لیله‌القدر بودن ‌حضرت زهرا(س) از معانی باطنی سوره دخان است

ek1`عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرج گفت این‌که حقیقت «لیله القدر» وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا(س) است، از معانی ظاهری و لفظی آیات سوره مبارکه قدر به‌دست نمی‌آید، بلکه امکان دارد از معانی باطنی آیات این سوره و سوره مبارکه دخان باشد.

الیاس کلانتری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرج، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در خصوص ارتباط «لیله القدر» با شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: این‌که حقیقت «لیلهالقدر» وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا(س) است، از معانی ظاهری و لفظی آیات سوره مبارکه قدر به‌دست نمی‌آید، بلکه امکان دارد از معانی باطنی آیات این سوره و سوره مبارکه دخان باشد.

کلانتری با اشاره به روایات نقل شده در برخی از تفاسیر قرآن خاطرنشان کرد: یک مرد نصرانی نزد امام کاظم(ع) آمد و از تفسیر باطنی آیات ابتدایی سوره دخان سؤال کرد. امام کاظم(ع) فرمودند: اما «حم» حضرت محمد(ص) است… و اما «کتاب مبین» امیرالمؤمنین علی(ع) و لیله المبارکه، فاطمه(س) است.(تفسیر الصافی، فیض کاشانی، چاپ مؤسسه الاعلمی للمطبوعات بیروت، لبنان، جلد ۴، صفحه ۴۰۴)

این محقق و قرآن‌پژوه با اشاره به واژه باطنی در متن روایت عنوان کرد: ابتدا روایت در تفسیر صافی به این‌صورت ذکر شده است «و عن الکاظم علیه السلام انّه سأله نصرانی عن تفسیر هذه الآیه فی الباطن…، همچنین این روایت در تفسیر «نور الثقلین» نیز با عباراتی قریب به این مضمون ذکر شده است. (تفسیر نورالثقلین، شیخ عبدعلی حویزی، چاپ دارالکتب العلمیه، جلد ۴، صفحه ۶۲۳)

وی در توضیح معنی باطنی قرآن بیان کرد: قرآن کریم دارای وجوه و مراتب متعددی از معانی است و به اصطلاح گفته می‌شود که قرآن حقیقتی ذو وجوه است، به‌طوری که از وجود مبارک رسول اکرم(ص) نقل شده که فرمودند: «له ظهر و بطن، ظاهره حکم و باطنه علم، ظاهره انیق و باطنه عمیق» قرآن دارای ظاهری و باطنی است، ظاهرش حکم و باطنش علم است، ظاهرش زیبا و باطنش عمیق است.(اصول کافی، کتاب فضل القرآن، حدیث۲).

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرج ادامه داد: معانی ظاهری آیات قرآن در حد فهم انسان‌های عادی است، اما معانی باطنی هم دارای مراتبی است، به‌طوری‌که بعضی از مراتب آن از طریق تدبر و تأمل برای دانشمندان قابل فهم است و بعضی از مراتب آن در حد علم ذوات مقدسه معصومین(ع) است.

این محقق و پژوهشگر با بیان این‌که اگر این روایت معتبر باشد، یعنی از ساحت مقدس امام کاظم(ع) صادر شده باشد، اشاره به یکی از معانی باطنی آیات سوره مبارکه دخان و قدر دارد، اضافه کرد: ممکن است این روایت در مقام بیان ارتباطی میان شخصیت حضرت فاطمه(س) و عظمت شب قدر باشد.

کلانتری افزود: طبق معانی ظاهری آیات سوره «قدر» شب قدر دارای عظمت و قداستی فوق حد ادراک عادی انسان‌هاست و عظمت آن از ناحیه علم خداوند باید بیان شود. خداوند عالمیان در مقام بیان منزلت شب قدر به جهتی از آن عظمت اشاره‌ای می‌کند و می‌گوید ارزش شب قدر از هزار ماه بالاتر است، یعنی این شب باعظمت‌تر از ۳۰ هزار شب عادی است!

وی با بیان این‌که در روایات متعددی نقل شده اعمال عبادی افراد در شب قدر هزاران برابر بیشتر از زمان‌های دیگر ارزش و نتیجه خواهد داشت، اظهار کرد: انسان در چنین شبی هزاران بار بیشتر از زمان‌های دیگر می‌تواند به پروردگارش تقرب پیدا کند و در چنین شبی حوادث عمر انسان در طول سال تا شب قدر سال بعد تعیین می‌شود.

این محقق و قرآن‌پژوه با اشاره به نزول ملائکه و روح در شب قدر عنوان کرد: در این شب ملائکه و روح با قدرت و اختیاراتی که خداوند به ایشان عطا کرده، نازل می‌شوند در حالی‌که حامل رحمت و برکات خداوند به انسان‌ها هستند.

پاسخگویی به شبهات از اهداف ماست
بخوانید

کلانتری ادامه داد: ملائکه و روح در شب قدر به حضور حجت پروردگار عالم می‌رسند و اعمال انسان‌ها و تقدیرات مربوط به آنها را به حجت پروردگار ارائه می‌کنند، قدرت عظیم حجت پروردگار اعمال مؤمنان را تقویت می‌کند و رشد می‌دهد، یعنی همچنان‌که آفتاب با خاصیتی که خداوند به آن عطا کرده عامل رشد نباتات و حیوانات و انسان‌ها می‌شود، قدرت وجودی حجت خداوند نیز باعث رشد اعمال انسان‌ها و تقویت آنها می‌شود.

این محقق و پژوهشگر با بیان این‌که حجت خداوند در زمان حیات رسول اکرم(ص) همان بزرگوار بود و بعد از ایشان ذوات مقدسه ائمه معصومین(ع) هستند، خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) نیز حجت پروردگار عالم است. طبعاً ایمان و اخلاص و علم آن بزرگوار دارای عظمتی است فوق حد ادراک عادی انسانی و قدرتی که آن بزرگوار از تقرب به خداوند عالم دریافت می‌کند عامل رشد و تقویت اعمال مؤمنان می‌باشد.

وی افزود: وقتی خورشید که یکی از مخلوقات خداوند است، از ناحیه اراده خداوند منشأ آن همه تأثیرات در موجودات زمینی همچون نباتات، حیوانات و انسان‌ها است، طبیعی خواهد بود که حجت خداوند به‌عنوان با عظمت‌ترین مخلوق خداوند می‌تواند منشأ تأثیر‌ات بسیار عظیم‌‌تر در انسان‌ها باشد.

کلانتری با بیان این‌که عامل انتقال قدرت، رحمت و برکات خداوند و اراده او در تقدیر‌ات زندگی انسان‌ها امام معصوم(ع) است، گفت: ارتباط شب قدر با شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) از این نوع است، یا حقیقتی شبیه به این و یا چیزی که فوق حد ادراک ما است و مطلب در حیطه علم مقام عصمت و امامت است و امام کاظم(ع) فقط اشاره‌ای به اصل مطلب فرمودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرج ادامه داد: یکی از انواع خیرات وجودی حضرت فاطمه(س) که در سطح جهان جریان یافته، فرزندان آن بزرگوار است. امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین سید الشهداء(ع) رئیس جوانان بهشت هستند و طبق کلام رسول خدا(ص) جلوه‌هایی از عظمت شخصیت آسمانی آن بزرگوار را در شخصیت خود منعکس کرده‌اند.

وی افزود: همچنین شخصیت حضرت زینب(س) و حضرت ام کلثوم(س) و نقش عظیم ایشان در به ثمر رسیدن نهضت مقدس حسینی، انعکاسی از جلالت و عظمت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) بوده است. برکات وجودی آن بزرگوار چه به لحاظ فرزندان و نسل مبارکشان و چه به لحاظ رفتارهای با عظمت و سخنان آسمانیشان در همه زمان‌ها جریان خواهد یافت.

این محقق و قرآن‌پژوه عنوان کرد: بعد از ازدواج پربرکت امیرالمؤمنین علی(ع) با حضرت فاطمه(س)، رسول اکرم(ص) به امیرمؤمنان(ع) فرمودند: یا علی همسرت فاطمه را چگونه یافتی؟! حضرت علی(ع) عرض کردند یا رسول الله چه کمک خوبی است برای عبادت خداوند.

کلانتری خاطرنشان کرد: مشاهده حالت حضرت زهرا(س) در نماز و ارتباط با خداوند عظمتی داشت که امام علی(ع) را به شگفتی درآورده، همان نمازی که ملائکه آسمانی در مقام دریافت نور حاصل از آن بودند. «السعید کل السعید من احبّ علیاَ فی حیاته و بعد موته» یعنی سعادتمند حقیقی کامل کسی است که علی بن ابیطالب(ع) را دوست بدارد، در زمان حیات آن بزرگوار و بعد از وفات او از آن حضرت نقل شده که فرمود: از دنیای شما سه چیز برای من دوست داشتنی است« تلاوت کتاب خدا و نگاه کردن در چهره رسول خدا(ص) و انفاق در راه خدا»

منبع: خبرگزاری قرآن – ایکنا

 

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن