۹۴- چگونه و به چه منظور قرآن را حفظ کنیم؟!

indexسؤال: من مقاله های مربوط به حفظ قرآن را مطالعه کردم ولی دقیقاً متوجّه روش حفظ نشدم. آیا روش خاصّی در این مقالات توضیح داده شده و آیا این روش موفقیّت آمیزی برای حفظ بوده است.

پاسخ: در سلسله مقالات مربوط به حفظ قرآن، ابتداءً ۵ مقاله تحت عنوان «مقدمه ای بر روش حفظ قرآن» قرار گرفته است. و بعد از آن برنامه حفظ شروع شده از مقاله ۱ تا ۳۱ تحت عنوان «روش صحیح حفظ قرآن کریم» و این ۳۱ مقاله مشتمل بر یک دوره حفظ قرآن کریم تا پایان آن است. پس برای شروع حفظ لازم است بعد از ۵ مقاله مقدماتی مقاله شماره (۱) تحت عنوان: «روش صحیح حفظ قرآن کریم ۱» مورد مطالعه قرار بگیرد، و برنامه حفظ مطابق آن مقاله شروع شود.

در مقالات پنج گانه مقدماتی اهمیت برنامه حفظ و جایگاه آن در معارف دینی و سیره شریف رسول خدا (ص) توضیح داده شده. و تذکر داده شده که حفظ قرآن مجید در حقیقت همان یاد گرفتن حقیقی آن است، آن هم یاد گرفتنی که همیشه در ذهن و روح انسان موجود باشد و فراموش نشود، یعنی از بین نرود.

به فواید عظیم برنامه حفظ قرآن به طور اجمالی در مقالات مقدماتی اشاره شده و توصیه می کنیم مجدداً آن مقالات را مطالعه بفرمائید و در فاصله های دیگر هم برای دفعات بعدی بهتر است آن مقالات مورد توجه قرار بگیرد.

اگر اشتیاق لازم به شروع برنامه حفظ در اثر مطالعه در مقالات مذکور حاصل شد و یا تمایلی که قبلاً در دل شما و دیگران به این کار بود، از ناحیه توجّه به فواید عظیم این کار به اشتیاق تبدیل شد، این کار با سهولت و لذت عظیمی همراه خواهد شد، بالخصوص لذت اشتغال به این کار بعد از مدتی و حفظ مقداری از آیات و سوره ها احساس خواهد شد.

63-اشتیاق لازم برای ادامه حفظ قرآن چگونه به وجود می آید؟
بخوانید

لازم به ذکر است که این برنامه حفظ بارها در کلاس های درسی رشته «الهیات» و رشته های دانشگاهی مشابه آن اجرا شده و آثار و نتایج خوبی از آن حاصل شده، بالخصوص با به کار بردن تجربیاتی که از کلاس های اولیه به دست آمده بود.

این روش یک دوره حفظ به صورت مقالاتی در نشریه بشارت چاپ شد و عده ای در سر تا سر کشور مطابق این برنامه، حفظ قرآن را شروع کردند و ادامه دادند، اگر چه ما آماری از کسانی که تا آخر برنامه ادامه دادند نداریم، اما از نامه هائی که به دفتر مجله می رسید و از تماس هائی که با خود من می گرفتند، بر می آمد که روش کار موفقیّت آمیز بوده، بالخصوص که این برنامه قبل از انتشار آن به صورت مقالات در نشریه بشارت، در کلاس های متعدّدی به کار بسته شده و فشرده ای از آن قبلاً در کتابی تحت عنوان «اهمیت و روش حفظ قرآن» چاپ و منتشر شده بود. این کتاب از منابع درسی تعیین شده برای درس حفظ قرآن در دانشکده های الهیات است.

در برنامه تنظیم شده برای حفظ بعضی از اصول روانشناسی آموزشی به کار بسته شده و از این نظر این برنامه برای کسانی که قبلاً شروع به حفظ قرآن کردند فوایدی خواهد داشت- اعم از این که حفظ قرآن را به پایان رسانده اند و یا بعد از حفظ بعضی از سوره ها از ادامه کار منصرف شده اند.- به کار بستن این روش مانع فراموش کردن سوره های حفظ شده خواهد بود.

در خاتمه متذکر می شویم که در این برنامه نمونه هائی از روش تفسیر قرآن با قرآن و توجّه به روابط آیات با یکدیگر در مقالات مختلف ذکر شده است.

الیاس کلانتری

۹۴/۴/۲۱

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن