۱۴۶-دلائل اثبات نبوت پیامبر (ص) چیست؟!

pic23_www.jahaniha.com_3بخش اول

سؤال:دلائل اثبات نبوت پیامبر (ص) کدام است و از چه طریقی می شود ثابت کرد که او از طرف خدا به پیامبری انتخاب شده بود؟!

پاسخ:این سؤال را در دو بخش جواب می دهیم. در این بخش به اصل موضوع اشاره می کنیم و در بخش بعدی به خواست خداوند به وجوه اعجاز قرآن اشاره ای خواهیم داشت و توضیحات لازم را خواهیم آورد.

هر پیامبری برای اثبات این که از طرف خداوند به آن مقام انتخاب شده است، یک یا چند «معجزه» به انسان ها ارائه می کرد. در عرف قرآن مجید به عمل خارق العاده ای که پیامبران برای اثبات مقام خود ارائه می کردند، «آیت» گفته شده است. «آیت» یعنی نشانه و مراد از آن یک عمل خدائی است. یعنی عملی که آثار خدائی بودن در آن آشکار است. معجزه یکی از صفات آیت است. یعنی این که انسان های عادی از آوردن مثل آن ناتوانند. اما کلمه آیت در مورد آن چه پیامبران در این زمینه انجام می دادند، رساتر است. یعنی عملی که فوق قدرت بشری است. به طوری که نه زمان حیات یک پیامبر و نه بعد از آن، هرگز هیچ انسانی نخواهد توانست عملی مثل آن انجام دهد. به طور کلی «آیت» و اصطلاحاً معجزه یک کار خدائی است که به دست یک پیامبر انجام می گیرد و نشان دهنده ارتباط خاص یک شخصیت آسمانی با خداوند است. مثل این که حضرت موسی (ع) عصائی را که در دست داشت، روی زمین می انداخت و آن عصا تبدیل به مار زنده ای می شد و حرکت می کرد. و در مواردی هم به صورت اژدهای عظیم الجثه ای در آمد. و در شرایط دیگری علاوه بر این که به صورت اژدهای عظیمی در آمد، بلکه ساخته های ساحران را هم بلعید.

پرسش و پاسخ ـ 6،آیا امام حسن و امام حسین (ع) در جنگ ری شرکت کردند؟
بخوانید

 و یا این که یکی از معجزات حضرت عیسی (ع) زنده کردن مرده ها بود و یکی دیگر این بود که از مقداری گِل چیزی شبیه یک پرنده می ساخت و در آن می دمید و آن قطعه گِل به صورت پرنده زنده ای در می آمد.

معجزه اصلی و جاودانه پیامبر اسلام هم کتاب قرآن است. مطالب این کتاب به صورتی ترکیب و تنظیم شده است که آثار خدائی بودن در آن آشکار است. به طوری که هر شخص سخن شناسی به آن توجه کند، آثار خدائی و فوق بشری بودن آن را می فهمد. و در این کتاب به طور مکرر انسان ها به معارضه و مقابله دعوت شده اند. در این کتاب گفته شده است که اگر تمام انسان ها و جنی ها جمع شوند و بخواهند کتابی مثل آن بیاورند، از این کار عاجز خواهند بود، اگر چه همه آن ها با یکدیگر همکاری کنند. خداوند می فرماید:

«قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ يأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا يأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا» (الإسراء/۸۸) یعنی اگر تمام انس و جن جمع شوند، که نظیری برای این قرآن بیاورند، نخواهند توانست مثل آن را بیاورند، اگر چه برخی از آن ها با یکدیگر همکاری کنند.

پس اجمالاً گفته می شود که معجزه اصلی پیامبر اسلام کتاب قرآن است. اگر چه آن حضرت معجزات دیگری هم داشته است. اما معجزه دائمی و جاویدان او برای اثبات مقام نبوت برای مردم زمان خود و زمان های بعد از خود، این کتاب آسمانی است.

ما در مباحث بعدی، چگونگی اثبات این موضوع را ذکر خواهیم کرد.

الیاس کلانتری

۹۴/۱۰/۲۲

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن