۵۴- آیا می شود به قرآن مجید اشکال علمی گرفت؟

 مفسران قرآن ادعا دارند که قرآن یک کتاب علمی است ولی قرآن محدود به دانش مردم عربستان در همان زمان است. خیلی از چیزهائی که در قرآن به آن ها اشاره شده، الان خلافش ثابت شده است! مثلاً:

در مورد شب و روز اشاره کرده شب را برای استراحت و روز روشن را مقرّر فرمود و … یعنی خدا نمی دانسته که قطب های شمال و جنوب شش ماه شب و شش ماه روز دارند! آن زمان هیچ کس به قطب سفر نکرده بود تا این را بداند!

پاسخ: این که ادعا شده قرآن محدود به دانش مردم عربستان در همان زمان است خیلی مطلب تعجّب آوری است. این مطلب مورد ادعا هیچ موقعیت علمی قابل توجهی ندارد.

قرآن کتابی است که در زمان کوتاهی تحوّل عظیمی در بخشی از عالم زمان نزول ایجاد کرد و تحوّل علمی ناشی از آن محدود به منطقه ای از زمین هم نشده و از مرزهای مکان نزول و مرزهای زمان فراتر رفته است. چطور می شود گفت کتابی که همه جهانیان را به مقابله و معارضه دعوت می کند، محدود به دانش مردم عربستان در همان زمان بوده است. وضعیت علمی عربستان و کشورهای اطراف، در زمان نزول قرآن برای دانشمندان روشن است زمانی که به عهد جاهلیت مشهور شده و از آن مهم تر جهل و وحشی گری حاکم در مناطق دیگر و در رأس آن ها اروپا بوده است که در تاریخ وضعیت فکری و علمی و اخلاقی قرون وسطی معروف است. و برای اهل تحقیق روشن است که یکی از عوامل مهم آن تحوّل علمی و اجتماعی به نام «رنسانس» در اروپا هم، علوم اسلامی بود که به عالم غرب انتقال یافت. لازمه این ادعا یکی آشنائی با فرهنگ حاکم بر عربستان و ملل همجوار و دیگر آشنائی با فرهنگ اسلامی و علوم قرآنی می باشد که در این سؤال هیچ کدام از آن ها مورد توجه قرار نگرفته است. اشکالی که در این سؤال و سؤالات بعدی مطرح شده نشان از عدم آشنائی سؤال کننده با فرهنگ قرآنی دارد.

در این سؤال اشاره به معنای یکی از آیات قرآن- و یا آیات مشابه آن- شده و آن آیه ۶۷ از سوره یونس است که می فرماید:

«هُوَ ﭐلَّذِي جَعَلَ لَکُمُ ﭐللَّيْلَ لِتَسْکُنُواْ فِيهِ وَﭐلنَّهَارَ مُبْصِراً» (یونس آیه ۶۷) یعنی اوست آن که قرار داد شب را برای این که در آن آرامش بیابید و روز را روشن قرار داد…

کجای این مطلب اشکال دارد؟! اگر خداوند فرمود که شب فرصت مناسبی است برای قطع فعالیت ها و استراحت و روشنی روز فرصت مناسبی است برای کار و تلاش برای کسب امکانات زندگی! آیا این مطلب اشکال علمی دارد؟! فرض کنیم در قرآن مجید اشاره ای به این مطلب نشده بود، آیا در آن صورت مردم دنیا نباید شب ها استراحت می کردند؟! و نباید روزها به کار و کوشش می پرداختند، به علت این که در قطبین شش ماه روز است و شش ماه شب!!! اگر سؤال کننده محترم فرضاً در یک برنامه تحقیقی و یک پروژه علمی در قطب شرکت کند و یا در یک مؤسسه علمی و صنعتی در یکی از مناطق قطبی کار کند و این کار یک سال طول بکشد، آن موقع خواهد گفت من فقط یک روز کار کردم و دستمزد یک روز کار را می خواهم!!! اگر در قطب های زمین طول شب شش ماه و طول روز هم همین مقدار است، باید ملل روی زمین در مناطق خودشان سال را یک شبانه روز حساب کنند؟! قرآن مجید در این آیه اشاره ای به ربوبیّت خداوند کرده و بعضی از نشانه های آن را اظهار کرده است و اشاره فرموده به این که تاریکی شب فرصت مناسبی برای قطع فعالیت ها و استراحت و آمادگی برای فعالیت های روز بعد است و روشنائی روز هم فرصت مناسبی برای کار و فعالیت است و خداوند عالم زندگی انسان ها را مبتنی بر نظامی قرار داده است، مثلاً خواب و استراحت کامل و حقیقی و برطرف کننده نیازهای روحی انسانی در شب امکان پذیر است و خواب روز و کار شب- که گاهی در ناچاری انجام می گیرد، جای خواب در شب را نمی گیرد!

151-محاسبه پاداش و مجازات اعمال انسان ها در آخرت بر چه مبنائی خواهد بود؟!
بخوانید

اما در مورد قطب های زمین و عبادات دینی در آن ها مثل نماز و روزه، با وجود وضعیت خاص حاکم در آن جا باید به نظریات فقها رجوع کرد. به سؤال کننده محترم توصیه می کنیم به کتا ب هائی که در این زمینه نوشته شده و سؤالات فقهی که از علما به عمل آمده مراجعه کنند. عنوان موضوع «عبادت در قطبین» می باشد. کتابی هم در این زمینه آیت الله مکارم شیرازی نوشته اند می شود به آن مراجعه کرد.

بهتر بود سؤال کننده اشکال خود را تحت عنوان چگونگی عبادت در «قطبین» مطرح می کردند. نه به عنوان اشکالی در قرآن مجید!

ما هم می توانیم یک سؤال از سؤال کننده محترم بپرسیم و آن این که اگر ملل جهان چه قبل از رفتن انسان ها به قطب و چه بعد از آن و در زمان ما، نظام زندگی خود را با خوابیدن و استراحت در شب و کار و کسب در روز قرار داده اند- چه پیروان قرآن چه غیر آن ها- اگر سفری به قطب برای یکی از آن ها پیش بیاید، آیا او به عنوان این که عادت کرده است به خواب در شب و کار در روز، شش ماه خود را از خواب در روز باید محروم کند و یا شش ماه به طور متّصل به هم و بدون استراحت کار کند؟! آیا کسانی که با قرآن آشنا نیستند و از پیروان آن محسوب نمی شوند در این زمینه چه روشی را به کار می بندند؟! ما چند تا سؤال از این نوع و در این زمینه را که سؤال کننده ای طرح کرده است جهت علمی برای آن ها در نظر می گیریم و به همین صورت جواب می دهیم و کاری به این نداریم که سؤال کننده چه قصدی از این سؤالات دارد و این که این سؤالات از کجا نشأت گرفته است. ما به خواست خداوند سؤالات بعدی سؤال کننده را تحت شماره های مستقل بعدی خواهیم آورد.

الیاس کلانتری

۹۳/۱۲/۱۳

 

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن