کلام ایام – ۱۲۴، مبعث رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و نزول برکات بی پایان

مبعث رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و نزول برکات بی پایان1012192148624112530156281372482168310520241

کلیات:

* برکاتی که با بعثت پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در عالم به جریان افتاد شد، هرگز قطع نخواهد شد.

* برای نزول مجموع قرآن کریم، ظرفیت خاصی به نام «لیلة القدر» مورد نیاز بود.

* برای شروع نزول قرآن، ظرفیت ماه پر برکت رجب تناسب داشت.

* شبی بهتر از تمام آنچه که آفتاب بر آن می تابد.

* زمینه های مقام نبوت و رسالت در وجود شریف رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم)

* مراقبت از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و آموزش خاص او از ناحیه ملائکه

* ارتباط خاص پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) با خداوند قبل از شب بعثت

* گردش در کنار نهری در بهشت

**********

کاروان نبوت و رسالت خداوند با شکوه و جلال قدسی خود به مبعث شریف رسول اکرم حضرت محمد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) رسید و با بعثت آن وجود مبارک عالی ترین مرتبه از برکات خداوند در فضای عالم آفرینش به جریان افتاد! جریانی که هرگز قطع نخواهد شد و برکات آن برای عالمیان استمرار خواهد یافت.

همچنانکه برای نزول مجموع قرآن کریم ظرفیت خاصی مورد نیاز بود به نام «لیلة القدر» برای شروع این جریان مبارک هم ظرفیت «ماه پر برکت رجب» و آخرین روزهای آن متناسب بود.

از وجود مبارک امام جواد (علیه السلام) نقل شده است که در جلالت و فضیلت شب مبعث رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود:

«إِنَّ فِي رَجَبٍ‏ لَيْلَةً هِيَ خَيْرٌ لِلنَّاسِ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ وَ هِيَ لَيْلَةُ سَبْعٍ‏ وَ عِشْرِينَ‏ مِنْهُ نُبِّئَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي صَبِيحَتِهَا…»(۱) یعنی در ماه رجب شبی است که از آنچه آفتاب بر آن می تابد برای انسانها بهتر است! و آن شب بیست و هفتم آن ماه است که در صبح آن رسول الله ( صلّی الله علیه و آله و سلّم) به نبوت ] و رسالت [ مبعوث شد.

با بعثت آن بزرگوار به مقام نبوت و رسالت نزول برکات بی پایان خداوند به صورت آیات قرآن کیم به سوی عالمیان شروع شد. بعثت آن حضرت بوسیله پیامبران قبلی به انسانها بشارت داده شده بود و مورد انتظار پیروان دین آسمانی قرار داشت. بطوریکه امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در یکی از خطبه های خود در این زمینه می فرماید:

«إِلَى أَنْ بَعَثَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مُحَمَّداً [صلی الله علیه وآله] رَسُولَ اللَّهِ لِإِنْجَازِ عِدَتِهِ وَ إِتْمَامِ نُبُوَّتِهِ مَأْخُوذاً عَلَى النَّبِيِّينَ مِيثَاقُهُ، مَشْهُورَةً سِمَاتُهُ كَرِيماً مِيلَادُهُ»(۲) یعنی تا اینکه خداوند سبحان محمد رسول الله را – صلّی الله علیه و آله و سلّم – برای انجام وعده خویش و کامل نمودن نبوتش مبعوث فرمود، درحالیکه از پیامبران قبلی در مورد او پیمان گرفته بود ] که به او ایمان بیاورند و موضوع ظهورش را به پیروان خود بشارت دهند [ درحالیکه علاماتش مشهور و میلادش شریف و ارجمند بود. ما بحث تفصیلی در مورد کلام امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در موضوع بعثت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و همچنین ذکر و توضیح کلام شریف حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را در این زمینه به بخش «تحلیلی از سیره رهبران آسمانی» و سیره شریف رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) موکول می کنیم و در این بخش به اشاره اجمالی به موضوع زمینه های حادثه بعثت اکتفا می کنیم.

 

زمینه های مقام نبوت و رسالت در وجود شریف رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم)

 

حادثه بعثت آن حضرت با مقدمات و زمینه های خاص و آمادگی قبلی همراه بود به طوریکه امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در بیان حوادث مربوط به سیره شریف او می فرماید:

کلام ایام ـ 441، امام صادق و نهضت علمی جهانی پیامبران (علیهم السلام )
بخوانید

«وَ لَقَدْ كَانَ یجَاوِرُ فِی كُلِّ سَنَة بِحِرَاءَ فَأَرَاهُ، وَ لایرَاهُ غَیرِی»(۳) یعنی او ]رسول خدا[ صلی الله علیه و آله و سلّم در هر سال مجاور کوه حرا می شد و من او را می دیدم ]اجازه داشتم نزد او بروم[  و غیر از من کسی او را نمی دید.

آن وجود مبارک با آن رفتارهای خاص، بدون اینکه دیگران متوجه عبادات و حالات خاص او بشوند، دور از مردم و در حال تنهایی با برقراری ارتباط های خاص با پروردگارش برای مقام نبوت و رسالت آماده می شد. البته آمادگی آن وجود شریف با آموزش و تربیت خاص خداوند از همان دوران کودکی و از زمانی شروع شده بود که او را از شیر گرفتند. بطوریکه امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در این زمینه فرمود:

«وَ لَقَدْ قَرَنَ اللَّهُ بِهِ ( صلی ‏الله‏ علیه ‏و آله و سلّم )مِنْ لَدُنْ أَنْ کَانَ فَطِیماً أَعْظَمَ مَلَکٍ مِنْ مَلَائِکَتِهِ یَسْلُکُ بِهِ طَرِیقَ الْمَکَارِمِ وَ مَحَاسِنَ أَخْلَاقِ الْعَالَمِ لَیْلَهُ وَ نَهَارَهُ»(۴) یعنی خداوند عالم از زمانی که رسول گرامی خود (صلی الله و علیه و آله وسلّم) را از شیر گرفتند بزرگترین ملک از ملائکه خود را همراه او قرار داد تا شب و روز راه بزرگواری و محاسن اخلاقی را به او آموزش دهد.

مجموعاً از بررسی حوادث زندگی آن حضرت و سخنان ائمه معصومین (علیهم السلام) در این زمینه روشن می شود که آن وجود مبارک قبل از حادثه بعثت و شب مبعث هم از طریق نوعی وحی با پروردگار عالمیان به صورت خاصی در ارتباط بوده و تحت مراقبت ها و آموزش های خاصی قرار داشته است.

ما به علت اینکه در این ایام در حال بحث و بررسی سیره شریف رسول الله ( صلّی الله علیه و آله و سلّم) هستیم و مقالاتی در این زمینه به طور مستمر در همین سایت منتشر می شود، ادامه این بحث و توضیحات لازم در مورد حادثه بعثت را به همان مقالات موکول می کنیم. (۵)

آخرین فرصت ها در ماه عظیم رجب

ما رجب با برکات عظیم خود به روزهای آخرش رسید. امسال ما موفق به نوشتن مقالات مورد نظر در فضائل ماه رجب و عبادات و دعاهای مخصوص آن نشدیم. چند عامل موجب این ناتوانی شد! از جمله اینکه اوایل این ماه در سفر زیارتی بودیم، دیگر اینکه برنامه تنظیم شده جدید برای سایت اشتغالات بیشتری ایجاد کرده است و موضوعات تحقیقی بیشتری نسبت به قبل در سایت منتشر می شود. ، و سرانجام مقداری بی نظمی و کم توفیقی هم در این وضع مؤثر بود.

اما در عین حال که فرصت اندکی از این ماه باقی مانده توصیه می کنیم مقالاتی که در سال گذشته در همین ماه در بخش کلام ایام همین سایت منتشر شد، مورد مطالعه مجدد قرار بگیرد.

در سال گذشته مقالاتی تحت عنوان «گردش کنار نهری در بهشت » منتشر شد که در بخش کلام ایام از شماره ۳۵ شروع شده بود و مشتمل بر شرح و توضیحی بر دعای مشهور ماه رجب یعنی دعای  «یا من ارجوه لکلّ خیر … » بود. و همچنین مقاله ای در دو بخش در موضوع شهادت اما کاظم (علیه السلام) با شماره های ۴۱ و ۴۲.

 

الیاس کلانتری

۱۳۹۶/۲/۶

پاورقی ها:

  1. مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج۶، ص۲۸۸، ح ۶۸۵۶
  2. نهج البلاغه، خطبه اول
  3. نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲، مشهور به خطبه قاصعه
  4. همان
  5. بخش تحلیلی از سیره رهبران آسمانی – سیره رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم)
برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن