کلام ایام – ۲۶، شهادت حضرت صدیقه طاهره

re450

شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

حادثه شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) با فاصله اندکی از حادثه رحلت و یا شهادت وجود مبارک رسول خدا- صلی الله علیه و آله و سلّم- واقع شده. این فاصله را بین چهل روز و یا هفتاد و پنج روز و یا نود و پنج روز ذکر کرده اند. تاریخ دیگری را هم برای آن حادثه عظیم ذکر کرده اند، اما دو تاریخ هفتاد و پنج روز و نود و پنج روز بعد از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در بین ایام ذکر شده، شهرت بیشتری دارند.

اگر چه اصل این حادثه دارای اهمیت و عظمتی خاص است و باید علل و آثار آن مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد، اما تاریخ این حادثه هم از جهت ارتباط با حوادث زمان بعد از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) اهمیتی دارد. یا به جهت این که تَعَمدّی در این کار بوده که تاریخ چنین روزی دارای عظمت و جلالت فوق عادی به طور دقیق مشخص نباشد و فلذا محل توجه زیادی قرار نگیرد! اگر چنین احتمالی درست باشد این کار باید از ناحیه مخالفان اهل بیت (علیها السلام) و به جهت اغراض سیاسی انجام گرفته باشد. و همچنین اگر چنین احتمالی درست باشد، در موارد مشابه یعنی ایام ولادت و رحلت بعضی از شخصیت های خاندان رسالت- علیهم السلام- هم صدق می کند.

احتمال دیگر این است وجود نوعی اختناق و فشار سیاسی از ناحیه حکومت ها جوّی را در جامعه ایجاد کرده است که طرفداران خاندان رسالت و شیعیان آن ها نتوانند به صورت آشکار ایام خاص مربوط به ولادت یا وفات و شهادت آن بزرگواران را بین مردم جامعه اعلام کنند و آن ها را تکریم کنند و مجالسی در این زمینه ایجاد کنند.

اگر این احتمال درست باشد، حکایت از وجود نوعی اختناق در جامعه دینی خواهد داشت و این که خاندان رسالت چه مشکلاتی در تماس با افراد جامعه و ارشاد آن ها و آموزش های حقیقی دینی داشتند، و این که جهت خنثی کردن رفتارهای حکومت های غاصب بعد از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) چه فعالیتی باید کرد.

احتمالات دیگری هم در این موضوع یعنی آشکار نبودن بعضی از حوادث مهم مربوط به زندگی ذوات مقدسه معصومین (علیها السلام) و شخصیت های آن خاندان، به طور کامل، وجود دارد و موضوع قابل بررسی و تحقیق کارشناسانه می باشد.

موضوع مورد بحث یعنی تاریخ دقیق زمان ولادت و به موضوع دیگری هم- در این زمینه- ارتباط پیدا می کند و آن تعیین محل دفن و حرم بعضی از شخصیت های آن خاندان گرامی است، مثل مخفی بودن محل دفن حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) و دختر دوم امیرالمؤمنین علی (علیها السلام) و فاطمه زهرا (سلام الله علیها) یعنی حضرت ام کلثوم (سلام الله علیها).

کلام ایام - 143، امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) شهید تأویل قرآن کریم
بخوانید

اما پیروان دین توحیدی و مؤمنان در این ز مینه وظایفی و حقوقی دارند و آن این که آن ها لازم است تمامی ایامی که به نحوی به زندگی آن شخصیت های آسمانی ارتباط پیدا کرده را تعظیم و تجلیل کنند و همچنین تمام اماکنی را که به عنوان مکان دفن پیکر مقدس آن بزرگواران در فرهنگ دینی شهرت پیدا کرده است. و آن ها حق دارند در جامعه دینی مراسمی در این ارتباط برگزار کنند و از برکات چنین ایام و چنین مکان ها بهره برداری کنند و نباید به صرف مخالفت بعضی از حکومت ها و پیروان روش های نادرست و ساختگی، به ظاهر دینی دست از وظایف خود بردارند.

روزهائی که به عنوان زمان شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها) مشهور شده، بالخصوص روز سیزدهم ماه جمادی اول و روز سوم ماه جمادی ثانی، باید مورد تجلیل و تعظیم خاصی قرار بگیرد و مجالس باشکوهی در تکریم آن حضرت (سلام الله علیها) تشکیل شود و فضائل شخصیتی و علمی و رفتاری آن بزرگوار در آن مجالس بازگو و مورد بحث قرار بگیرد.

البته پیروان و دوستداران رسالت مستمراً و در طول تاریخ فعالیت های زیادی در این زمینه داشته اند و در این جهت متحمل مشکلات و سختی های فراوانی شده اند و فعالیت های آن ها قابل تحسین است. اما در این مجالس نباید به صرف بیان حوادث حزن انگیز و ظلم های واقع شده اکتفا شود. اکتفا به بیان ظلم ها و حوادث حزن انگیز، فقط میزان خباثت و پلیدی دشمنان اهل بیت علیهم السلام را اشکار می کند و اما جای بیان فضائل و عظمت های شخصیتی و کرامت های اخلاقی و قهرمانی های آن بزرگواران خالی می ماند.

لازم است در این زمینه آموزش ها و سخنان و رفتارهای آن بزرگواران بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و بیان این فضائل موجب نزول برکات بیشتری از خداوند در این مجالس شود و ما به خواست خداوند در چند مقاله تحت عنوان «کلام ایام» به تفسیر و توضیح بعضی از رفتارهای وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و قطعاتی از سخنان آن بزرگوار خواهیم پرداخت.

الیاس کلانتری

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن