کلام ایام – ۱۸۵، بازگشت ودیعه قدسی

lkhhبخش چهارم

در بخش سوم این سلسله مقالات عظمت حادثه رحلت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ محور بحث قرار گرفت و در انتهای آن بخش اشاره شد به اینکه مصیبت شهادت حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ هم تناسبی با آن حادثه عظیم دارد و تفاوت اصلی  بین آن دو حادثه موضوع نزول وحی بر پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم بود ـ  که با بعثت اولین پیامبر شروع شده بود و با رحلت آن بزرگوار بعنوان آخرین پیامبر به پایان رسید.

همچنان است حادثه شهادت امیر المؤمنین علی ـ علیه السلام ـ و همه ذوات مقدسه معصومین ـ سلام الله علیهم ـ یعنی با رحلت هر یک از آن ذوات مقدسه ، عالم انسانی مبتلا به مصیبت عظیمی می شود، مصیبت محرومیت از مقامات علمی و شخصیت آسمانی و فضائل اخلاقی مقام عصمت و امامت. چون صفات و افعال پروردگار عالمیان در شخصیت علمی و اخلاقی و رفتارهای کریمانه آن ها بصورت تامّ و کامل تجلی کرده است و شخصیت و رفتارهای آن ذوات مقدسه صورت تحسم یافته کاملی از «کتاب الله » است! و همچنانکه قرآن کریم حقیقتی دارای مراتب متعدد است، شخصیت علمی و اخلاقی و رفتارهای کریمانه رهبران آسمانی یعنی ذوات مقدسه اهل بیت عصمت و طهارت ـ علیهم السلام ـ هم در مراتب متعددی تجلی می یابد.

اما با تأسف شدید، از ناحیه حوادث تاریخی و تحولات سیاسی مراتب برتر شخصیت اخلاقی و فضائل علمی آنها تاکنون مکنون  و ناشناخته مانده و اگر انسان ها با استعدادهای علمی امروزی و احساس نیازهای متحول سراغ آنها بروند، از مراتب برتر علم و شخصخیت آن ها بهره مند خواهند شد و تحول عظیمی در سطح جهانی در نظامات زندگی انسانی  به جریان خواهد افتاد.

 حادثه رحلت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ طبق نظر امیر المؤمنین علی ـ علیه السلام  ـ بزرگترین مصیبت ها محسوب می شود! البته بطوریکه قبلاً ذکر شد  نه به جهت ارتباط قوم و خویشی بسیار نزدیک بین آن  دو بزرگوار و نه بجهت صرفاً انسی که در تمام عمر بین آنها برقرار  شده بود و نه صرفاً به جهت فضائل اخلاقی خاص رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و نه فقط محبوبیت آن بزرگوار در بین مردم، بلکه بجهت  اینکه او فرستاده خداوند و حبیب و صفّی او و وسیله انتقال پیام های خداوند به انسان ها و عامل تجلی برترین و متعالی ترین مراتب از صفات ذات قدوس الله بود و صفات متعالی و کرامت های اخلاقی و جاذبه های رفتاری و شخصیتی و علم مخصوص او هم از همین ناحیه بود.

عظمت مصیبت شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ برای امیر المؤمنین علی ـ علیه السلام ـ و احساس حزن شدید از آن حادثه هم از همان نوع بود!!!

جهت روشن تر شدن موضوع و تبیین علت حزن شدید امام ـ علیه السلام ـ در حادثه شهادت حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیهاـ و شکوِه  آن بزرگوار به رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ چند نکته لازم است مورد توجه قرار بگیرد.

الف: همه جهات علمی و اخلاقی و شخصیتی حجت های خداوند و مراتب عالی تر ارزش های وجودی آن ها برای انسان های عادی قابل ادراک نیست و از انسانها فقط گروهی معین به جهت موقعیت علمی خاصی که دارند به آن مراتب علم کامل دارند و آن ها عبارتند از «مطهرون» یعنی گروهی که مشمول«آیه تطهیر» هستند و آن ها ذوات مقدسه معصومین می باشند. بنابراین معرفت کامل به شخصیت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در وسع علمی و ادراکی امیر المؤمنین  علی و حضرت فاطمه زهرا و امامان معصوم ـ سلام الله علیهم اجمعین ـ  می باشد و سایر انسانها علم و ادراک محدودی نسبت به این موضوع دارند. لذا مصیبت رحلت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ برای آن ذوات مقدسه سنگینی و حزن خاصی  دارد که برای دیگران قابل ادراک کامل نیست!!!

از آن ذوات مقدسه معصومین هم امام علی و حضرت فاطمه زهرا و دو فرزند معصوم آن ها یعنی حسنین ـ علیهم السلام ـ بجهت مصاحبت با آن حضرت و انس شدیدی که نسبت به آن وجود مبارک پیدا کرده بودند  و در حوزه جاذبه های اخلاقی شدید او قرار گرفته بودند در موقعیتی خاص قرار داشتند ، لذا امواج آن مصیبت برای آن ها سنگین تر و شکننده تر بود. همچنین مصیبت شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ  که از همان نوع بود و متناسب با آن.

ب: طبق مدلول آیاتی از قرآن کریم این کتاب آسمانی دارای مراتب متعددی از حقایق است و بعضی از مراتب آن فوق حد ادراک عادی انسانی است و به آن مراتب دسترسی ندارند جز انسان های معینی که همان «مطهّرون» هستند. و آن آیات عبارتند از آیات ذیل:

«إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ ـ فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ ـ لَا يمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ ـ تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ» (الواقعه/۷۷ـ ۸۰)

این موضوع در شخصیت علمی و اخلاقی و ارزشهای معنوی ذوات مقدسه معصومین ـ علیهم السلام ـ هم  صدق می کند، چون طبق کلام شریف رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ کتاب خدا و عترت طاهره هرگز از هم جدا شدنی نیستند: بلکه تجلیات متنوع از حقیقت واحدی هستند. پس سنگینی مصیبت شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ برای امیرالمؤمنین علی ـ علیه السلام ـ متناسب با ادراک و علم امام ـ علیه السلام ـ به شخصیت علمی و اخلاقی آن گوهر قدسی بود و آن هم با معیارهای عادی و متعارف بین انسان ها قابل اندازه گیری نمی باشد.

کلام ایام - 157، امیرالمؤمنین علی – علیه السلام – شهید تأویل قرآن کریم
بخوانید

ج: پرورش شخصیتی مثل حضرت فاطمه زهرا – سلام الله علیها – خارج از قدرت و امکانات فرهنگ عادی انسانی است و آن بزرگوار مثل امیرالمؤمنین علی ـ علیه السلام ـ محصول متعالی و خاص صفت «ربوبیت» ذات قدوس الله و رسالت رسول الله و قدرت ناشی از آن و عظمت های بی پایان کلام خدا بوده است و از ناحیه علم و ایمان و اخلاص متمرکز در وجود شریف او می شد تحولات عظیمی در فرهنگ جوامع انسانی و در سطح جهان بالخصوص در زندگی زنان عالم به وجود آورد و با حادثه شهادت او در سنین پائین عمر شریفش، محرومیتی عظیم در عالم انسانی و خصوصاً در بین زنان عالم به وجود آمد و حقوق زیادی از آن ها ضایع شد.

د: موضوع مهم حزن انگیز دیگر در شهادت حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیهاـ چگونگی آن حادثه بود. بطوریکه قبلاً در مقالات مربوط به سیره شریف امیرالمؤمنین علی ـ علیه السلام ـ ذکر شد، آن حضرت بعد از رحلت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و حادثه ای که در همان روز رحلت واقع شد ـ و آن غصب مقام خلافت بود ـ در موقعیت بسیار سخت و خطرناکی قرار گرفت، بطوریکه هر اقدام سیاسی از جانب آن بزرگوار امکان داشت منتهی شود به یک جنگ داخلی و در نتیجه تضعیف جامعه دینی و پیدایش فتنه ها و سرانجام در هم شکستن  و سقوط بنای دین آسمانی! و طبعاً آن چیزی نبود که امیر المؤمنین علی ـ علیه السلام ـ حتی به اندکی از آن راضی شود، یعنی آن حضرت از روز بعثت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و نزول اولین آیات قرآن، پیوسته و به طور مستمر و شبانه روزی حتی در مراحلی فوق حد توان خود در حمایت از دین خدا و انتشار معارف آن و محافظت از وجود شریف رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فعالیت می کرد. فداکاریهای آن حضرت در جهات مختلف بالخصوص در جنگ های خطرناک در جهت حفاظت از ارکان دین خدا آشکار تر از آن است که در اینجا نیاز به ذکر آنها باشد! اما اوضاع سیاسی جامعه بعد از غصب خلافت و روی کار آمدن یک حکومت عادی بجای حکومت حقیقی دینی فرصت هر نوع فعالیت سیاسی و اجتماعی را از او گرفته بود. لذا در آن شرایط بحرانی حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ دفاع از دین خدا را بعهده گرفت. حکومت وقت که از طرف چند نفر انگشت شمار و با حمایت آن ها و تهدید مخالفان و عموم افراد جامعه روی کار آمده بود. مردم  را وادار به بیعت و پذیرش کرد و بالاتر از آن اقدام به بیعت گرفتن از امیر المؤمنین علی ـ علیه السلام ـ کرد. آن هم بصورت حمله گروهی به خانه آن حضرت و تهدید او و چند نفر از اطرافیان او به قتل !!!

حادثه بسیار عجیب بود! بطوریکه نه تنها حق حکومت آن حضرت غصب شده بود ـ حکومتی  که از طرف خداوند برای او تعیین شده بود و رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ چند بار بطور آشکار آن را اعلام کرده بود ـ علاوه بر آن حکومت غاصب و غیر قانونی می خواست از آن حضرت تأییدی بصورت بیعت دریافت کند، یعنی آن بزرگوار اعلام کند که حکومت به وجود آمده همان  حکومت دینی است ! و این جریان خیلی عجیب بود!! یعنی امام ـ علیه السلام ـ علاوه به اینکه از حکومت مشروع و قانونی خود محروم شده بود و باید آن حق کشی را تحمل می کرد، او را مجبور می کردند که حکومت غاصب را تأیید و بعنوان حکومت شرعی و دینی آن را معرفی کند. اما چون امام ـ علیه السلام ـ تسلیم خواسته حکومت نمی شد، عده ای از طرف حکومت  به خانه آن حضرت که خانه دختر رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بود، حمله کردند و در خانه را شکستند و خانه را آتش زدند و امام ـ علیه السلام ـ را با دست های بسته و بصورت بازداشت بطرف مسجد بردند.

امام ـ علیه السلام ـ با آن قدرت و صلابت و شجاعت بی نظیر که برای همگان شناخته شده بود ، در آن حادثه از اقدام سیاسی و مقابله با حکومت خود داری کرد. در آن حادثه و حمله طرفداران حکومت به خانه آن بزرگوار ، حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ مجروح شد و همان حادثه ، منتهی به شهادت آن سیده بانوان عالم شد. البته حکومت زمان با علم به اینکه امام ـ علیه السلام ـ دست به اقدام سیاسی و نظامی نخواهد زد، جرأت و جسارت حمله به خانه آن حضرت را پیدا کردند. حتی قصد کشتن آن بزرگوار را داشتند؛ اما آنچه برای امام ـ علیه السلام ـ به شدت حزن انگیز بود ، این بود که نتوانست در آن حادثه حمایتی از حضرت صدیقه طاهره به عمل آورد.

۱۳۹۶/۱۲/۱۴

 

  

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن