کلام ایام – ۲۶، شهادت حضرت صدیقه طاهره

re450

شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

حادثه شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با فاصله اندکی از حادثه رحلت و یا شهادت وجود مبارک رسول خدا- صلی الله علیه و آله و سلّم- واقع شده. این فاصله را بین چهل روز و یا هفتاد و پنج روز و یا نود و پنج روز ذکر کرده اند. تاریخ دیگری را هم برای آن حادثه عظیم ذکر کرده اند، اما دو تاریخ هفتاد و پنج روز و نودو پنج روز بعد از رحلت رسول خدا (ص) در بین ایام ذکر شده، شهرت بیشتری دارند.

اگر چه اصل این حادثه دارای اهمیت و عظمتی خاص است و باید علل و آثار آن مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد، اما تاریخ این حادثه هم از جهت ارتباط با حوادث زمان بعد از رحلت رسول خدا (ص) اهمیتی دارد. یا به جهت این که تَعَمدّی در این کار بوده که تاریخ چنین روزی دارای عظمت و جلالت فوق عادی به طور دقیق مشخص نباشد و فلذا محل توجه زیادی قرار نگیرد! اگر چنین احتمالی درست باشد این کار باید از ناحیه مخالفان اهل بیت (ع) و به جهت اغراض سیاسی انجام گرفته باشد. و همچنین اگر چنین احتمالی درست باشد، در موارد مشابه یعنی ایام ولادت و رحلت بعضی از شخصیت های خاندان رسالت- علیهم السلام- هم صدق می کند.

احتمال دیگر این است وجود نوعی اختناق و فشار سیاسی از ناحیه حکومت ها جوّی را در جامعه ایجاد کرده است که طرفداران خاندان رسالت و شیعیان آن ها نتوانند به صورت آشکار ایام خاص مربوط به ولادت یا وفات و شهادت آن بزرگواران را بین مردم جامعه اعلام کنند و آن ها را تکریم کنند و مجالسی در این زمینه ایجاد کنند.

اگر این احتمال درست باشد، حکایت از وجود نوعی اختناق در جامعه دینی خواهد داشت و این که خاندان رسالت چه مشکلاتی در تماس با افراد جامعه و ارشاد آن ها و آموزش های حقیقی دینی داشتند، و این که جهت خنثی کردن رفتارهای حکومت های غاصب بعد از رحلت رسول خدا (ص) چه فعالیتی باید کرد.

احتمالات دیگری هم در این موضوع یعنی آشکار نبودن بعضی از حوادث مهم مربوط به زندگی ذوات مقدسه معصومین (ع) و شخصیت های آن خاندان، به طور کامل، وجود دارد و موضوع قابل بررسی و تحقیق کارشناسانه می باشد.

موضوع مورد بحث یعنی تاریخ دقیق زمان ولادت و به موضوع دیگری هم- در این زمینه- ارتباط پیدا می کند و آن تعیین محل دفن و حرم بعضی از شخصیت های آن خاندان گرامی است، مثل مخفی بودن محل دفن حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب کبری (س) و دختر دوم امیرالمؤمنین علی (ع) و فاطمه زهرا (س) یعنی حضرت ام کلثوم (س).

کلام ایام - 32، نزول برکات قدسی به عالم دنیا
بخوانید

اما پیروان دین توحیدی و مؤمنان در این ز مینه وظایفی و حقوقی دارند و آن این که آن ها لازم است تمامی ایامی که به نحوی به زندگی آن شخصیت های آسمانی ارتباط پیدا کرده را تعظیم و تجلیل کنند و همچنین تمام اماکنی را که به عنوان مکان دفن پیکر مقدس آن بزرگواران در فرهنگ دینی شهرت پیدا کرده است. و آن ها حق دارند در جامعه دینی مراسمی در این ارتباط برگزار کنند و از برکات چنین ایام و چنین مکان ها بهره برداری کنند و نباید به صرف مخالفت بعضی از حکومت ها و پیروان روش های نادرست و ساختگی، به ظاهر دینی دست از وظایف خود بردارند.

روزهائی که به عنوان زمان شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) مشهور شده، بالخصوص روز سیزدهم ماه جمادی اول و روز سوم ماه جمادی ثانی، باید مورد تجلیل و تعظیم خاصی قرار بگیرد و مجالس باشکوهی در تکریم آن حضرت (س) تشکیل شود و فضائل شخصیتی و علمی و رفتاری آن بزرگوار در آن مجالس بازگو و مورد بحث قرار بگیرد.

البته پیروان و دوستداران رسالت مستمراً و در طول تاریخ فعالیت های زیادی در این زمینه داشته اند و در این جهت متحمل مشکلات و سختی های فراوانی شده اند و فعالیت های آن ها قابل تحسین است. اما در این مجالس نباید به صرف بیان حوادث حزن انگیز و ظلم های واقع شده اکتفا شود. اکتفا به بیان ظلم ها و حوادث حزن انگیز، فقط میزان خباثت و پلیدی دشمنان اهل بیت علیهم السلام را اشکار می کند و اما جای بیان فضائل و عظمت های شخصیتی و کرامت های اخلاقی و قهرمانی های آن بزرگواران خالی می ماند.

لازم است در این زمینه آموزش ها و سخنان و رفتارهای آن بزرگواران بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و بیان این فضائل موجب نزول برکات بیشتری از خداوند در این مجالس شود و ما به خواست خداوند در چند مقاله تحت عنوان «کلام ایام» به تفسیر و توضیح بعضی از رفتارهای وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا (س) و قطعاتی از سخنان آن بزرگوار خواهیم پرداخت.

الیاس کلانتری

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن