کلام ایام – ۱۵۵، ولادت امام رضا – علیه السلام – و برکات آن برای انسان ها
کلیات
*امام –علیه السلام – دارای مقام علمی خاص فوق عادی و مؤید به روح القدس است.
*آثار مؤید بودن به روح القدس در سخنان و رفتارهای امام – علیه السلام – آشکار می شود.
*امام – علیه السلام – هر زمان چیزی را بخواهد و به آن نیاز پیدا کند به او تعلیم می شود.
*خیلی عجیب است که انسانها نهرهای دائماً جاری علم خدا را رها کرده و سراغ گودال هایی از آب های آلوده رفته اند.
* امیرالمؤمنین علی – علیه السلام – می فرماید: «داخل علم پوشیده و مکنونی قرار دارم که اگر آن را برای شما آشکار کنم به لرزه می افتید، مثل لرزیدن طناب در چاه های عمیق»
**********
در بخش قبلی از این مقاله بحث به توصیف مقام علمی خاص امام – علیه السلام – منتهی شد. در این زمینه بخشی از کلام وجود مبارک امام رضا – علیه السلام – در بیان اوصاف «امام» علیه السلام مورد بررسی قرار گرفت و شرح و توضیح فشرده ای برای آن ذکر شد. بحث در این بخش در جهت تکمیل آن و نحوه بهره برداری از مقام علمی و اخلاقی امام – علیه السلام – ادامه خواهد یافت و در انتهای آن به موضوع استجابت دعای امام – علیه السلام – اشاره ای خواهیم کرد.
گفته شد که امام – علیه السلام – دارای مقام علمی خاص فوق عادی است، و مؤید به روح القدس است و از ناحیه مؤید بودن به روح القدس، تمام آنچه تحت عرش تا تحت خاک قرار دارد، در حیطه علم او می باشد.(۱)
و ابنکه بین امام و بین الله ستونی از نور قرار دارد که او اعمال بندگان را در آن ستون نور می بیند.(۲) از وجود مبارک اما صادق – علیه السلام – نقل شده است که فرمود:
« إنّ الإمام إذا شاءَ أن يعلم عُلّمَ» (۳) و احادیث دیگر مثل این در منابع حدیثی ذکر شده است.
حال با توجه به این مقام و موقعیت علمی امام معصوم – علیه السلام – باید دید که میزان استفاده انسانها از آن در چه سطحی است و اینکه چرا با وجود امکان ارتباط با منابع عظیم و بی پایان علم امام، انسانها مبتلا به این همه گرفتاری و مشقت ها و محرومیت ها هستند؟! و در حالیکه منشأ تمامی گرفتاری های آنها جهل است و علمی که آن جهل را بتواند برطرف کند، موجود است.
مخالفان امامت امامان معصوم و رهبران آسمانی – علیهم السلام – تحت تأثیر تبلیغات مغرضانه عوامل حکومت های جبار در طول تاریخ، اصلاً سراغ آن منابع بی پایان علم نرفتند! درحالیکه اگر سراغ آن چشمه های زلال از علم میرفتند، تمامی گمشده ها و مطلوب های خود را در مسیر آن چشمه ها می یافتند.
دوستداران و طرفداران مقام امامت آسمانی هم عمدتاً به علاقه و محبت قلبی نسبت به آن بزرگواران و اظهار آن محبت قلبی نسبت به آنها و اظهار آن محبت قلبی و ذکر بعضی از فضائل آن ذوات مقدسه و دفاع از عقیده به «امامت» و پاسخ به اشکالات و شبهات مخالفان اکتفا کرده اند. یعنی اینکه استفاده آنها هم از موقعیت علمی آن بزرگواران اندک بوده است.
ذوات مقدسه امامان معصوم – علیه السلام – برای انتشار علم خدا زحمت ها کشیده اند و مشقت ها را تحمل کرده اند و با جان و مال خود در این راه جهاد کرده اند. برای ارشاد انسانها به راه های حقیقی زندگی تمامی حقوق حتی حق حیات خود را هم به خطر انداخته اند. اما عجیب است که انسانها نهرهای دائماً جاری علم خدا را رها کرده و سراغ گودالهائی از آب های آلوده اندک رفته اند.
امیرالمؤمنین علی – علیه السلام – جهت نشان دادن مسیر آن نهرها به انسانهای تشنه می فرماید:
«بَلِ انْدَمَجْتُ عَلى مَكْنُونِ عِلْمٍ لَوْ بُحْتُ بِهِ لَاضْطَرَبْتُمُ اضْطِرابَ الاَرْشِيَةِ فِى الطَّوِىّ الْبَعِيدَةِ»|(۴) یعنی در داخل علم پوشیده و مکنونی قرار دارم که اگر آن را برای شما آشکار کنم به لرزه می افتید مثل لرزیدن طناب در چاه های عظیم.
انسانها در طول تاریخ حیات علمی خود برای به دست آوردن علم و بهره برداری از آن در شناسایی موجودات مثل نباتات و خواص آنها و جانداران و بالخصوص انسانها و رفتارهای او، زحمت های زیادی کشیده اند و سختی ها و مشقت های زیادی را تحمل کرده اند، حتی عده ای جان خود را هم در این راه مقدس هزینه کرده اند. همچنین از ناحیه جهل ها دچار مشقت ها و خسران های غیر قابل جبران شده اند. به عنوان مثال: انسانها در طول تاریخ حیات خود از ناحیه جهل نسبت به بیماری ها و راه های شناسائی و پیشگیری و معالجه آنها خسارات و تلفات زیادی را متحمل شده اند. کودکان بی شماری در جوامع انسانی در همان روزها و ماه های اول ولادت خود مبتلا به انواعی از بیماری ها شده و از دنیا رفته اند! تا سرانجام در اثر مطالعات و تحقیقات عده ای دانشمندان در عالم علم طب، بعضی از آن بیماری ها و عوامل آنها شناخته شده و راه هایی برای معالجه آنها پیدا شده است. و انسانها در اثر نوعی معالجه از آن مشکلات عظیم نجات یافته اند؛ اما حتی در همین عالم علم طب و شناسایی بیماری ها و راه های معالجه آنها باز هم همه مشکلات برطرف نشده، حتی بیماری های جدیدی هم حادث شده است؛ اما مشکلات انسانها منحصر به این زمینه نمی باشد و مکرر دیده می شود حتی در حوادثی کم اهمیت درگیری ها و اختلافاتی پیدا می شود و انسانهای زیادی آسایش و حقوق طبیعی و حتی جان خود را هم از دست می دهند.
حال با وجود این همه نیاز به علم و از جهت دیگر امکان ارتباط و اتصال به علم بی پایان خداوند، از طریق ذوات مقدسه رهبران آسمانی، چرا انسانها در این جهت اهمال می کنند؟ و سراغ آن چشمه های زلال علم و معرفت نمی روند و یا بهره برداری آنها از آن منابع بی پایان اندک است؟!
در ادامه این بحث – بخواست خداوند – بعد از بیان کلی این موضوع، نمونه ها و جلوه هائی از علوم وجود مبارک رهبران آسمانی ذکر و مورد بحث قرار خواهد گرفت.
الیاس کلانتری
۹۶/۵/۱۹
پاورقی ها:
- اصول کافی، کتاب الحجة باب «فیه ذکر الارواح التی فی الائمه علیهم السلام»، ح۳، (نسخه چاپ انتشارات علمیه اسلامیه، ج۲، ص۱۶)
در این زمینه در مقاله کلام ایام شماره ۸۱ تحت عنوان: ولادت امام رضا – علیه السلام – بخش چهارم توضیح مناسبی در این زمینه آمده است.
- عیون اخبار الرضا، شیخ صدوق، مؤسسه انتشاراتی پیام علمدار، قم، ج۱، ص۱۸۸
- اصول کافی، کتاب الحجة، باب « أن الائمة علیهم السلام إذا شاؤوا أن یعلموا علموا»، ح۱ (نسخه چاپ انتشارات علمیه اسلامیه، ج۱، ص۳۸۲)
- نهج البلاغه، خطبه ۵