۷۱- آیا در تاریخ اسلام جنگ تهاجمی واقع شده است؟!

imagesسؤال: آیا در تاریخ اسلام جنگ تهاجمی داشته ایم، به بردگی گرفتن زنان کفّار با کدام معیار اخلاقی سازگار است؟

پاسخ: این سؤال از دو قسمت و یا بهتر بگوئیم دو تا سؤال تشکیل یافته و آن را تحت دو عنوان ذیل پاسخ می دهیم. اولاً: آیا در تاریخ اسلام جنگ تهاجمی واقع شده است؟!

ثانیاً: به بردگی گرفتن زنان کفّار با کدام معیار اخلاقی سازگار است؟! پاسخ سؤال اول را تحت همین شماره و سؤال دوم را با شماره ۷۲ ذکر می کنیم .

اما موضوع تاریخ اسلام باید مراد از آن روشن شود اگر منظور تاریخ صدر اسلام است، و یا زمان حیات وجود مبارک رسول خدا (ص) است و یا چند قرن اول تاریخ اسلام و دوران خلافت، خلفای راشدین و خلافت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) و دوره حکومت بنی امیّه و بعد بنی عباس.

در دوره حیات رسول اکرم (ص) و برقراری حکومت دینی جنگ تهاجمی واقع نشده است. نهایتاً اگر بشود حادثه فتح مکه را جنگ تهاجمی نامید، این حادثه از این حکم کلی مستثنی می شود. یعنی در این صورت می شود گفت که فقط یک جنگ تهاجمی در دوره حکومت پیامبر اکرم (ص) واقع شده است. و از تاریخ اسلام هم آشکار می شود که در این حادثه با تدابیر رسول خدا (ص) و رحمت گسترده او نسبت به انسان ها، حتی مخالفان و دشمنان، از خونریزی و کشتار انسان ها جلوگیری به عمل آمد و این حادثه عظیم بدون کشتار انسان ها پایان یافت و مشرکان مورد عفو و بخشش آن حضرت قرار گرفتند.

43- شیاطینی را که دشمن ساخته چگونه خرد کنیم؟
بخوانید

در دوره حکومت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) هم هیچ جنگ تهاجمی علیه مسلمین و ملت های دیگر واقع نشده است.

اما در دوره حکومت خلفای دیگر جنگ های تهاجمی واقع شده است، که البته رفتارهای حاکمان عادی بشری یعنی غیر معصومین (ع) از نظر عقاید شیعه قابل دفاع کامل نمی تواند باشد و شیعه فقط رفتارهای ذوات مقدسه معصومین (علیهم السلام) را به طور کامل قابل دفاع می داند.

شیعه یک نوع جنگ تهاجمی را جهت آزاد سازی انسان ها از ظلم حکومت های جبّار جایز می داند، حکومت هایی که بدون رضایت مردم و با قوه قهریه بر آن ها حکومت می کنند! اما این نوع جنگ در صورتی جایز است که یا پیامبر خدا (ص) یا یکی از امامان معصوم علیهم السلام در رأس حکومت جامعه دینی باشند و جنگ با حضور معصوم (ع) انجام گیرد و تنها در این صورت جنگ تهاجمی مشروعیّت پیدا خواهد کرد.

ما در سؤالات قبلی بحث مفصّل و مستدل و مشروحی در پاسخ سؤال ۲۷ در این زمینه طرح کردیم و می توانید به پاسخ آن سؤال مراجعه بفرمائید.

الیاس کلانتری

۹۴/۳/۵

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن