداوند از بین انسان ها افرادی را برای این نوع هدایت آماده کرده و آن ها را با توجهات خاص پرورش داده و جهت هدایت انسان ها فرستاده است. خداوند پیامبران خود را با ابزارهای خاص جهت این مسئولیت عظیم مجهّز کرده است. آن ها دارای نوعی علم و بصیرت و قدرت و کمالات روحی و اخلاق فوق عادی می باشند و به طور مستمر با خداوند در نوعی ارتباط قرار دارند. علم و قدرت آن ها به علم و قدرت خداوند متّصل است.

پیامبران خدا در تمام عمر خود جهت ارشاد انسان ها به روش های مطلوب زندگی تلاش کردند، آن ها برای ایجاد آسایش و رفاه در زندگی انسان ها زحمات طاقت فرسائی را متحمّل شدند و از انسان های جاهل رنج ها کشیدند و مخالفت های آن ها را تحمل کردند. اما در عین حال با انسان ها حتی با دشمنان خود با مهربانی و اخلاق لطیف و با دلسوزی نسبت به آن ها برخورد کردند.

اما با وجود اعتراف و اذعان مخالفان پیامبران به کمالات روحی و عظمت های اخلاقی آن بزرگواران، به عللی به دشمنی با آن ها پرداختند و موانع عظیمی در سر راه آن ها ایجاد کردند.

یکی از علل اصلی مخالفت و دشمنی گروهی از انسان ها با پیامبران خدا، پیروی از هوای نفس بود.هوای نفس که انسان ها به آن انس می گیرند و عادت می کنند و منشأ غالب رفتارهای انسان ها است، محرک اصلی آن ها جهت مخالفت با پیامبران و در نتیجه مخالفت با پروردگار خودشان می باشد. خداوند می فرماید:

«وَلَقَدْ ءَاتَيْنَا مُوسَى ﭐلْکِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِن بَعْدِهِ بِـﭑلرُّسُلِ وَءَاتَيْنَا عِيسَى ﭐبْنَ مَرْيَمَ ﭐلْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ ﭐلْقُدُسِ أَفَکُلَّمَا جَاءَکُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنفُسُکُمُ ﭐسْتَکْبَرْتُمْ فَفَرِيقاً کَذَّبْتُمْ وَفَرِيقاً تَقْتُلُونَ» (البقره / ۸۷) یعنی: ما به موسی کتاب (تورات) را دادیم و پس از او هم پیامبرانی فرستادیم و به عیسی فرزند مریم معجزاتی دادیم و او را با روح القدس تأیید کردیم. آیا پس هر زمان پیامبری چیزی آورد که مطابق هوای نفس شما نبود، استکبار ورزیدید و گروهی از آن ها (پیامبران) را تکذیب کردید و گروهی را کشتید.

انسان ها در طول تاریخ حیات خود و در جوامع مختلف در مسیر تبعیّت از هوای نفس جنایات بی شماری مرتکب شده اند، که در رأس آن ها کشتن پیامبران و جانشینان آن ها و مصلحان اجتماعی است.

بحث مفصل در مورد هوای نفس و رفتارهای عده ای از انسان ها که از آن، نشأت می گیرد به فرصت دیگری احتیاج دارد، اما به طور کلی خداوند عامل اصلی مخالفت با پیامبران یا یکی از عوامل اصلی را، پیروی از هوای نفس عده ای از انسان ها معرفی می کند.

در طول تاریخ زندگی انسان ها عده زیادی از پیامبران خدا و مصلحان اجتماعی، مورد مخالفت های شدید کافران قرار گرفته اند و عده ای از آن ها به دست مخالفانشان کشته شده اند. مثل حضرت زکریا (ع) و حضرت یحی (ع) و مخالفان حضرت عیسی (ع) هم که علمای یهود بودند، او را محکوم به اعدام کردند و در تعقیب او برای دستگیری و کشتن او بودند. که خداوند او را از نظر ها پنهان کرد و به سوی خود رفعت داد و مسلمین و پیروان قرآن و خود مسیحیان معتقد به بازگشت و ظهور مجدد او هستند. خداوند در مورد او می فرماید:

36-چرا انسان باید نیاز به پرستش داشته باشد؟!
بخوانید

« وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا ﭐلْمَسِيحَ عِيسَى ﭐبْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ ﭐللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَـکِن شُبِّهَ لَهُمْ…» (النساء / ۱۵۷)

« بَل رَّفَعَهُ ﭐللَّهُ إِلَيْهِ وَکَانَ ﭐللَّهُ عَزِيزاً حَکِيماً» (النساء / ۱۵۸) یعنی قول آن ها که ما مسیح عیسی بن مریم رسول خدا را کشتیم، در حالی که او را نکشتند و مصلوبش نکردند لیکن امر بر آن ها مشتبه شد[و دیگری را اشتباهاً به جای او کشتند ]…

بلکه خدا او را به سوی خود بالا برد و خدا قدرتمند و حکیم است.

سرانجام زمان آخرین پیامبر خدا حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) رسید و آن حضرت با تلاش های فراوان و زحمات طاقت فرسا با وجود مخالفت های شدید مخالفان، معارف دین توحیدی را بین انسان ها منتشر کرد و اساس بت پرستی و قدرت های کافران را در هم ریخت و برای ارشاد انسان ها به سوی دین توحیدی و زندگی در پرتو آن رنج های فراوان کشید.

او جانشینان تعیین شده از طرف خدا را به انسان ها معرفی فرمود. جانشینان پیامبران قبلی، دارای مقام نبوّت بودند، اما پیامبر اسلام خاتم پیامبران است و جانشینان او عنوان نبوت نداشتند بلکه مقام امامت آسمانی به آن ها عطا شده بود. آن ها ۱۲ نفر بودند که مثل خود پیامبر اکرم (ص) دارای علم و قدرت باصطلاح «لدنّی» بودند. اولین آن بزرگواران امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) بود که از طرف خداوند به مقام جانشینی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) انتخاب شده بود، یعنی این مقام از طرف خداوند به آن حضرت واگذار شده بود و رسول خدا (ص) به طور مکرر او را به عنوان حجت خدا و جانشینی خود به مردم معرفی کرده بودند.

اما بعد از رحلت رسول خدا (ص) جریان حوادث به صورت دیگری بر قرار شد و مقام جانشینی رسول خدا (ص) غصب شد و انسان های عادی در آن مقام مستقر شدند و امامان بعدی یعنی حجت های خداوند و جانشینان حقیقی رسول خدا (ص) در محدردیت ها و ممنوعیت ها قرار گرفتند و از رهبری جامعه دینی ممنوع شدند و انسان ها از علم و قدرت و مدیریت آن بزرگواران محروم گشتند.

حجت های خداوند عالم علاوه بر محرومیت از مقام جانشینی رسول خدا (ص) و اداره امور انسان ها تحت فشارهای سیاسی و تعقیب حکومت های غاصب قرار گرفتند و با دسیسه ها و نیرنگ های سیاسی، و حتی جنگ آشکار به دست مخالفان کشته شدند، مثل امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین سیدالشهداء (ع) سرانجام نوبت امامت و جانشینی آخرین حجت خدا حضرت ولی عصر امام مهدی (ع) رسید. حکام غاصب و جبّار بنی عباس، حتی قبل از تولد امام عصر (ع) منتظر تولد او و در فکر کشتن او بودند، و موضوع امام مهدی (ع) به لحاظ معرفی های متعدد رسول خدا (ص) و امامان معصوم (علیهم السلام) در جامعه دینی شهرت یافته بود.

خداوند طبق حکمت بالغه خود آن وجود گرامی را که یادگار پیامبران خدا و امامان معصوم (ع) و واجد فضایل و علوم آن ها بود، از انظار انسان ها پنهان کرد و تحت مراقبت خاصی قرار داد و آن بزرگوار یک نوع زندگی مخفیانه ای را با اراده خداوند و تحت نظر مستقیم او شروع کرد و در حال غیبت زندگی می کند و در زمانی که شرایط تشکیل یک حکومت واحد دینی در سطح جهانی فراهم شود، غیبت او ادامه پیدا خواهد کرد.

برای ظهور آن بزرگوار و تشکیل حکومت دینی جهانی وقت آشکاری تعیین نشده است، به جهت این که این زمان ثابت نیست بلکه متغیّر می باشد، و می شود با نوعی رفتار مسلمین و جهانیان، این زمان جلوتر کشیده شود، و همچنین امکان دارد به تأخیر بیافتد.

علت غیبت آن حضرت و محرومیت انسان ها از برکات وجودی او- در مرتبه ای معین و به صورت موجود- خود انسان ها هستند. منظور این است که وجود آن حضرت، و فعالیت های پشت پرده و پنهانی او منشأ جریان مراتبی از رحمت و برکات خداوند به سوی انسان ها می باشد، اما بهره مندی کامل از وجود شریفش که در زمان ظهور و قیام او تحقّق خواهد یافت به فعالیت های مصلحان بشری و دوستداران و پیروان آن بزرگوار ارتباط دارد.

علت محرومیت از برکات وجودی رهبران آسمانی اعم از پیامبران خدا (ص) و امامان معصوم (ع) چه در زمان حضور و ظهور و چه در زمان محدودیت و محبوسیت و غیبت، خود مردم هستند.

انسان ها حتی علاقه مندان و طرفداران پیامبران در مقام عمل چه حمایتی از آن بزرگواران به عمل آوردند؟! انسان هایی که پیامبران و امامان (علیهم السلام) را در مقابل حکومت های جبّار و تبهکاران تنها گذاشتند و به وظایف خود در حمایت از آن ها بی اعتنا شدند، عامل همه محرومیت ها و گرفتاری ها و مشکلات خود و دیگران هستند.

امید است آرزوی انسان های پاک اندیش و پاک طبع و همه مظلومان و گرفتاران با ظهور قریب الوقوع امام عصر حضرت مهدی (ع) و پشتیبان و حمایت کننده او، حضرت عیسی (ع) تحقق یابد. و انسان ها از ظلم و ستم تبهکاران عالم، خلاص شوند(ان شاء اللهتعالی)

الیاس کلانتری

 ۱۳۹۴/۳/۲۶

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن