۲۷۲ ـ آیا آنچه علماء روی منبرها از حادثه عاشورا بازگو می کنند واقعیت داشته است؟!

imagesسؤال: واقعه عاشورا را روحانیون طوری بازگو می کنند کانّه صدها دوربین فیلم برداری در صحنه کربلا وجود داشته، در صحنه نبرد در هر خیمه ای، جزئی ترین وقایع را توضیح داده اند، در صورتیکه این چطور می تواند امکان داشته باشد. آیا انحراف درباره واقعه عاشورا اتفاق افتاده است؟! اگر انحراف و افسانه نیست چطور می شود جزئی ترین حادثه آن را بعد از هزار و چهار صد سال ذکر کرد؟!

پاسخ:

کلیات

*آیا آنچه علماء در منبرها ذکر می کنند و نویسندگان در نوشته های خود می آوردند، درباره واقعه عاشورا صحت دارد؟!

* علت گفتن و نوشتن مطالب غیر حقیقی درباره حادثه  عاشورا چیست؟!

*اولین انتقاد کننده ها درباره مطالب غیر واقعی مربوط به حادثه عاشورا چه کسانی بودند؟!

*علمای دینی بطور مدام به اهل منبر و مداحان تذکر می دهند که در ذکر حوادث مربوط به عاشورا از منابع تاریخی و سیره های معتبر استفاده کنند

*اصل کار و رفتار اهل تحقیق و پژوهشگران درباره تاریخ حادثه عاشورا قابل تحسین و قدردانی است.

*آیا انتقاد از هزاران گوینده و نویسنده و شاعر بصورت نامعین و ناشناخته امکان پذیر است؟!

*آیا مشکل مطالبی که درباره حادثه عاشورا درمجالس گفته می شود از ناحیه نبودن دوربین های فیلمبردار ی بوده است؟!

*شاهدان واقعه عاشورا و نقل کنندگان حوادث آن چه کسانی بودند؟

*جعل اخبار مربوط به حادثه عاشورا از چه زمانی و از طرف چه کسانی شروع شد؟!

*دانشمندان زیادی اعم از مسلمین و شیعیان و پیروان ادیان دیگر، کتابهای محققانه ارزشمندی درباره نهضت مقدس حسینی ـ علیه السلام ـ نوشته اند.

*این موضوع که زمان واقعه عاشورا و در کربلا دوربین فیلمبرداری نبوده اختصاصی به آن حادثه ندارد؟

*تلاش حکومت های جبار برای هدم آثار واقعه کربلا یا کم اثر کردن آن !

* * * * * * *  * * * *

واقعه عاشورا مشهورترین حادثه در تاریخ حیات انسانها می باشد و درباره آن هزاران جلد کتاب و مقاله نوشته شده است. این حادثه طرفداران زیادی در سطح عالم دارد و سنت زیارت با شکوه اربعین که در زمان ما بیش از بیست میلیون زائر از سراسر دنیا در آن شرکت می کنند یکی از نشانه های آن است. اما هیچ دانشمند عاقلی که سخنان حساب شده ای می گوید ادعا نکرده است که تمام آنچه علماء در منبرها ذکر می کنند و تمامی آنچه که نویسندگان درکتابها و مقالات خود درباره حادثه عاشورا نوشته اند، تماماً و عیناً  مطابق واقع بوده است! نه عقلا چنین مطلبی را ادعا می کند و نه شنونده های عاقل آن را می پذیرند.

سؤال فوق خلاصه ای از سخنان فردی است که خودش را یک پژوهشگر و محقق در تمام رشته های علوم دینی می داند وما هم قصد نداریم  ادعاهای ایشان را در این نوشته نقد و بررسی کنیم.و آنها را قبول و یا رد کنیم اما متذکر چند نکته در پاسخ سؤال مورد بحث می شویم:

۱ ـ حادثه ای با این شهرت که انسانهای زیادی در سطح عالم علاقه ای به شنیدن آن دارند و درباره آن کتابهائی را مورد مطالعه قرار می دهند و در مجالسی که در ارتباط با آن حادثه تشکیل می شود حضور می یابند، طبیعی است که مورد سوء استفاده های مختلفی قرار بگیرد و عده ای گوینده و نویسنده و شاعر چیزهائی بگویند که مطابق واقعیات نباشد.

۲ ـ اولین انتقاد کننده ها از کسانیکه مطالب غیر واقعی را در مورد حادثه عاشورا و حوادث مربوط به آن گفته اند و نوشته اند، خود علمای شیعه بودند، و بطور مدام هم علمای دینی به اهل منبر و مداحان تذکر می دهند که در مجالس عزای حسین ـ سلام الله علیه  ـ از منابع تاریخی و سیره های معتبر استفاده کنند و مطالب ذکر شده از سخنان این آقای مدعی پژوهشگری کشف جدیدی نیست و سابقه طولانی در تاریخ دارد.

۳  ـ کسانیکه در اطراف آن حادثه عظیمِ باشکوه و جلالت بی پایان مطالعه و تحقیق می کنند، اصل کار و رفتار آنها قابل تحسین و قدردانی است و اگر به قصد روشن شدن حقایق مربوط به آن نهضت مقدس مطالعه و تحقیق می کنند و درباره آن سخنرانی و اظهار نظر می کنند و کتابی یا مقاله ای می نویسند، قطعاً اجر و پاداشی از خدای مناّن دریافت خواهند کرد و کار آنها مورد قدردانی علاقمندان به شخصیت قدسی حضرت سید الشهداء امام حسین ـ علیه السلام ـ و یاران وفادار و قهرمان آن حضرت قرار خواهد گرفت.

اما این نوع مطالعه و تحقیق لازم است بصورتی مشخص و معین و درباره کتابها و مقالات و سخنرانی های دانشمندان شناخته شده و معتبر انجام بگیرد و مطالب مفید بدست آمده، مورد بهره برداری مطلوب واقع شود، اما انتقاد از هزاران گوینده و نویسنده و شاعر نامعین و ناشناخته و گاهی بی سواد و بی اطلاع که کار مهمی نیست! مگر چه کسی از علمای محقق و اهل فن گفته است که همه حوادث ذکر شده از نهضت مقدس حسینی ـ علیه السلام ـ در منبرها و گفته ها و نوشته ها واقعیت دارد؟! و اصلاً چنین چیزی امکان پذیر است؟!

۴ ـ مشکل مطالبی که درباره حادثه عاشورا درمجالس گفته می شود یا در کتابها ومقالات نوشته می شودآن نیست که در آن حادثه دوربین فیلمبرداری نبوده و از وسائل خبر رسانی امروزی و وسائل ارتباط جمعی  خبری نبوده است، یا اینکه امروزه از آن حادثه تقریباً هزار و چهار صد سال گذشته است. بلکه مشکل جای دیگری است که در ادامه بحث روشن خواهد شد، والّا حادثه عاشورا جلو چشم هزاران انسان واقع شده و عده زیادی از انسانها چه از همراهان امام حسین ـ علیه السلام ـ چه افراد سپاه مقابل، آن حادثه و بعضی از حوادث جزئی آن را هم مشاهده کرده اند.

در رأس همراهان حضرت سید الشهداء امام حسین، امام سید الساجدین علی بن الحسین ـ سلام الله علیهما ـ درحادثه کربلا حضور داشت و همچنین حضرت زینب کبری ـ سلام الله علیها ـ در کنار بانوان و کودکان و همراه آنان بوده و بانوان و نوجوانان یا کودکان دیگری مثل زید بن الحسن ـ علیه السلام ـ آیا برای نقل واقعه عاشورا و حوادث مربوط به آن غیر از شخصیت های فوق الذکر، حضور هشتاد نفر از بانوان و کودکان حرم حسینی ـ علیه السلام ـ کفایت نمی کند و احتیاج به دوربین فیلمبرداری آن هم در تک تک خیمه ها وجود داشت؟

همچنین وجود چندین هزار نفر از سپاه دشمن که عده زیادی از آنها از همان روز عاشورا پشیمانی خود را جهت شرکت در آن جنگ اظهار و اعلام کردند، برای نقل حوادث آن روز کفایت نمی کند.

جعل خبرهائی در ارتباط با واقعه عاشورا و حوادث مربوط به آن از حکومت بنی امیه و طرفدران آنها شروع شده و عده ای  از مردم عادی و حتی طرفدار حضرت سید الشهداء ـ علیه السلام ـ هم در طول زمان به آن ادامه داده اند،

اما دانشمندان زیادی اعم از مسلمین و شیعیان و پیروان ادیان دیگر و دانشمندان تاریخ شناس و جامعه شناس و مصلحان اجتماعی کتابهای محققانه ارزشمندی درباره آن نهضت مقدس و شخصیت حضرت سید الشهداء امام حسین ـ علیه السلام ـ و یاران و همراهان وفادارش نوشته اند، و اهل تحقیق می توانند برای آشنائی با آن واقعه عظیم ، به آن منابع علمی و تاریخی مراجعه کنند و احتیاج  هم به دوربین فیلم برداری در زمان حدود ۱۴ قرن قبل جهت ضبط آن حوادث وجود نداشت.

227ـ آیا امتحان امام حسین ـ علیه السلام ـ در شب عاشورا شامل همه همراهان بود؟!
بخوانید

این گوینده نو آور و کاشف در ادامه سخنان خود اظهار کرده است که حوادثی هم که در زمان ما واقع شده، از آنها تهلیل ها و تفسیرهای مختلفی بعمل آمده، حتی دراصل گزارش ها و نه در تحلیل ها و تفسیر ها هم اختلافات زیادی وجود دارد! این مطلب کاملاً درست است و هیچ عاقلی منکرآن نمی تواند باشد، اما عرض می کنیم کدام حادثه مهم تاریخی است که نسبت به جزئیات آن اطلاعات قطعی و صد در صد وجود داشته باشد؟ وقتی خود شما اعتراف می کنید که درباره حوادثی که در زمان ما واقع می شود، با این وسائل ارتباطی موجود اختلاف نظرها های زیادی وجود دارد، چطور توقع دارید درباره واقعه عاشورا اخبار جعلی و غیر واقعی وجود نداشته باشد؟! آن هم واقعه ای که در طول تاریخ و در سطح جهانی علاقمندان بیشماری داشته و بطور دائم مجالسی در ارتباط با آن در سطح کشورها و جوامع مختلف تشکیل می شده و امروزه هم این نوع مجالس جنبه جهانی پیدا کرده است! خیلی طبیعی است که درباره چنین واقعه ای درکنار اخبار قطعی و حقیقی، اخبار جعلی و غیر معتبر هم نقل شود. اما اصل آن واقعه و حوادث اصلی آن هم آیا جعلی و مبهم است!

ایشان در سخنان خود گفته اند:

داستان کربلا بسیار، بسیار، بسیار ، بسیار، بسیار (پنج بار) مبهم تر از آن است که به ما گفته اند…

این هم کشف جدید تاریخی و علمی است  از این آقای محقق ونوآور! ما هر چه فکر کردیم علت تکرار این کلمه «بسیار» را پنج بار در کلام ایشان متوجه نشدیم : اگر منظور تاکید در این موضوع بود نهایتاً دو بار گفتن آن کافی بود و لزومی به تکرار پنج بار آن نبود. و من اولین بار است که در طول عمرم و مطالعاتم و شنیدن سخنرانی های دیگران به چنین مطلبی برخوردم. نمی دانیم آیا تکرار  پنج بار این کلمه، مطلب مورد ادعای ایشان و با تحلیل و تفسیر و نتیجه گیری ایشان را مستدل و معتبر و قابل قبول می کند؟!  البته ایشان در ادامه سخنان خود هم چند بار این کلمه بسیار را تکرار کرده است

این موضوع که در زمان واقعه عاشورا و در کربلا دوربین فیلم برداری نبودـ البته کشف ایشان بسیار شگفت انگیز است ـ اختصاصی به آن حادثه تاریخی ندارد و حوادث تاریخی زیاد دیگری هم از این نوع در تاریخ وقوع یافته است، حتی طبق گفته ایشان در مورد حوادثی هم که در زمان ما با وجود دوربین های فیلمبرداری و وسائل ارتباطی واقع شده، اختلاف نظرهائی وجود دارد. ما در تأیید گفته ایشان عرض می کنیم  که سیاستمداران آمریکائی و رئیس جمهور اسبق آن کشور با گفتن چند تا دروغ اجازه حمله به عراق را از کنگره آن کشور گرفت، و به آن کشور حمله کرد و آن کشتار عظیم را در کشور عراق راه انداخت و آنجا را اشغال کرد. و همچنین رئیس جمهور آن کشور در زمان جنگ ویتنام گزارشی به کنگره داد و اجازه، جنگ با آن کشور را گرفت ! و چند سال قبل در همان کشور اعلام شد که تمام آن گزارش دروغ بوده است!!!

حال با توجه به این موضوع و با اعتراف شما به اینکه در نقل حوادث زمان ما هم اختلاف نظر وجود دارد، چرا اختلاف نظر و وجود اخبار جعلی درباره واقعه عاشورا و کربلا باید تعجب آور باشد؟! حادثه ای که در طول

تاریخ، حکام و زمامداران زیادی سعی در هدم آن و یا کم اثر  کردن آن داشته اند و بارها حتی  از طرف حکومت های جبار و این اواخر از طرف وهابی های عربستان حرم مطهر حسینی تخریب شده و شیعیان و طرفداران حضرت سید الشهداء ـ علیه السلام ـ آن را مجدداً ساخته اند.

طبعاً در نقل واقعه عاشورا و حوادث مربوط به آن هم، اخبار حقیقی قابل اثبات وجود دارد و هم اخبار جعلی و غیر واقعی! و کدام حادثه تاریخی است که مشمول این وضعیت نباشد؟!

قابل تذکر است که وقتی کسی می گوید : داستان کربلا بسیار ، بسیار، بسیار ، بسیار،  بسیار مبهم تر از آن است که به ما گفته اند، لازمه این نظریه آن است که آن شخص از  آن حادثه ، اطلاعات کاملی  بدست آورده باشد تا بفهمد آنچه گفته شده بسیار…. مبهم تر از آن است که به ما گفته اند!

از ایشان می پرسیم شما این مطلب را از کجا فهمیدید و کدام منبع تاریخی را در اختیار داشتید از ناحیه مقایسه آن و اخبار موجود، این نوع ابهام را پیدا کردید؟! کسی که می گوید ما درباره فلان حادثه اطلاعات دقیق تاریخی نداریم چه لزومی دارد که در باره آن اظهار نظر کند؟! این اظهار نظر شما مبتنی بر کدام منبع علمی و کدام اطلاعات گسترده است. شما که با این چند جمله نظریه خودتان را باطل و بی اعتبار کردید. اهل تحقیق و دانشمند و عاقل از یک حادثه تاریخی به اخبار قطعی و یقینی درباره آن اعتماد  می کنند و مطابق علم خود نظریه ای اظهار می کنند و نه مطابق توهمات و چیزی که نمی دانند.

عظمت حادثه عاشورا و علل اصلی وقوع آن رفتارهای آشکار و شکوهمند حضرت سید الشهداء ـ علیه السلام ـ و قهرمانان همراه او یعنی افراد سپاه خدا و رفتارهای  جبارانه و پلید حکومت بنی امیه و پیروان آنها یعنی سپاه شیطان در جهاتی آشکار است و می شود مورد بررسی ها و تحلیل ها قرار بگیرد و در کنار اخبار قطعی آن حادثه اخبار جعلی و تفسیر و تحلیل های جاهلانه و مغرضانه ای هم وجود دارد، اعم از اینکه ساخته ها و بافته های حکومت های جبار ضد دینی باشند، یا ساخته اهل منبر و مداحان و شعرائی که درباره آن حادثه اشعاری سروده اند.

باید دید در این سخنرانی و اظهار نظر بحث اصلی سر چه موضوعی  است؟! آیا انتقاد از اهل منبر حرفه ای یا مداحان بی مطالعه و شعرائی که در خصوص حادثه عاشورا اشعاری سروده اند. طبعاً نمی شود این گروه های پر جمعیت را یکجا و دسته جمعی مورد انتقاد قرار داد چون بعضی از آنها اهل مطالعه و با اطلاع از تاریخ هستند و بعضی بی اطلاع و بی سواد و بدوم التزام اخلاقی به ذکر مطالب حقیقی و اهل تحقیق لازم است تاریخ آن حادثه عظیم شکوهمند را بررسی کنند و اخبار حقیقی و قابل اثبات را از اخبار جعلی جدا کنند و تفسیر و تحلیل های عالمانه و کارشناسانه در این زمینه اظهار کنند و به انسانها در جهت بهره برداری علمی و اخلاقی از آن واقعه کمک کنند.

این بحث در بخش بعدی ادامه خواهد یافت (ان شاء الله تعالی)

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن