۲۵۱ـ آیا امیر المؤمنین علی ـ علیه السلام ـ بجهت بیعت نکردن با خلیفه وقت خلاف قانون عمل کرده بود و مستحق مجازات بود؟!

بخش دومth

سؤال: می شود گفت: چون  حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ به فردی که خلاف قانون عمل کرده کمک  کرده بود پس مستحق مجازات بود و مأموران خلیفه کار درستی انجام داده اند …

پاسخ: در بخش اول این سؤال در شماره ۲۴۹ به این شبهه و اشکال پاسخ داده شده و خلاصه آن این بود که امیر المؤمنین علی ـ علیه السلام ـ طبق دلائل قطعی حتی آنچه که در منابع تاریخی زیادی از اهل سنت آمده ، خلیفه حقیقی رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ بود و بر همه مسلمین از جمله ابوبکر واجب بود از آن حضرت تبعیت کنند و دستورات او را اجراء کنند و همچنین گفته شد با صرف نظر از این وظیفه دینی و قانون شکنی عده ای و بی اعتنائی به فرمان خداوند و رسولش، در حادثه غصب خلافت و اینکه آن ها حکومت دینی حقیقی را به یک حکومت عادی بشری تبدیل کردند،

شخص خلیفه ظاهری منتخب مردم نبود و اطاعت او بر هیچ مؤمنی لازم نبود، بلکه کسانی که از او اطاعت کردند مرتکب نافرمانی در مقابل خداوند عالمیان و رسول گرامی او شدند و آن ها مجموعاً قانون شکن و خلافکار محسوب می  شوند حال در پاسخ این بخش از سؤال که رفتار دختر رسول خدا حضرت فاطمه زهرا در حمایت از امیر المؤمنین علی ـ سلام الله علیهم ـ و مخالفت با حکومت  غاصب و اعتراض به آن را زیر سؤال برده عرض می کنیم: قانون جامعه همان احکام دینی بود که مردم مؤظف به پیروی از آن بودند. و آنها بطور کلی در این جریان بر خلاف قانون عمل کردند و اگر مجازاتی لازم بود إعمال شود باید متخلفین از دستورات خداوند- عزّوجّل- و رسول او ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ  مشمول آن مجازات قرار می گرفتند. البته قطعاً مجازات عظیم خداوند شامل آن قانون شکنان خواهد شد.

بر عکس آنچه در مغالطه سؤال گونه گفته شده، حضرت زهرا ـ سلام الله علیها- حکومت زمان را جهت قانون شکنی مورد انتقاد قرار داد. چون در آن جامعه و آن زمان در تاریخ، قانونی جز آنچه در قرآن مجید مقرّر شده وجود نداشت و همگان  برحسب ظاهر به همان قوانین قرآن پای بند بودند و حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ در خطابه خود و با استناد به آیات قرآن خلافکاری و قانون شکنی حکومت و پیروانش را ثابت کرد و حاکم جامعه ناچار آن استدلال ها را قبول کرد و تسلیم شد و به نادرست بودن اقدام خود در غصب فدک و ادعای خود مبنی بر اینکه پیامبران خدا ـ علیهم السلام ـ از خود ارثی باقی نمی گذارند را عملاً پس گرفت.

حضرت فاطمه زهراـ سلام الله علیها ـ در کلام خود خطاب به رئیس حکومت و مردم بی اعتناء به وظایف شرعی خود فرمود:

«فَهَيْهَاتَ مِنْكُمْ! وَ كَيْفَ بِكُمْ؟! وَ أَنَّى تُؤْفَكُونَ؟ وَ كِتَابُ اللَّهِ بَيْنَ أَظْهُرِكُمْ، أُمُورُهُ ظَاهِرَةٌ، وَ أَحْكَامُهُ زَاهِرَةٌ، وَ أَعْلَامُهُ بَاهِرَةٌ، وَ زَوَاجِرُهُ لَائِحَةٌ، وَ أَوَامِرُهُ وَاضِحَةٌ، قَدْ خَلَّفْتُمُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِكُمْ، أَ رَغْبَةً عَنْهُ تُرِيدُونَ ..؟، أَمْ بِغَيْرِهِ تَحْكُمُونَ؟! بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا» ]الکهف/۵۰[ «وَمَنْ يبْتَغِ غَيرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ» (آل عمران/۸۵) یعنی خیلی دور است از شما ]که بخواهید فتنه ها را بخوابانید، و شما در چه کاری هستید و کجا برگردانده می شوید؟ و کتاب خدا پیش رویتان هست، امور آن آشکار و احکام آن درخشان و نشانه های آن روشن، منع ها و تحریم های آن معلوم و آشکار و اوامر آن واضح و روشن، و شما آن را پشت سر انداختید و از آن صرف نظر کردید و آیا می خواهید بطور کلی از آن اعراض کنید و با چیزی غیر از قرآن حکم کنید؟! و «ظالمان چه جایگزین بدی انتخاب کردند» و «هر کس غیر از اسلام دین دیگری را بجوید، هرگز از او قبول نخواهد شد و او در آخرت از زیانکاران خواهد بود»

در این عبارات از خطبه شریفه، حضرت زهرا- سلام الله علیها- از حکومت جامعه و طرفدارانش و کسانی که در مقابل غصب خلافت سکوت کردند و بی اعتناء شدند با لحن شدیدی انتقاد می کند! و آن ها را به پیروی از قرآن و قوانین آن توصیه می فرماید.

در آن جریان فقط حضرت زهرا- سلام الله علیها- در مقابل قانون شکنی حکومت بر پا خاست و حکومت و پیروانش را مورد استیضاح قرار داد و فقط آن بزرگوار به وظیفه قانونی خود در دفاع از امیرالمؤمنین علی- علیه السلام- یعنی خلیفه حقیقی رسول خدا- صلّی الله علیه و آله و سلّم- عمل کرد و چند نفر هم تمایل به مقاومت و حمایت از آن حضرت و مقابله و درگیری با حکومت را داشتند که آن حضرت به آن ها اجازه این کار را نداد و آن ها را توصیه به سکوت و تحمل و خودداری از درگیری فرمود و ممانعت کرد از اینکه آن  جریان به جنگ و درگیری داخلی بکشد و دشمنان داخلی و خارجی جامعه دینی فرصت مناسبی برای شکستن ارکان بنای دین تازه تأسیس را پیدا کنند.

مناظرات و محاورات - 2 (مناظرات آسمانی)
بخوانید

یعنی حتی با صرف نظر کردن از مقام و موقعیت رفیع اختصاصی حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا- سلام الله علیها- نزد پروردگار عالمیان و سفارشات مکرّر رسول اکرم- صلّی الله علیه و آله و سلّم- جهت رعایت حرمت آن بزرگوار، اگر هم کسانی او را یک انسان عادی مثل بقیه اعضاء جامعه محسوب کنند، رفتار حکومت و عُمال و نمایندگان آن در شکستن حرمت خانه آن حضرت جنایتی عظیم محسوب می شود.

توضیح اینکه حضرت فاطمه زهرا- سلام الله علیها- مقام بسیار رفیعی نزد پروردگار عالمیان داشت و حضرت حق- عزّوجلّ- از طریق رسول گرامی آن مقام را به انسان ها اعلام کرده بود و این کلام مشهور پیامبر خدا- صلّی الله علیه و آله و سلّم- را همگان شنیده بودند که آن حضرت فرمود:

«إِنَّ اللّهَ تَعَالَى يَغْضَبُ لِغَضَبِ‏ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى‏ لِرِضَاهَا»(۱) یعنی خداوند با غضب فاطمه- سلام الله علیها- غضب می کند و با رضایت او راضی می شود. مراد این است که اگر کسی مورد غضب آن حضرت قرار بگیرد، مورد غضب ذات قدوس الله هم قرار خواهد گرفت و اگر کسی مورد رضایت آن حضرت قرار بگیرد، خداوند هم از او راضی خواهد شد.

و رسول اکرم- صلّی الله علیه و آله و سلّم- خطاب به خود آن بزرگوار هم فرمود:

«إِنَّ اللّهَ يَغْضِبُ لِغَضَبِکِ‏ وَ يَرْضَى‏ لِرِضَاکِ»(۲) یعنی خداوند با غضب تو غضب می کند و با رضایت تو راضی می شود. قصد ما در این نوشتار بیان فضائل حضرت صدیقه طاهره- سلام الله علیها- نیست و آن مطلب احتیاج به مباحث و تألیفات مستقل مفصلی دارد، علاوه بر تألیفات بی شماری که تاکنون نوشته شده، اما در جواب این مغالطه شبیه سؤال و اشکال و روشن شدن موضوع، متذکر این نکته شدیم.

حاصل بحث اینکه با صرف نظر از مقام قدسی خاص حضرت فاطمه زهرا- سلام الله علیها- و اینکه اگر هم کسانی بدون توجه به آن مقام رفیع، او را یک انسان عادی محسوب کنند، یعنی مخالفان خاندان رسول الله- صلّی الله علیه و آله و سلّم- و کسانی که معرفتی نسبت به آن حضرت ندارند، باز هم رفتار آن حضرت در دفاع از حجت خدا و جانشین حقیقی رسول خدا- صلّی الله علیه و آله و سلّم- یعنی امیرالمؤمنین علی- علیه السلام- رفتاری قانونی و مطابق اخلاق دینی و نوعی فداکاری در حمایت از دین خدا بود و رفتار حکومت و عُمال آن در حمله به خانه آن حضرت و آتش زدن و شکستن در خانه و شکستن حرمت امیرالمؤمنین علی- علیه السلام- و بازداشت او و بردن آن حضرت اجباراً جهت بیعت با حکومت غاصب هیچ گونه توجیه شرعی ندارد و در تعارض کامل با اخلاق دینی بوده است!!!

اما اینکه سازنده این مغالطه عنوان کرده است که «و در ضمن وسط دعوا و چند تا مرد نباید یک خانم بیاید، چون وسط دعوا که حلوا پخش نمی کنند» این قطعه از سؤال- یا به بیان بهتر مغالطه- خیلی عامیانه و جاهلانه تنظیم شده بجهت اینکه عُمال حکومت به خانه امیرالمؤمنین علی و فاطمه زهرا- سلام الله علیها- حمله کردند و در خانه را آتش زدند و آن را شکستند و وارد خانه شدند و در این حادثه وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا- سلام الله علیها- هم مجروح شد یعنی حضرت در داخل خانه خود بود و وسط دعوا نرفته بود! مگر اینکه سازنده سؤال بگوید چون امام علی و حضرت فاطمه- سلام الله علیهما- حکومت غاصب را به رسمیّت نشناخته بودند و آن را تأیید نکرده بودند، حق زندگی و اقامت در داخل خانه خود را هم نداشتند!!! البته از صاحبان این عقیده و سازندگان جاهل این مغالطه گفتن چنین مطلب مضحک هم خلاف انتظار نیست. چون اگر اندکی در روی این جریان فکر می کردند، چنین مطلبی را نمی گفتند و خود و عقیده جاهلانه خود را مفتضح نمی کردند.

اما اگر هم آن ها جریان حمله عُمال حکومت به خانه امیرالمؤمنین علی و دختر گرامی رسول خدا- سلام الله علیهم- را منکر شوند، رجوع به منابع تاریخی حتی منابع اهل سنت، این موضوع را روشن می کند و این ابهام را برطرف می کند.

پاورقی ها:

۱-شرح ابن ابی الحدید، ج ۴، ص ۶۴

۲-المعجم الکبیر، طبرانی، ج ۱، ص ۱۰۸، داراحیاء التراث العربی، بیروت

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن