کلام ایام – ۱۲۵، دریاهای نور و امواج آن ها

re97دریاهای نور و امواج آن ها

بخش اول

کلیات

*رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: در شب معراج در آسمان هفتم دریاهائی از نور دیدم که تلألؤ آن ها چشم ها را خیره می ساخت.

*منظور از دریاهای نور در آسمان ها چیست؟!

*مشاهده دریاهای نور در آسمان هفتم چه نوع تأثیری در روح شریف رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) داشت؟!

*بهره برداری ما انسان ها از آن دریاهای نور چگونه می تواند باشد؟!

*ماه شعبان زمان جریان دریایی از نور به فضای زندگی انسان ها است.

*شخصیت حضرت سیدالشهداء امام حسین و پرچمدار نهضت مقدس او یعنی حضرت ابوالفضل العباس، و سرور اهل عبادت امام سید الساجدین و همه رهبران آسمانی (سلام الله علیهم) دریاهائی از نور می باشد.

**********

در بخشی از حدیث معراجیه که از وجود مبارک رسول اکرم حضرت محمد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده آمده است:

«قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و رأیت فی السماء السابعة بحاراً من نور تتلألأ، تلألؤها یخطف بالابصار»(۱)

یعنی در آسمان هفتم دریاهائی از نور دیدم که می درخشید و تلألؤ آن چشم ها را خیره می ساخت. اینکه مراد از دریاهای نور چیست؟ و تلألؤ آن به چه صورتی است! طبعاً برای ما انسان ها معلوم نیست و درک چگونگی آن مقام و عظمت های آن اختصاص به آن وجود مبارک (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) دارد. آن هائی که خداوند در بیان اوصاف شریفشان در کلام خود می فرماید:

«إِنَّمَا يرِيدُ اللَّهُ لِيذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيتِ وَيطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» (الأحزاب/۳۳) یعنی آن ذوات مقدسه که مشمول تطهیر خاص پروردگار عالمیان و مصادیق آیه تطهیر می باشند. اما می توانیم بگوئیم که بطور قطع مشاهده آن عظمت ها و جلالت های بی پایان و فوق حد ادراک عادی انسان ها و رسیدن به آن مقام اختصاصی در روح شریف آن وجود مبارک منشأ تحولات عظیم علمی و اخلاقی بوده و موقعیت علمی و کرامت های اخلاقی آن حضرت و رفتارهای شکوهمند او بصورت امواجی از آن دریاها در فضای زندگی انسان ها جریان یافته است.

ما عنوان این بحث را از کلام شریف آن حضرت گرفتیم یعنی «دریاهای نور» و مراد ما این است که علاوه بر دریاهای نور در آسمان هفتم که رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آن ها را مشاهده کرد. در عالم دنیا هم دریاهائی از نور وجود دارد اگر چه ما انسان های عادی قدرت مشاهده کامل آن دریاهای نور را نداشته باشیم و ادراک ما محدود به حدود بسیار کوچکی باشد، اما از ناحیه کلام خود آن بزرگوار متوجه می شویم که در این عالم محدود هم دریاهای عظیمی از نور وجود دارد که عظمت آن ها در اصل نامحدود است اما قوای ادراکی اندک ما جلو تابش کامل نور حقیقت آن ها را گرفته و موانعی در این راه ایجاد کرده است.

نوعی از دریاهای نور در عالم دنیا ایام خاصی است که رحمت خداوند بصورت امواج رفیعی بطرف فضای زندگی انسان ها جریان می یابد. مثل ماه پر برکت رجب و ماه نورانی شعبان بالخصوص ایام خاصی از آن ها و ماه مبارک رمضان و شب ها و روزهای خاص آن.

کلام ایام – ۵۳8، روزهای پر فضیلت و تاریخی ماه ذوالحجة
بخوانید

در مجموع شب و روز اول ماه رجب و سه روز وسط آن، و شب و روز سیزدهم و بیست و هفتم آن و همچنین شب و روز اول ماه شعبان و سه روز وسط آن یعنی سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم این ماه نورانی و شبهای قدر در ماه رمضان و ساعات خاص روزها و شب های این ماه مبارک مثل وقت سحر و وقت افطار و اوقات نمازها از مصادیق آن ایام و زمان ها می باشند.

ماه شعبان در مجموع ماه بسیار مبارکی است و در عظمت و قداست آن همین بس که به وجود مبارک سرور و سید انبیاء و رسولان خداوند، حضرت محمد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) منتسب شده، بطوریکه آن بزرگوار فرمود:

«شعبان ماه من است»

نوع دیگر از این دریاها شخصیت علمی و اخلاقی رهبران آسمانی می باشد. در این ماه نورانی علاوه بر عظمت و قداست خاص آن حوادث بسیار مبارکی هم واقع شده و به جلالت آن و فضائل بی پایانش افزوده است.  و آن اینکه تولد وجود مبارک حضرت سیدالشهداء امام حسین و پرچمدار رشید و غیور نهضت باشکوه کربلا حضرت ابوالفضل العباس و امام عارفان زینت عباد الله و سید اهل سجده امام سجاد، سلام الله علیهم در روزهای اول این ماه جلیل واقع شده و در روز وسط این ماه نورانی، ولادت باشکوه و با عظمت بی پایان آخرین حجت پروردگار عالم و خاتم اوصیاء، حضرت امام مهدی، موعود شریف ادیان آسمانی واقع شده است.

شخصیت آن ذوات مقدسه هم دریاهائی از نور محسوب می شود، آن ها هم، به علم بی پایان خدا متصل بودند، لذا از آن جهت می شود آن ها را دریاهای نور نامید و هم از جهت دیگر آن ها تجسمی و مظهری برای «اسماء الحسناء» پروردگار عالمیان بودند یعنی اسماء الحسنای تجسم یافته و ظاهر شده و قابل مشاهده.

ماه شعبان و ایام خاص آن محل تجمّع و تمرکز دریاهائی از هر دو نوع نور می باشد و انسان ها می توانند در اتخاذ سبیل بسوی الله در پرتو نور حاصل از آن ها راه های صد ساله را در یک شب و یک ساعت طی کنند و در انتهای عالم دنیا و کنار «سدرة المنتهی» وارد بهشت شوند و در همسایگی پیامبران خدا در آن عالم مستقر شوند. ما با عرض تبریک و توفیق ورود به این ماه نورانی به بندگان خداوند – عزّوجلّ – و دوستداران و پیروان حقیقی ذوات مقدسه رهبران آسمانی، در ادامه این مباحث ان شاء الله به توضیح و تفسیری اگر چه بصورت فشرده از جلوه ها و امواج آن دریاهای نور خواهیم پرداخت.

الیاس کلانتری

۱۳۹۶/۲/۱۲

پاورقی:

۱-تفسیر المیزان، علامه طباطبائی، ج ۱۳ (دوره ۲۰ جلدی) بحث روائی مربوط به آیه اول سوره إسرا به نقل از تفسیر قمی

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن