کلام ایام – ۳۰۲، اربعین حسینی- علیه السلام- و شکوه تحقّق وعده‌های خدای سبحان

arbaeen97

کلیات

*شکوه تحقق وعده‌های خدای سبحان (عزّوجلّ)

 *مراسم عزاداری برای حضرت سیدالشهداء- علیه السلام- و زیارت کربلا جنبه مردمی دارد!

 * چرا حادثه عاشورا در این سطح شهرت جهانی پیدا کرده است؟!

* این عظمت و جلالت فوق عادی از اراده مستقیم و خاصّ پروردگار عالمیان نشأت گرفته است!

*پرچم باشکوه نهضت عاشورا و حرم حسینی- علیه السلام- هرگز سرنگون یا مندرس و کهنه نخواهد شد.

 *پیش بینی حضرت زینب- سلام الله علیها- از آینده و آثار و نتایج نهضت عاشورا

*عهدی از رسول خدا- صلّی الله علیه و آله و سلّم- به امیرالمؤمنین علی و امام حسن و امام حسین (علیهم السلام)

 *تحقق آشکار پیش گوئی حضرت زینب- سلام الله علیها- درباره کربلا و حرم حسینی علیه السلام

 *تلاش بی نتیجه دشمنان دین خدا در از بین بردن حرم حسینی- علیه السلام- و تعطیلی سنت زیارت

 *تحقق وعده خدای سبحان درباره دین توحیدی

*نهضت حسینی- علیه السلام- و ارتباط آن با موضوع ذکرالله

*عظمت قدرت روحی تجلّی یافته از سپاه توحید در روز عاشورا

*عقب نشینی و فرار سپاه سی هزار نفری از مقابل امام حسین- علیه السلام- و یاران اندک امام حسین (علیه السلام)

* * * * * * * * * *

اربعین حسینی- سلام الله علیه- فرا رسید و از هفته ها و روزهای قبل از رسیدن آن، سنت باشکوه زیارت حرم حضرت سیدالشهداء امام حسین- علیه السلام- شروع شده است. سنّتی که امروزه جنبه جهانی پیدا کرده است و طبق آماری که اعلام شده تاکنون از بیش از ۴۰ کشور علاقه‌مندان و شیفتگان آن حضرت در این مراسم باشکوه عظیم حضور یافته اند و میلیون‌ها انسان با قلوب مملوّ از محبت و شیفتگی و اخلاص و ارادت به سرور شهیدان عالم و سیّد جوانان بهشتی در حال حرکت به سوی کربلا و ورود به فضای آن حرم قدسی هستند.

 در سال های قبل طبق آنچه اعلام شده بود تعداد زائران اربعین در کربلا به بیش از بیست میلیون نفر می‌رسید و امسال طبق محاسبات و بررسی ها تعداد زائران بیشتر از سال‌های قبل است.

 در سال‌های قبل مقالاتی درباره موضوع زیارت حرم ذوات مقدسه معصومین بالخصوص حضرت سیدالشهداء- علیهم السلام- و شخصیت های خاندان رسالت مقالاتی در همین وبسایت «حکمت طریف» منتشر شد و در مباحث مربوط به نهضت مقدس حسینی- علیه السلام- درباره سنت شریف زیارت و آثار و نتایج آن توضیحاتی ذکر شد و در بخش پرسش و پاسخ هم سؤالاتی تحت شماره ها و عناوین ذیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت:

۱۹۸- تأثیرات فرهنگی و اجتماعی سنّت زیارت و زیارتگاه ها چیست؟!

۱۹۹- چه کسانی مخالف زیارتگاه ها و سنّت زیارت هستند؟!

۲۰۰- اهداف اصلی از مخالفت با زیارتگاه ها

۲۰۱- شخصیت و اخلاق و رفتارهای پیامبران و امامان- علیهم السلام- چه تأثیری در فرهنگ جوامع انسانی ایجاد کرده است؟

سه تا مقاله هم در ایام اربعین سال‌های گذشته تحت شماره ها و عناوین ذیل در بخش کلام ایام منتشر شد:

کلام ایام – ۱۳، جاذبه زیارت اربعین

کلام ایام – ۱۰۳، اربعین و تعظیم جهانی از نهضت عاشورا

کلام ایام – ۲۴۹، شکوه و جلال حزن انگیز اربعین حسینی ( علیه السلام )

در سه مقاله اخیر بعد از ذکر مطالبی درباره جلالت زیارت کربلا و حرم شریف حسینی- علیه السلام- بالخصوص در ایام اربعین به ذکر و توضیح عباراتی از زیارت اربعین پرداختیم(۱) و متعهد شدیم که در مقالات دیگری این بحث ادامه خواهد یافت. اما موفق به این کار نشدیم. امیدواریم بعد از بحث اصلی در این مقاله و در ادامه آن و یا در مقالات مربوط به نهضت مقدس حسینی- علیه السلام- که تحت عنوان: «محرم الحرام و شکوه و جلال مراسم عزای حسینی (علیه السلام)» از ماه محرم امسال شروع شده این وعده را عملی کنیم. ضمناً مطالعه مجدّد مقالات فوق الذکر را توصیه می کنیم.

شکوه تحقّق وعده‌های خدای سبحان

 در مقالات اخیر فوق الذکر گفته شد که این فعالیت های گسترده در سطح وسیعی از جهان و این شور و شوق و ابراز علاقه‌ها و محبت ها برای مجالس عزاداری برای حضرت سیدالشهداء و برای زیارت حرم قدسی آن حضرت بطور کامل جنبه مردمی دارد! و از زمان وقوع حادثه عظیم عاشورا تا امروز، به طور مستمر این سنّت شریف عزاداری و تشکیل مجالسی برای تعظیم و تجلیل از آن نهضت مقدس و ذکر فضائل و مناقب و مراثی امام حسین- علیه السلام- و یاران غیرتمند وفادارش، روز به روز باشکوه تر شده و گسترش بیشتری یافته است.

 در چند مقاله قبلی در بررسی علل اصلی شکوه و عظمت مجالس عزای حسینی- علیه السلام- و علل استمرار رو به افزایش و گسترش و جهانی شدن آن مطالبی ذکر شد که جهت یادآوری و نتیجه‌گیری مطلوب خلاصه‌ای از آن مباحث و بخشی از آن را متذکر می شویم. در این بخش قطعه ای از یک مقاله منتشر شده قبلی را نقل می کنیم:

«در سیره شریف رسول اکرم- صلّی الله علیه و آله و سلّم- آمده است که وقتی حسین (ع) متولد شد و این نوزاد مبارک را به حضورش آوردند، آن حضرت او را در آغوش گرفت و بوسید و گریه کرد و از حادثه شهادت او خبر داد. خبر دادن از حادثه شهادت حضرت حسین (ع) در سیره شریف رسول خدا (ص) به طور مکرّر انجام گرفته است.

از وجود مبارک امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) هم نقل شده است که آن حضرت از موضوع شهادت حضرت حسین (ع) خبر داده و برای او گریه کرده است. و همچنین امام حسن مجتبی (ع) آن حادثه را پیشگوئی کرده و خطاب به حضرت حسین (ع) فرموده است:

«لا یَومَ کَیومِکَ یا اَبا عبدالله» یعنی هیچ روزی مثل روز ]شهادت[ تو نخواهد بود. با این وصف، آشکار می شود که نهضت مقدس حسینی و حادثه عاشورا دارای موقعیتی ممتاز و استثنائی در بین حوادث مربوط به ادیان آسمانی است.

عظمت حادثه عاشورا صرفاً به جنبه عاطفی آن مربوط نمی شود. یعنی این تجلیل و تعظیم اختصاصی و انحصاری به خاطر نوع مظلومیت حضرت سیدالشهداء امام حسین (علیه السلام) و اصحاب آن بزرگوار و شدت مصیبت های آن بزرگوار نیست. بلکه عظمت این حادثه ابعاد وسیع تر و جهات متعددی دارد.

عظمت و قداست و قدرتی که در این حادثه به وجود آمده و استقامت قهرمانانه امام حسین (ع) و اصحابش اهمیتی به مراتب برتر و بالاتر و گسترده تر از موضوع نحوه شهادت و حوادث عاطفه بر انگیز روز آخر عمر آن پاکان و بزرگواران دارد. در اثر نحوه رفتار امام حسین (ع) و اصحاب و همراهان آن بزرگوار قدرتی به وجود آمده است که عامل حیات مستمر و دائمی دین توحیدی و بقای جلالت آن شده است.

 در این حادثه همه آموزش های علمی و اخلاقی و قداست های رفتاری پیامبران خدا و همه فضائل اخلاقی و شخصیتی آن بزرگواران احیاء شده و رنگ جاودانگی به خود گرفته است. تجلیل از نهضت مقدس و شکوهمند حسین (ع) تجلیل از توحید و خداپرستی، تجلیل از همه پیامبران خدا، تجلیل از وحی پروردگار و تجلیل از نماز و ارتباط با خداوند و حمایت از حقوق انسان ها و حمایت از آزادگی و جوانمردی و نوعدوستی و همه فضائل اخلاقی در جهان است.

سفارشات مکرّر وجود مبارک رسول خدا (ص) و ائمّه اهل البیت (ع) برای تعظیم حضرت حسین (ع) و نهضت مقدس او و عزاداری برای احیاء شعائر حسینی (ع) برای همین منظور است».(۲)

در مباحث قبلی در ارتباط با موضوع عوامل تجلیل و تعظیم اختصاصی حادثه عاشورا دلائلی ذکر شد مبنی بر اینکه این عظمت و جلالت منحصر به مورد از اراده مستقیم و خاصّ پروردگار عالمیان نشأت گرفته است و در جریان این نهضت مقدس بعضی از سنت‌های خدای سبحان تحقّق یافته و ظهور کرده است! یعنی قدرت عظیم محرّک این جریان مستمر تاریخی، اراده و قدرت بی انتهای پروردگار عالمیان- جلّ جلاله- بوده است! لذا هرگز مشعل های پر نور آن خاموش نخواهد شد و این پرچم رفیع باشکوه هرگز سرنگون یا مندرس و کهنه نخواهد شد.

 این خبر غیبی که بنا بود در آینده تحقّق یابد در کلام حضرت زینب- سلام الله علیها- خطاب به امام سید الساجدین- علیه السلام- ذکر شده و اصل آن هم از وجود مبارک رسول اکرم- صلّی الله علیه و آله و سلّم- نقل شده است. توضیح اینکه بعد از شهادت حضرت سیدالشهداء امام حسین- علیه السلام- و یارانش وقتی امام سید الساجدین- علیه السلام- و حضرت زینب- سلام الله علیها- و بانوان و کودکان حرم حسینی- علیه السلام- را به صورت اسیر و با دست های بسته از کربلا حرکت دادند آنها را از کنار اجساد مطهّر شهداء عبور دادند و امام سید الساجدین- علیه السلام- با دیدن آن صحنه طوری متأثر شد که نزدیک بود روح شریفش ازبدن جدا شود، حضرت زینب- سلام الله علیها- با مشاهده آن وضعیت در امام سجاد- علیه السلام- بین آن حضرت و اجساد مطهّر شهدا قرار گرفت و از نگاه کردن امام سجاد- علیه السلام- به آن اجساد مطهّر مانع شد و خطاب به او عرض کرد:

«مالِي أَراكَ تَجُودُ بِنَفسِكَ يا بَقِيَّهَ المَاضين»(۳) یعنی: ای یادگار جدّم و پدرم و برادرانم چرا تو را می بینم در حالیکه نزدیک است حیات خود را از دست بدهی؟!

 امام- علیه السلام- به وضعیت پیش آمده اشاره فرمود: یعنی اینکه اجساد مطهره حجت خدا امام حسین- علیه السلام- و یارانش بر روی زمین افتاده و بازماندگان را به صورت اسیر از آنجا می برند و کسانی هم نیستند که آن بدن‌های مطهّر را دفن کنند!! حضرت زینب- سلام الله علیها- خطاب به یادگار گذشتگانش عرض کرد:

«لَا يُجْزِعَنَّكَ مَا تَرَى فَوَ اللَّهِ إِنَّ ذَلِكَ لَعَهْدٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص إِلَى جَدِّكَ وَ أَبِيكَ وَ عَمِّكَ وَ لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ أُنَاسٍ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ لَا تَعْرِفُهُمْ فَرَاعِنَةُ هَذِهِ الْأَرْضِ وَ هُمْ مَعْرُوفُونَ فِي أَهْلِ السَّمَاوَاتِ أَنَّهُمْ يَجْمَعُونَ هَذِهِ الْأَعْضَاءَ الْمُتَفَرِّقَةَ فَيُوَارُونَهَا وَ هَذِهِ الْجُسُومَ الْمُضَرَّجَةَ وَ يَنْصِبُونَ لِهَذَا الْطَّفِّ عَلَماً لِقَبْرِ أَبِيكَ سَيِّدِ الشُّهَدَاءِ ع لَا يَدْرُسُ أَثَرُهُ وَ لَا يَعْفُو رَسْمُهُ عَلَى كُرُورِ اللَّيَالِي وَ الْأَيَّامِ وَ لَيَجْتَهِدَنَّ أَئِمَّةُ الْكُفْرِ وَ أَشْيَاعُ الضَّلَالَةِ فِي مَحْوِهِ وَ تَطْمِيسِهِ فَلَا يَزْدَادُ أَثَرُهُ إِلَّا ظُهُوراً وَ أَمْرُهُ إِلَّا عُلُوّاً»(۴)

یعنی: آنچه را می بینی تو را به جَزع نیاورد، به خدا سوگند این عهدی است از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به جدّت [امیرالمؤمنین علی] و پدرت و عمویت [علیهم السلام ] و همانا خداوند از گروهی از این امت پیمان گرفته است و آن ها را فراعنه و حکام جبار نمی شناسند و آنها بین اهل آسمانها شناخته شده اند، آنها این اعضاء پراکنده و اجسام آغشته به خون را جمع کرده و دفن خواهند کرد و در این سرزمین برای قبر پدرت سیدالشهداء نشانه ای نصب خواهند کرد که اثرش هرگز کهنه و مندرس نخواهد شد و گذشت مکرر شب و روز رسم آن را محو نخواهد کرد. و بطور قطع رهبران کفر و پیروان ضلالت تلاش خواهند کرد در محو و از بین بردن آن، اما آثار و نشانه های آن آشکار تر خواهد شد و امر او رفعت پیدا خواهد کرد.

 این خبر غیبی در اندک زمانی تحقق یافت و علائم آن آشکار شد و امروزه آن تحقق ظهور بیشتری یافته و صورت دائمی و جاودانگی پیدا کرده است. کلام حضرت زینب- علیها السلام- به نحوی بیان شده است که گوئی آن بزرگوار این مراسم عظیم و بی نظیر زیارت اربعین در زمان ما و مجموعاً حرم باشکوه حسینی- علیه السلام- و زائران بی شمار آن را می‌دیده و البته این مطلب درباره حضرت زینب- سلام الله علیها- و مقام رفیع علمی او تعجب آور نیست چون او دارای علمی به ملکوت آسمان ها و زمین بود.

کلام ایام - 25، ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها
بخوانید

حاصل بحث اینکه در حادثه عاشورا و برقراری حرم با شکوه حسینی- علیه السلام- و استمرار سنت زیارت آن حرم و ناتوانی حکومت های جبّار و ادیان تقلّبی مثل وهابیّت در از بین بردن آن و تعطیلی سنت زیارت بالخصوص زیارت اربعین نشانه هائی از تحقّق وعده هائی از خدای سبحان بطور آشکار مشاهده می‌شود. در این جریانات بعضی از سنت های لایتغیر پروردگار عالمیان تحقق و تجلّی یافته است و ما سه مورد از آنها را همراه با توضیحاتی فشرده ذکر می کنیم:

تحقّق وعده خدای سبحان درباره دین توحیدی

 در مقالات مربوط به ماه محرم سال جاری و بعضی از سال های قبلی گفته شد که خدای سبحان اراده فرموده که دین خود را بر تمام ادیان پیروز بگرداند و این وعده را بطور صریح در کلام خود اعلام کرده است، بطوریکه فرمود:

«يرِيدُونَ أَنْ يطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ–  هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» (التوبة/ ۳۲ – ۳۳) یعنی: می‌خواهند نور خدا را با دهن های خود خاموش کنند، اما خدا جلوگیری می کند تا نورش را کامل کند. اگرچه کافران را خوش نیاید- او است آنکه پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه ادیان پیروز کند، اگرچه مشرکان آن را خوش نداشته باشند.

باز در مقالات قبلی متذکر شدیم که دین توحیدی و تمامی وحی خدای سبحان به پیامبران و تمامی جلالت و کمالات پیامبران و حجت های پروردگار عالمیان- علیهم السلام- در زیباترین صورت در نهضت مقدس حسینی- علیه السلام- تجلّی و ظهور یافته است. لذا تجلیل و تکریم حضرت سیدالشهدا امام حسین- علیه السلام- و یارانش و نهضت مقدس عاشورا تجلیل و تکریم شریعت های آسمانی و صورت کامل دین توحیدی و تکریم همه پیامبران و معارف و اخلاق و احکام دین خدای سبحان است! و حمایت از دین توحیدی و یاری آن از جمله سنت‌های تغییر ناپذیر و همیشگی ذات قدّوس الله- عزّوجلّ- می باشد.

جلوه های زیادی از اراده مستقیم و اختصاصی خدای سبحان در تعظیم و تکریم نهضت مقدس حسینی- علیه السلام- مشاهده می‌شود که به بعضی از آنها در ادامه مباحث اشاره ای خواهد شد.(۵)

 پیروزی دین حق بر همه ادیان وعده صریح خدای سبحان و اراده حتمی و قطعی دائمی اوست، اگرچه تمامی مشرکان عالم و دشمنان خدا قوا و امکانات و دارائی های خود را جمع کنند و در راه مخالفت با آن با اشکال مختلف و جلوگیری از گسترش آن به کار ببرند و هزینه کنند! مخالفت با دین خدا هیچ نتیجه مطلوبی برای دشمنان آن نخواهد داشت و هیچ ثمری عاید آن ها نخواهد شد و فعالیت‌های آن‌ها نتیجه‌ای جز پشیمانی و شکست و حسرت به بار نخواهد آورد! آن کدام قدرت است که می خواهد بر قدرت بی پایان خدا غلبه کند و دین پسندیده او را مغلوب کند؟ تصوّر غلبه بر دین خدا و اراده او ناشی از جهل و بی اطلاعی و سطحی نگری عده ای نادان و مغرض است و کاری است نسنجیده.

 تبلیغات گسترده مخالفان دین خدا و نسبت های ناروا و دروغین به آن و اسائه ادب به ساحت مقدس پیامبران و مصلحان پیرو آنها برخلاف تصورات و پیش‌بینی‌های آنها موجب بیداری و کنجکاوی و تعقّل بیشتر مردم جهان نسبت به دین خدا خواهد شد. (ان شاء الله تعالی)

نهضت حسینی- علیه السلام- و ارتباط آن با ذکرالله

 در مباحث قبلی متذکر وعده‌ای از خدای سبحان به اهل ایمان در ارتباط با موضوع «ذکرالله» شدیم و اینکه این عبادت باشکوه انواعی دارد و در سطوح متفاوتی انجام می یابد و درباره اصل وعده خدای سبحان و بعضی از جهات ذکرالله و مراتب و انواع آن به آیاتی از قرآن مجید استشهاد کردیم. بطوریکه ذات قدّوس الله در کتاب آسمانی فرمود:

«فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ» (البقرة/۱۵۲) یعنی: مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و شکر مرا بجای آورید و نسبت به من کفر نورزید. بلحاظ مدلول این آیه کریمه و قرائن موجود در آن و آیات دیگر مربوط به آن و تدبّری در آیات روشن می‌شود که شهرت اختصاصی و انحصاری نهضت مقدس حسینی- علیه السلام- با ابعاد جهانی رو به گسترش آن، از اراده خاصّ پروردگار عالمیان و بعضی از سنن لایتغیّر او نشأت گرفته است.

در این نهضت مقدس از ناحیه جهادی باشکوه و رفتاری عظیم که از حجت پروردگار عالمیان حضرت سیدالشهداء امام حسین- علیه السلام- و یارانش به وجود آمد، جمال جمیل دین خدا در مرتبه ای متعالی در عالم تجلّی کرده است. مرتبه ای از تجلّی که هرگز و در هیچ شرایطی درخشش آن از بین نخواهد رفت و مشعل های آن خاموش نخواهد شد و مثل آفتابی که هیچ گونه ظلمتی بر آن تسلّط نخواهد یافت.

 خدای سبحان طبق سنت مورد بحث و «وعده حق» خود، ذکر و یاد حضرت حسین- علیه السلام- و یارانش را در فضای ملکوت عالم و مستقر ملائکه مقرّب و حاملان عرش و در تمامی عوالم به جریان انداخته و این شهرت بی نظیر از ناحیه تحقّق همان وعده خدای سبحان و اراده خاصّ او می باشد.

عظمت قدرت روحی تجلّی یافته از سپاه توحید در روز عاشورا

در نهضت مقدس حسینی- علیه السلام- عظمت ها و شگفتی‌های زیادی متمرکز شده از جمله قدرتی بود که از وجود اولیای خدای سبحان و سپاه توحید ظهور کرد. بطوریکه آن سپاه قلیل حدود یکصد نفری از اول صبح آن روز تا زمان عصر با سپاه سی هزار نفری دشمن جنگیدند و بارها آنها را وادار به فرار و عقب‌نشینی فضیحت باری کردند. بطوریکه گروهی از آن سپاه از میدان جنگ فرار کرده و در جاهائی مخفی شدند و بعضی در بیابان ها پراکنده شدند و دیگر برنگشتند.

 آن جنگ با حمله سپاه شیطان در اول صبح روز عاشورا به محل استقرار حجت خدا-  عزّوجلّ- امام حسین- علیه السلام- و یاران و همراهانش شروع شد و آن حمله در اندک زمانی با ظهور قدرت و صلابت و شجاعت بی نظیر افراد سپاه خدا منتهی به عقب‌نشینی و فرار سپاه شیطان از مقابل آن گروه اندک شد. بطوریکه امیر آن سپاه یعنی: ابن سعد لعین به افراد سپاه خود فریاد می زد که فرار کنید و به آنها نزدیک نشوید و از دور به آنها تیر پرتاب کنید.

فرار یک سپاه سی هزار نفری از مقابل حدود هفتاد نفر یا یکصد نفر بسیار شگفت انگیز و غیر قابل تصور و پیش‌بینی و محاسبات عادی در جنگ ها می باشد. اما با تمام شگفتی و تعجب و حیرت، چنان حادثه ای وقوع یافت.

رمز آن حادثه بسیار شگفت انگیز هم باز در کلام خدا ذکر شده آنجا که فرمود:

«يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ينْصُرْكُمْ وَيثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» (محمد/۷) یعنی: ای کسانیکه ایمان آورده اید، اگر خدا را یاری کنید او هم شما را یاری خواهد کرد. و شما را ثابت قدم می گرداند. و آن قدرت و صلابت و استقامت بی‌نظیر هم از اراده خاصّ خدای عزیز قهار و تثبیت او بود.

 خدای منّان را حمد می کنیم جهت ظهور وعده های خود، در ارتباط با این نهضت مقدس، آن هم در مرتبه ای متعالی که فوق حدّ تصورات و محاسبات عادی انسانی است و امروزه موجب شگفتی اهل ایمان و حیرت و وحشت دشمنان دین خدا شده است. بطوریکه عمده خبرگزاری های جهانی حتی از ذکر و انتشار اصل اخبار این سنت زیارت اربعین- با حضور بیش از بیست میلیون انسان از کشورهای مختلف- خودداری کردند تا چه رسد به تحلیل و تفسیر این رویداد عظیم و شگفت آور!

آن قدرت عظیم ظهور یافته جلوه ای از تحقّق آن وعده خدائی است که در آیه مورد بحث به آن اشاره شده است، یعنی نصرت خدا نسبت به کسانی که دین خدا را یاری می کنند و با رفتارها و شخصیت خود جمال زیبای دین خدا و معارف آن را به جهانیان نشان می‌دهند.

ما بخواست خدای سبحان ادامه این بحث را موکول می‌کنیم به مقالات:

 «محرم الحرام و شکوه و جلال مراسم عزای حسینی- علیه السلام- که قبلاً چهار بخش از آنها با شماره‌های ۲۹۷ و ۲۹۸ و  ۲۹۹ و ۳۰۱ منتشر شد و «ان شاء الله» ادامه خواهد یافت.

الیاس کلانتری

۱۳۹۸/۰۷/۲۵

پاورقی ها:

۱-این زیارت شریف از وجود مبارک امام صادق- علیه السلام- در کتاب های دعا و زیارات نقل شده است.

۲- وبسایت حکمت طریف، بخش کلام ایام، شماره و عنوان: ۱۰- عظمت اختصاصی حادثه عاشورا

۳- ویژگی های حضرت زینب، (ترجمه کتاب خصائص زینبیه)، سید نور الدین جزایری، ص ۲۷۴

۴- بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۱۸۰

۵- توصیه می کنیم مقاله:

کلام ایام- ۲۹۹، محرم الحرام و شکوه و جلال مراسم عزای حسینی (علیه السلام) مورد توجه قرار بگیرد. 

 

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن