کلام ایام – ۱۷۸، عید میلاد حضرت زینب کبری (علیها السلام )

p1as24of7s6p9rc1a4hbdv1ifq4

بخش اول

کلیات

*نامگذاری حضرت زینب- علیها السلام- از طرف رسول خدا- صلّی الله علیه و آله و سلّم.

*علت اینکه رسول خدا- صلّی الله علیه و آله و سلّم- حضرت زینب را به حضرت خدیجه- علیهما السلام- تشبیه فرمود!

*القاب حضرت زینب- علیها السلام- هر کدام بیانگر جهتی از عظمت شخصیت اخلاقی و علمی آن بزرگوار است.

*علت اینکه به حضرت زینب- سلام الله علیها- «ولیّة الله» گفته شده؟

*منشأ آن قدرت روحی عظیم و آن استقامت بی نظیر حضرت زینب- علیها السلام- اتصال و ارتباط به قدرت بی پایان خداوند در مراتبی متعالی بود.

* * * * * * * * * *

روز پنجم جمادی الاولی طبق بعضی از نقل ها مصادف است با میلاد پر برکت حضرت زینب کبری ـ علیها السلام ـ  سومین فرزند امیر المؤمنین علی ـ علیه السلام ـ و حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ آن قهرمان بزرگ صبر و استقامت در عرصه های جهاد با منافقان و نصرت دین توحیدی . در رأس فضائل آن بانوی بزرگوار تکریم خاص وجود مبارک پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله وسلم ـ قرار دارد. نقل شده است که روز ولادت آن گوهر درخشان بهشتی، جدّ بزرگوارش در سفر بود و امیرالمؤمنین علی ـ علیه السلام ـ فرمود: اختیار نامگذاری او با رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله وسلم ـ است و منتظر مراجعت او می مانیم و وقتی آن حضرت از سفر برگشت کودک را به محضر شریفش بردند و او نام «زینب» را برای او انتخاب فرمود و او را تکریم کرد و به جدّه بزرگوارش حضرت خدیجه ـ سلام الله علیهاـ تشبیه فرمود.

ظاهراً مراد رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله وسلم ـ از تشبیه زینب ـ علیها السلام ـ به جدّه بزرگوارش حضرت خدیجه کبری ـ سلام الله علیها ـ مقام معنوی و موقعیت اجتماعی او در آینده و حمایت از دین خدا و فداکاری در این زمینه بود! یعنی؛ همچنانکه آن بزرگوار در زمان شروع دعوت به دین توحیدی و غربت آن با تمام قدرت و بطور خستگی ناپذیر از آن حمایت کرد، در آینده و در دوره غربت مجدد دین خدا هم ، حضرت زینب ـ علیها السلام ـ از آن حمایت خواهد کرد.

تجلّی عظمت شخصیت حضرت زینب (علیها السلام ) در القاب شریفش

آن بزرگوار القاب زیادی داشت و هر یک از آنها بیانگر جهتی از جلالت مقام معنوی او بود و ما قبلاً در مقاله ای در ایام ولادت شریفش به توضیح بعضی از آنها پرداختیم (۱) و در این مقاله به ذکر و توضیح یکی دیگر از آن ها می پردازیم:

ولیّة الله

این لقب شریف حاکی از عظمت مقام قرب آن حضرت به پروردگار عالمیان بود. در رفتارهای قهرمانانه حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ جلوه های رفیعی از این تقرب مشاهده می شود. آن بزرگوار در مقابل طوفان سنگین مصیبت های روز عاشورا و امواج سهمگین و شکننده آن طوفان مثل کوه استواری مقاومت کرد و صلابت و قدرت روحی او در حالی که اجساد مطهر اولیاء الله بصورت قطعه قطعه مقابل دیدگان او و بانوان خاندان رسالت و کودکان قرار گرفته بود، موجب فضیحت پیروان دین تقلبی و منافقان و نشانه کرامت های دین حقیقی توحیدی شد. درحادثه عاشورا حضرت زینب ناظر شهادت برادران و فرزندان خود و فرزندان برادران و بطور کلی ۱۸نفر از افراد خاندان رسالت حتی طفل شیر خوار امام حسین ـ علیه السلام ـ و ده ها نفر از اولیاء خدا بود. بطوری که سنگینی آن حوادث بالاتر از حد توصیف است، اما او با استقامتی عظیم تر از استقامت کوه های ریشه دار ،در مقابل امواج مصیبت ها ایستاد و کشتی طوفان زده دین خدا را از میان آن امواج سنگین شکننده بطرف ساحل امن هدایت کرد. آن قهرمان بزرگ تاریخ حیات انسانی با و جود جراحت های عمیقی   که از شهادت اولیاء خدا بر قلب مبارکش وارد شده بود از شکوه و جلال و کرامت دین توحیدی و شهادت در راه آن، دفاع کرد. بطوریکه وقتی امیر پلید کوفه یعنی این زیاد لعین به قصد زخم زبان زدن به او گفت : کار خدا را در مورد افراد خاندان خود چگونه دیدی؟!حضرت زینب ـ علیها السلام ـ با تمام شهامت و قدرت روحی مقابل آن مجسمه شرارت و نفاق و پلیدی ایستاد و از موضوع شهادت در راه خدا تعظیم و تجلیلی به عمل آورد و حکومت کفر و نفاق را مفتضح ساخت. و وقتی نماینده لعین و پلید حکومت نفاق و صاحبان دین تقلبی به قصد تحقیر حادثه عاشورا و نهضت مقدس حسینی خطاب به آن حضرت گفت: حمد خدا را که شما را رسوا کرد و کشت و دروغتان را آشکار کرد!

حضرت زینب ـ علیها السلام ـ با کلامی قاطع و با شکوه فرمود: حمد مخصوص خداوند است که ما را بوسیله پیامبرش حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ تکریم فرمود و ما را بطور کامل مطهّر ساخت،و جز این نیست که فاسق مفتضح می شود و فاجر دروغ می گوید و چنین شخصی ما نیستیم ! یعنی تو و یزید، فاسق و دروغگو هستید! و در مقام تجلیل از موضوع شهادت در راه خدا و شهدای کربلا فرمود: «خداوند برای آنها شهادت را مقرر فرمود و آنها به خوابگاههای (محل آسایش و آرامش) خود رفتند و بزودی خداوند تو و آنها را در جائی جمع خواهد کرد و بین شما و نزد خداوند اختصام و داوری بر قرار خواهد شد.

کلام ایام - 147، ماه رمضان ماه برکات بی پایان
بخوانید

 برخورد حضرت زینب ـ علیها السلام ـ با ابن زیاد طوری شکننده و کوبنده بود که آن ملعون بشدت خشمگین شد و به فکر افتاد که دستور قتل آن بزرگوار را صادر کند که بعضی از نزدیکان و عمال حکومتی به او گوشزد کردند که این کار به صلاح حکومت او نیست!

در آن مجلس وقتی ابن زیاد دستور قتل امام زین العابدین ـ علیه السلام ـ  را صادر کرد فداکاری آشکار حضرت زینب موجب حفظ وجود شریف حجت خدا شد بطوریکه حضرت زینب ـ علیها السلام ـ فرمود سوگند به خدا من از او جدا نخواهم شد و اگر می خواهی او را بکشی من هم همراه او باید کشته شوم ! ابن زیاد از آن نوع فداکاری شگفت زده شده و گفت من چنین می بینم که او حقیقتاً دوست دارد همراه این جوان کشته شود او را رها کنید که  آن بیماری که در او می بینم او را بس است

قطعاً تمام آن قدرت عظیم روحی و آن صلابت و شجاعت از تقرب شدید آن بزرگوار به پروردگار عالمیان حاصل شده بود.و این است معنی آن لقب شریف که در مورد حضرت زینب ـ علیها السلام ـ به کار می رفت یعنی: لقب «ولیة الله»

توضیح اینکه: آن قدرت عظیم روحی و استقامتی که در حادثه عاشورا و بعد از آن از حضرت زینب سلام الله علیها ظاهر شد با معیارهای عادی متعارف بین انسان ها قابل ارزیابی و محاسبه نیست. چون بخشی از عظمت و سنگینی مصیبت های روز عاشورا و روزهای بعد از آن برای در هم شکستن قدرت و استقامت انسان های عادی حتی دارندگان ایمان بسیار قوی کافی بود.

روز عاشورا و در آن جنگ نابرابر و در میان طوفانی سهمگین از حوادث مصیبت بار او ناظر شهادت شش تن از برادران و دو فرزند و تعدادی از شخصیت های عظیم خاندان رسالت و مردان بزرگ تاریخ ساز از اصحاب رسول خدا – صلّی الله علیه و آله و سلّم – و یاران پدر بزرگوارش امیرالمؤمنین و برادرانش امام حسن و امام حسین- علیهما السلام- بود و تمامی آن پاکان و قهرمانان فضائل انسانی عرض چند ساعت در مقابل چشمان آن بزرگوار در جنگی نا برابر قطعه قطعه شدند!!! و او سرپرستی کودکان و بانوان داغدیده را بعهده گرفت. اما مصیبت شهادت فرزند رسول خدا- صلّی الله علیه و آله و سلّم- و سید جوانان بهشتی و گوشواره عرش الهی حضرت سیدالشهداء امام حسین- علیه السلام- بالاتر از حدّ ارزیابی و سنجش با معیارهای متعارف بین انسان ها است. اما حضرت زینب- سلام الله علیها- در میان امواج عظیم و سنگین مصیبت ها اداره جبهه «جنگ ایمان با کفر و نفاق» را بعهده گرفت و نهر عظیمی را که از ایمان و جهاد و فضائل انسانی امام حسین- علیه السلام- و یاران وفادارش جوشیده بود در مسیر تاریخ به جریان انداخت. آن بزرگوار برای جریان دائمی آن نهر کوه های مشکلات و مصیبت ها را شکافت او تمام آن قدرت عظیم از ناحیه ارتباط و اتصال به قدرت بی پایان خداوند بدست آورده بود. این نوع ایمان و استقامت و قدرت بر جهاد و حمایت از دین خدا فقط در پیامبران خدا و ذوات مقدسه معصومین- علیهم السلام- می شود سراغ گرفت یعنی فضائل اخلاقی حضرت زینب- سلام الله علیها- قابل مقایسه و ارزیابی با فضائل رهبران آسمانی بود.

فضائل و مناقب حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ و نقش او در رسوا کردن حکومت منافقان و آشکار کردن باطن دین تقلبی و حمایت از  حقیقت دین توحیدی خیلی عظیم تر و گسترده تر از آن است که در گفتاری و نوشتاری هر قدر مفصل انعکاس یابد . ما با تبریک ولادت آن گوهر قدسی به تمام دوست داران و شیعیان خاندان رسالت و ارادتمندان به مقام قدسی آن بانوی بزرگوار از خدای بزرگ درخواست می کنیم که توفیق شکر گذاری برای نعمت عظیم ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را به ما عنایت فرماید.

در ادامه این بحث و بخش بعدی آن به ذکر و توضیح بعضی از سخنان آن بزرگوار خواهیم پرداخت (ان شاء الله )

۱۳۹۶/۱۱/۳

پاورقی :

۱ـ وب سایت «حکمت طریف» بخش «کلام ایام» شماره و عنوان :۲۵ و ۲۴ ـ ولادت حضرت زینب کبری (س) بخش اول و دوم

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن