کلام ایام – ۱۹۸، عید عظیم نیمه شعبان

thعید عظیم نیمه شعبان با تمام جلالت و شکوه عظیمش فرا رسید، اما هنوز ما از توصیف جلالت و عظمت و شکوه و جلال اصل این ماه و موضوع ارتباط و انتساب آن به وجود مبارک رسول اکرم- صلّی الله علیه و آله و سلّم- فارغ نشده ایم و بحث در اعیاد این ماه و برکات آن ها در مراحل اولیه قرار دارد. لذا قبل از اتمام بحث در برکات ماه شعبان و اعیاد آن و اعمال سفارش شده در آن اشاره ای به عید عظیم «نیمه شعبان» می کنیم و بعد از آن به ادامه مباحث مربوط به ماه شعبان و نحوه بهره برداری از آن ها خواهیم پرداخت (ان شاء الله تعالی)

در سال های قبل مقالاتی در بخش کلام ایام درباره عید نیمه شعبان نوشته شد و در آن مقالات متذکر جلالت عظیم این عید شدیم. در این مقاله علاوه بر توصیه مجدّد به مطالعه کامل آن مقالات(۱) قطعاتی از آن ها را نقل می کنیم:

شب نیمه شعبان و ولادت امام عصر (علیه السلام)

از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که فرمود: از امام باقر (علیه السلام) در مورد فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد، او فرمود: آن شب افضل شب ها است بعد از لیلة القدر. و آن شبی است که خداوند فضل خود را به بندگان عطا می کند و آن ها را با منّ خود مورد غفران قرار می دهد، پس تلاش کنید در آن شب در تقرّب به خداوند. و آن شبی است که خداوند به ذات خود قسم یاد کرده است که درخواست سائلی را ردّ نکند مادام که مصیبت درخواست نکند…در احادیث نقل شده از ذوات مقدسه معصومین (ع) جلالت عظیمی برای شب نیمه شعبان بیان شده است و این شب بسیار مبارک شباهتی به شب قدر دارد و سفارش زیادی برای احیاء آن و بجا آوردن عبادات و اعمالی خاص در آن شده است. از جمله برترین عبادات این شب زیارت حضرت سیدالشهداء امام حسین (ع) است.ولادت آخرین حجت پروردگار عالمیان، بقیه الله امام عصر حضرت مهدی (علیه السلام) هم در چنین شبی واقع شده و این حادثه بسیار مبارک موجب مواج شدن دریای برکات این شب شده است.ولادت حضرت مهدی (علیه السلام) در سال ۲۵۵ هجری در سامراء واقع شده است،

در حالیکه پدر بزرگوارش حضرت امام حسن عسکری و خانواده اش از طرف حکومت بنی عباس در آن شهر اقامت اجباری داشتند.دشمنان دین خدا قبل از تولد آن وجود قدسی انتظار او را می کشیدند و نقشه قتل او را در سر داشتند. به جهت اوصافی که در معارف ادیان آسمانی و در کلام پیامبران خدا (علیهم السلام) بالخصوص وجود مبارک رسول اکرم اسلام حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) از او ذکر شده بود و شهرت یافته بود!اما اراده خداوند بر حفظ آن وجود مبارک از نقشه ها و کیدهای دشمنان دین خدا، و همه انواع خطرات تعلّق یافته بود. لذا لازم بود، هم تولد او، و هم زندگی او مجموعاً در نوعی استتار قرار گیرد. این گوهر قدسی تا زمانی که خداوند اراده فرموده در نوعی استتار قرار خواهد داشت و در زمانی مناسب خداوند عالم او را برای تحقّق اهداف مقدس همه پیامبران خدا و تجلّی حقایق دین توحیدی و تجسّم معارف کتاب های آسمانی و آخرین آن ها یعنی قرآن کریم، ظاهر خواهد کرد و با ظهور او نظام زندگی انسان ها تغییر خواهد کرد، و همه فضای زندگی در سطح تمام عالم در حوزه آن تحوّل مبارک خواهد گرفت. و فرصت تبهکاران و ظالمان در عرصه جوامع انسانی به پایان خواهد رسید و ظلم ها و فقرها و جنگ ها و خشونت ها از فضای زندگی انسانی برچیده خواهد شد.(۲)

نیمه شعبان طلیعه تحول قدسی جهانی

در سلسله مقالات کلام ایام در شماره های ۱۲۵-۱۲۶-۱۲۷ گفته شد که پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در آسمان هفتم دریاهائی از نور را مشاهده کرده بود. و گفتیم که در عالم دنیا هم می توان گفت که دریاهائی از نور وجود دارد. و ماه پر برکت شعبان را به دریائی از نور تشبیه کردیم همچنین گفته شد که نوع دیگری از دریاهای نور، شخصیت علمی و اخلاقی رهبران آسمانی می باشد. در این ماه نورانی علاوه بر عظمت و قداست خاص آن، حوادث بسیار مبارکی واقع شده و به جلالت و فضائل آن افزوده است و آن اینکه تولد وجود مبارک سیدالشهداء امام حسین، و پرچمدار رشید و غیور نهضت باشکوه کربلا، حضرت ابوالفضل العباس و امام عارفان، زینت عبادالله و سید اهل سجده، امام سجاد (سلام الله علیهم) در روزهای اول این ماه جلیل واقع شده. و در روز وسط این ماه نورانی، ولادت باشکوه و با عظمت آخرین حجت پروردگار عالمیان و خاتم اوصیاء رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حضرت امام مهدی (علیه السلام) موعود شریف ادیان آسمانی، واقع شده است.پس ماه شعبان زمان تلاقی و اجتماع دریاهائی از نور است. نور ذات و صفات و افعال، الله – جلّ جلاله – همچنان که خود او فرمود:«اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» (النور/۳۵) تابش نور از عالم ربوبیّت به عالم انسان ها بطور مستمر مطابق نظامات معینی برقرار می باشد. اما در زمان ها و شرایط معینی دریاهای نور حالت تموّج پیدا می کند و امواج عظیمی از آن ها به طرف فضای زندگی انسان ها جاری می شود.پیامبران خدا هر کدام عامل جریان موجی از آن دریاهای نور به عالم انسان ها بوده اند. با بعثت آخرین پیامبر و نزول آخرین کتاب آسمانی، جریان عظیم ترین و متعالی ترین امواج از دریاهای نور از عالم «ربوبیّت» الله به عوالم وجود برقرار شد.جریان نور در مراتب متعالی از عالم ربوبیّت الله به عالم انسان ها بعد از ظهور پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و نزول قرآن کریم به جریان دائمی تبدیل شد و این جریان قطع شدنی نیست.استمرار جریان نور خداوند به عالم انسان ها از طریق وجود قدسی اوصیاء آن حضرت، یعنی ذوات مقدسه ائمه اهل البیت (علیهم السلام) برقرار ماند. ظرفیت لازم برای انتقال آن جریان عظیم فقط در وجود قدسی و روح متعالی مقام عصمت و امامت قرار دارد.(۳)

کلام ایام - 140، ولادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) جلوه ای از اجتماع دریاهای نور
بخوانید

                                  اعمال شب نیمه شعبان                  

در منابع حدیثی و کتاب های دعا، اعمال عبادی فراوانی برای شب نیمه شعبان ذکر شده است و از مجموع این احادیث و سفارشات ائمه معصومین (علیهم السلام) بر می آید که برکات فراوانی در چنین شبی به فضای زندگی انسان ها جاری می شود.در این شب فرصت بسیار مناسبی جهت دریافت عنایات خداوند و الطاف او به وجود می آید و ضروری است که انسان از این فرصت خاص بهره برداری کند. دعاها و درخواست ها از پروردگار، به جهت موقعیت خاص این شب در معرض استجابت و پذیرش قرار می گیرد. جهت اطلاع از اعمال خاص این شب و بهره مندی از برکات آن لازم است به کتاب های دعا مراجعه شود. در کتاب مفاتیح الجنان، اعمال مخصوص این شب مبارک بطور مفصل ذکر شده و این کتاب در دسترس عموم قرار دارد. از جمله اعمال شب نیمه شعبان احیاء این شب پر فضیلت و اشتغال به نماز و دعا و استغفار زیاد است. از اعمال بسیار مهم این شب زیارت حضرت سیدالشهداء امام حسین (علیه السلام) است، این زیارت هم در حرم شریف آن حضرت انجام می گیرد و هم از راه دور. کمترین حدّ زیارت آن حضرت این است که انسان بالای بامی رود و زیر آسمان قرار گیرد و  به آسمان نگاه کند و آن حضرت را با این عبارت از راه دور زیارت کند:«اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللَّهِ، وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ» توجه به ساحت قدسی امام حسین (علیه السلام) و ذکر نام مقدس او و سلام کردن به او و قهرمان های عرصه توحید و خداپرستی که کنار او به مقام رفیع شهادت در راه خدا رسیدند، فضای ذهن انسان را تطهیر می کند و آن را جهت دریافت برکات خاصه چنین شبی آماده می کند.در ابتدایِ یکی از دعاهای مخصوص شب نیمه شعبان آمده است:«اَللّهُمَّ بِحَقِّ لَیْلَتِنا [هذِهِ] وَ مَوْلُودِها وَ حُجَّتِکَ وَ مَوْعُودِهَا» از این عبارت در اول دعا بر می آید که توجه به عظمت این شب و مقام مولود گرانبهای آن که در ادیان آسمانی بالخصوص احادیث شریف نبوی (صلی الله علیه و آله وسلّم) و ائمه معصومین (علیهم السلام) ظهور او به عنوان حادثه ای بسیار مبارک وعده داده شده، روح انسان را مستعد دریافت الطاف و برکات خداوند می کند. پس لازم است، مؤمنین جهت بهره مند شدن بیشتر از عطایای پروردگارشان در چنین شبی در جاده توسل قرار بگیرند. توسل به اسماء الحسنای پروردگار، و مقام ائمه معصومین (علیهم السلام)، حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) و خود امام عصر (علیه السلام)، که همه آن ذوات مقدسه اسماء الحسنای تجسّم یافته خداوند هستند.خواندن دعای مشهور کمیل در این شب اکیداً سفارش شده است و در رأس دعاهای این شب قرار دارد.از مضامین یکی از دعاهای شب نیمه شعبان بر می آید که این شب ارتباطی با شب قدر دارد، شاید بشود گفت بخشی از برکات بی شمار شب قدر در شب نیمه شعبان هم به عالم دنیا نازل می شود و یا شب نیمه شعبان مقدمه ای برای شب قدر است. دعای مورد نظر با این عبارت شروع می شود:«اللَّهُمَّ أَنْتَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ الْخَالِقُ الرَّازِقُ»(۴)

۱۳۹۷/۲/۱۱

پاورقی ها:

۱-کلام ایام- ۴۹، «شب نیمه شعبان و ولادت امام عصر (علیه السلام)»

-کلام ایام- ۱۲۸، «نیمه شعبان طلیعه تحوّل قدسی جهانی» (بخش اول)

-همان،  129، (بخش دوم)

-همان، ۱۳۰، (بخش سوم)

-همان، ۱۳۱، (بخش چهارم)

۲-وب سایت حکمت طریف- کلام ایام- ۴۹

۳-همان، ۱۲۸

۴-همان، ۴۹

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن