۲۶۲ـ آیا در بهشت هم تکامل وجود دارد؟! و انسانها می توانند رفعت درجه پیدا کنند؟

سؤال: آیا در بهشت هم افراد به ستایش و عبادت خداوند بلند مرتبه مشغول هستند و به درجات معنویشان افزوده می شود و می imagesتوانند به طبقات بالاتر و جاهای بهتر بهشت بروند یا نه ؟

پاسخ: ما انسانها با علم عادی خود قدرت شناسائی عالم بعدی و جهات مختلف آن را نداریم و فقط می توانیم از طریق معانی آیات قرآن و سخنان پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ نسبت به آن عالم و زندگی در بهشت و یا در جهنم ـ پناه می بریم به رحمت و غفران پروردگار مان  ـ اطلاع پیدا کنیم. چون ذوات قدسی معصومین ـ علیهم السلام ـ دارای مقام خاص علمی و صاحب « علم لدنّی » هستند و هرچیزی را بخواهند، خداوند به آنها یاد می دهد.

بلحاظ آنچه در احادیث معصومین ـ علیهم السلام ـ گفته شده، بهشت دو مرحله دارد و یا دو نوع بهشت در عالم وجود دارد (۱) و آنها عبارتند از «بهشت برزخی» و «بهشت اخروی» بهشت برزخی مرتبه ای از بهشت اخروی است و اکنون برقرار است و اهل بهشت در فاصله بین حادثه رحلت خود تا روز قیامت در آن بهشت زندگی می کنند. اما بهشت اخروی در روز قیامت تحقق می یابد و اهل بهشت برای زندگی دائمی وارد آن می شوند.

اما در بهشت برزخی تکامل و تغییر درجه وجود دارد و امکان دارد، اهل آن از ناحیه  اعمال دنیوی خود و آثار مستمر آنها به درجات بالاتری راه پیدا کنند و درجات آنها بالاتر برود. مثل اینکه بعضی از انسانها در عالم دنیا اعمال صالحی انجام داده اند که آثار آنها استمرار دارد. مثل کاشتن درختانی که فواید و ثمر دهی آنها بعداز رحلت صاحبش هم ادامه دارد. و همچنین مثل ساختن بناهائی مثل مسجد و مدرسه و بیمارستان و امثال آنها، که تا زمانی که مردم از آن بناهاسودی می برند، در وضعیت زندگی بانیان آنها تغییراتی به وجود می آید! و مثل نوشتن کتابها و انتشار علومی و پایه گذاری اعمال خیری  که احتمال دارد ده ها و صدها و بلکه هزاران سال بعد از رحلت صاحبش هم مورد بهره برداری عده ای قرار بگیرد و سودی از آنها عاید صاحبش شود در حالیکه از دنیا رفته است.

263ـ آیا اهل بهشتی که در درجات پائین بهشت استقرار خواهند داشت، می توانند لحظاتی پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) و یا امام حسین (علیه السلام) را ببینند؟!
بخوانید

اما در روز قیامت مرتبه تقرب اهل بهشت و درجات فضائل او معین و قطعی می شود و متناسب با اعمال خود در دنیا و آثار و نتایج دنباله دار آنها در مقامی قرار می گیرند. اما بهشت جای اعمال عبادت جدید نیست، یعنی سختی و مشقت اعمال عبادی در آنجا وجود ندارد، اما اشتغال به ذکر و تسبیح خداوند و دریافت لذت های جدید از آنها استمرار خواهد یافت.

امیر المؤمنین علی ـ علیه السلام ـ می فرماید:

«وَ إِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَلَ»(۲) یعنی و اینکه امروز زمان عمل است نه حساب و فردا زمان حساب است و نه عمل.

باز امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ در یکی از خطبه های خود فرمود:

«فَاعْمَلُوا وَ اَنْتُمْ فى نَفَسِ الْبَقاءِ، وَالصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ، وَالتَّوْبَةُمبْسُوطَةٌ، وَالْمُدْبِرُ يُدْعى،وَالْمُسىءُ يُرْجى. قَبْلَ اَنْ يَخْمُدَ الْعَمَلُ، وَيَنْقَطِعَ الْمَهَلُ، وَ يَنْقَضِىَ الاْجَلُ، وَ يُسَدَّ بابُ التَّوْبَةِ، وَ تَصْعَدَ الْمَلائِكَةُ»(۳) یعنی: پس عمل کنید حال که در مهلت و امتداد بقا هستید و نامه های اعمال گشوده و در توبه باز است. وآنکس که از خیر رویگردان شده است به خیر دعوت می شود و انسان بدکار امید رجوع از تبهکاری و وجور دارد، پیش از آنکه عمل راکد شود و مهلت ها قطع شود و مدت زندگی به پایان برسد و در توبه بسته شود و فرشتگان (موکل ) به بالابروند(۴)

از احادیث متعددی بر می آید که اعمال عبادی در بهشت برقرار نخواهد بود و مهلت عمل تا وقتی است که  انسان در دنیا زنده است و اعمال او بوسیله ملائکه مخصوص اخذ و نگهداری می شود. توضیح بیشتر در باره درجات بهشتی و نوع زندگی در بهشت در پاسخ پرسش بعدی که در ادامه این پرسش نوشته شده خواهد آمد. ( ان شاء الله تعالی)

۱۳۹۷/۶/۲۶

پاورقی ها:

۱ـ بعضی از علما به سه نوع بهشت معتقدند، بهشت دنیوی ـ بهشت برزخی و بهشت اخروی، و آنها بهشت حضرت آدم ـ علیه السلام ـ را بهشت دنیوی می دانند! ما فعلاً وارد این بحث نمی شویم ومنتظر فرصت مناسبی

۲ـ نهج البلاغه خطبه ۴۲

۳ـ همان ، خطبه ۲۳۷

۴ـ نهج البلاغه،  ترجمه استادمحمد تقی جعفری  ص ۲۳۷،

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن