پیشگفتار مجموعه سخنرانی محاورات علمی، سؤال و جواب

بسم الله الرحمن الرحیم

معرفی طرح

در وبسایت «حکمت طریف» در بین دسته بندی ها و سرفصل های مطالب، عنوان «پرسش و پاسخ» جایگاه مستقل معینی دارد و یکی از محورهای اصلی مباحث را تشکیل می دهد. بطور کلی اولین مقالات منتشر شده در وبسایت تحت همین موضوع «پرسش و پاسخ» قرار داشته است، و تاکنون در این بخش ۲۹۴ مقاله بصورت پاسخی برای سؤالات و رفع شبهات علمی و عقیدتی و مجموعاً معارف دینی منتشر شده است.

اخیراً از ناحیه اوضاعی که در اثر شیوع بیماری نوظهور «کرونا» در جامعه خودمان و جامعه جهانی بوجود آمده فعالیتهای علمی تحت تأثیر این وضعیت قرار گرفته است. بطوریکه فعالیتهای علمی مراکز دانشگاهی و مدارس و امثال آنها یا موقتاً متوقف شده و یا بصورتی محدود و در فضای مجازی انجام می گیرد. موضوع دیگر اینکه در این وضعیت خاص عده ای مباحثی به راه انداخته اند در جهت تعارض ظاهری و یا تصنعی بین علم و دین.

بعضی از دوستان پیشنهاد کردند که جلسات درسی آزادی که قبلاً برقرار بود، در فضای مجازی انجام بگیرد و ادامه یابد. خود من هم از قبل به این روش در فعالیتهای علمی تمایل و علاقه ای داشتم.

از جهت دیگر قبلاً یک نوع همکاری علمی طولانی با بعضی از مراکز علمی و اجتماعی بطور مستمر داشتم و نیاز به مباحث علمی و دینی با معیارها و روش های جدید را احساس می کردم و بطور مکرر از شرکت کننده ها در آن مراکز علمی پیشنهاد گسترش مباحث به رشته های مختلف را دریافت می کردم و در این زمینه احساس نیاز می کردم. بعنوان نمونه:

حدود ۴۰ سال پیش از طرف «انجمن اسلامی پزشکان» به جلسات درس و بحث آن انجمن دعوت شدم و یک سلسله درس و بحث قرآنی و تفسیری را درجلسات آن انجمن برقرار کردیم.

لازم به تذکر است که طبق اطلاعاتی که بدست آوردم، در سال ۱۳۳۶ انجمنی بنام « انجمن اسلامی مهندسین» با پیشنهاد مرحوم مهندس مهدی بازرگان و اولین بار در منزل او برقرار شد. در آن انجمن مباحثی درباره معارف قرآن مجید و به زبان علمی برقرار می شد و حدود یک سال بعد عده ای از پزشکان متدین و در جهت همکاری با انجمن مهندسین جمعیتی را تشکیل دادند با عنوان «انجمن اسلامی پزشکان» و من با هر دو انجمن همکاری علمی داشتم و همکاری من با انجمن پزشکان بیش از ده سال ادامه داشت.

در زمانی که جلسات انجمن پزشکان برقرار بود من به اعضاء انجمن و شرکت کنندگان در جلسات پیشنهاد یک نوع فعالیت علمی مشترک بین معارف قرآن مجید و علوم پزشکی را دادم ودر آن زمان ـ حدود بیست سال پیش ـ جلساتی هم به این منظور تشکیل شد و از اصل پیشنهاد استقبالی به عمل آمد. اگرچه در هر صورت آن خواسته و پیشنهاد و شروع فعالیت علمی به نتیجه موردنظر نرسید، اما بصورت آرزو و امید در ذهن خودم و بعضی از افراد جلسه باقی ماند.

در سالهای بعد احتیاج به این نوع فعالیت علمی بیشتر احساس می شد، بالخصوص که از طرف اساتید دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، دانشکده داروسازی به شرکت در جلساتی دعوت شدم که بحث و گفتگوی علمی و دینی در آنها برقرار بود. جلسات تحت عنوان: «هم اندیشی اساتید» و بصورت هفتگی برقرار می شد و من حدود ۶ سال با همکاران دانشگاهی و اساتید رشته پزشکی و داروسازی بحث و گفتگو و فعالیت علمی داشتم.

در آن جلسات هم احساس نیاز نسبت به برقراری یک نوع فعالیت علمی در معارف قرآنی در معارف قرآنی بشدت احساس می شد و تصمیماتی در این زمینه گرفته شد.

حال که این وضعیت در جامعه برقرار شده و عده ای اصرار دارند که معارف دینی را درتعارض و تقابل با علوم تجربی معرفی کنند و ذهن عده ای هم در این جهت دچار اغتشاش شده، با احساس تأسف و تأثر از کوتاهی و قصور گذشته خود و بعضی از دوستان، تصمیم جدی در این زمینه گرفته شد و فعالیت مورد نظر را با مشاوره و همکاری عده ای از دوستان دانشمند و پزشکان با سابقه در مطالعات دینی و اساتید دانشگاه در بعضی از رشته های علمی با استمداد از خدای علیم حکیم شروع می کنیم.

محاورات علمی و سؤال ها و جواب ها ـ 7
بخوانید

چون در وضعیت فعلی امکان فعالیت گسترده که مستلزم رفت و آمدها و دائر بودن مراکز علمی و دانشگاهی می باشد، وجود ندارد، لذا فعالیت محدود در این زمینه را عمدتاً در فضای مجازی و با ارتباطهای تلفنی و امثال آن شروع می کنیم. در این مقدمه اسامی همکاران بزرگوار را با ترتیب حروف الفبائی نام خانوادگی ذکر می کنیم و معرفی بیشتر با ذکر رشته های تحصیلی و تخصص ها را به بخش های بعدی موکول می کنیم. همکاران گرامی در این فعالیت علمی عمدتاً در سه گروه اصلی قرار دارند وعبارتند از:

اساتید اهل قلم و همکاران وبسایت حکمت طریف:

آقای دکترمحمود برجعلی

آقای مهندس مهدی چهل تنی

آقای دکتر محمود حکیمی

آقای دکتر عبدالرحیم گواهی

آقای دکتر محمد رضا مهابادی

و خود حقیر الیاس کلانتری

اعضاء انجمن اسلامی پزشکان:

آقای دکتر فیض الله توحیدی

آقای دکتر سید محمد جزائری

آقای دکتر یحیی دولتی

اساتید دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران:

آقای دکتر علی الماسی راد

خانم دکتر زهرا جعفری آذر

آقای دکتر علی اصغر داود

خانم دکتر مهران صاحب زمانی

خانم دکتر زهرا موسوی

چون منزل مسکونی دو نفر از دوستان و همکاران خود من نزدیک دفتر سایت و در چند قدمی آن قرار دارد، و رفت و آمد آن دو نفر به دفتر و حضور در آنجا فعلاً مشکلی به وجود نمی آورد و تشکیل جلساتی بین ما با محدودیت های برقرار شده در جامعه و عمل به توصیه های پزشکان و رعایت اصول بهداشتی در مقابل این بیماری تعارضی پیدا نمی کند، ما این نوع فعالیت علمی را  با استمداد از خدای علیم حکیم از تاریخ ۱۰/۱/۱۳۹۹ و مقارن ایام ولادت حضرت سیدالشهداء امام حسین و امام سیدالساجدین و پرچمدار نهضت مقدس عاشورا حضرت ابوالفضل العباس ـ سلام الله علیهم ـ و با توسّل به عنایات آن ذوات مقدسه شروع می کنیم.

روش کار در این فعالیت علمی

در توضیح نوع فعالیت ابتداءً و در مرحله شروع آن به تذکر چند نکته اصلی اکتفا می کنیم:

۱ـ مطالب علمی و بیان موضوعات مورد بحث فعلاً بصورت صوتی و عمدتاً به شکل سؤال و جواب خواهد بود. البته برنامه «پرسش و پاسخ» در بین موضوعات و سرفصل ها و دسته بندی مطالب برای سایت بصورت سابق برقرار خواهد بود. یعنی پاسخ به سؤالات و شبهات بصورت مکتوب و در شکل مقالات کوتاه ادامه خواهد یافت و این برنامه جدید بصورت مستقل از آن خواهد بود مگر در صورت اشتراک بعضی از موضوعات که در آن صورت علاوه بر پاسخ سؤالات بصورت صوتی شاید صورت مکتوبی از آنها درهمان بخش «پرسش و پاسخ» هم منتشر شود.

۲ـ اگر سؤالات همکاران و علاقه مندان گرامی به مطالب سایت بصورت صوتی به دفتر سایت فرستاده شود و یا ضبط آن از طریق تلفن و کارکنان دفتر امکان پذیر باشد، بعد از پخش سؤال ضبط شده، پاسخ آن هم توسط کارشناسان پخش خواهد شد و در غیر این صورت سؤالات فرستاده شده توسط بعضی از همکاران بعنوان مجری برنامه بازگو خواهد شد و به آن سؤال توسط یکی از کارشناسان و همکاران وبسایت و یا خود این جانب ـ الیاس کلانتری ـ پاسخ داده خواهد شد.

۳ـ اگر نقدی نسبت به مطالب منتشر شده به دفتر سایت رسید و یا احتیاج به توضیح بیشتری نسبت به مطالب ذکر شده وجود داشت به آنها پاسخ داده خواهد شد.

۴ـ درباره سؤالات و شبهات و نقدها، عمدتاً جهت علمی موضوعات مورد توجه قرار خواهد گرفت، نه نیت ها و مقاصد کسانی که ایجاد شبهه می کنند و مباحث با خوشبینی و واقع بینی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به آنها پاسخ داده خواهد شد.

۵ـ از سؤال ها و نقد نظریات حتی ردّ علمی آنها از طرف افراد استقبال خواهد شد! چون معتقدیم نقد و بررسی مطالب سبب ازدیاد بار علمی آنها خواهد شد.

توضیحات دیگری هم برای روش کار و بهره برداری از مطالب علمیِ بحث و گفتگوها و سؤال وجواب ها بتدریج و بعداً و متناسب با نیازها در بین مباحث خواهد آمد.

ان شاء الله تعالی

۱۳۹۹/۱/۱۱

دکمه بازگشت به بالا
بستن