کلام ایام ـ ۲۶۷، ماه رجب نهری سرشار از رحمت و برکات خدا

7751755_618بخش پنجم

اعیاد ماه رجب

کلیات

*بعثت وجود مبارک رسول الله ـ صلی الله علیه و آله وسلم ـ و نیاز انسانها به دریافت علومی در آن زمینه

*عمومیت بحث در موضوع بعثت و عدم اختصاص آن به زمان معینی

* تجلی رحمت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در جنگ ها

*برکات بعثت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ حتی شامل دشمنان آن حضرت می شد.

*علم دریافت شده از خدا و اخلاق عظیم قدسی رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در حوادث زندگی آن حضرت بطور مکرر و بصورت فراوان ظهور و تجلی یافت.

*اعتراف دانشمندان غیر مسلمان به ـ تأثیرات رفتارهای رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در حقوق انسانها

*رفتارهای متعالی فوق عادی حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ منشأ احیاء حقوق انسانها بطورکلی از جمله حقوق کودکان و حقوق زنان و حقوق بردگان،حتی دشمنان در حال جنگ و اسیران جنگی شد.

*نظر دکتر «گوستاولوبون» مستشرق فرانسوی درباره حقوق زنان و نقش و رفتارهای پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در این جریان

* عمومیت دعوت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و جنبه های جهانی آن

*انسانهای زیادی در طول تاریخ جذب صورتهای تقلبی و ساختگی از دین آسمانی شدند.

 

*تمایل به درگیری و جنگ عده ای از انسانها با دیگران اعم از پیروان شریعت های آسمانی و یا مخالفان آن شریعت ها

*دعوت عمومی از ایمان آورنده ها برای ورود به حوزه  دین و رسیدن به آرامش و آسایش

*تأثیرات رفتارهای پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در جهت از بین رفتن نظام منحوس بردگی

*از بین رفتن سنت پلید فرزند کشی و دخترکشی از ناحیه رفتارهای پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله وسلم)

*رفتارهای پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم و اخلاق عظیم جاذب و لطیف او تجسمی از کلام خدا بود

* * * * * * * * * * *

عید عظیم مبعث رسول اکرم حضرت محمد ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ امسال مصادف شد با تعطیلات متوالی اول سال شمسی و ما موفق به انتشار مقاله ای درباره این روز عظیم نشدیم و در موضوع دعاهای ماه رجب هم فقط به شرح و تفسیر دعای مشهور ماه رجب یعنی دعای «یامن ارجوه لکل خیر ….» موفق شدیم از جهت دیگر موضوع «بعثت وجود مبارک رسول اکرم ، صلی الله علیه و آله و سلم» و اهمیت آن و نیاز انسانها به دریافت علومی در آن زمینه، اختصاصی به زمان معینی مثل شب و روز  مبعث یعنی بیست و هفتم  ماه مبارک رجب ندارد و ما هم در اصل تصمیم گرفته بودیم که انتشار یک سلسله مقالات در این زمینه در این ایام شروع شود و بعدها ادامه پیدا کند، همچنانکه این روش قبلاً هم مورد عمل قرار گرفته است. لذا این سلسله مقالات را در همین روز آخر ماه رجب شروع می کنیم و بعد از فاصله ای ـ ان شاء الله تعالی ـ آنها را ادامه خواهیم داد! و این فاصله هم جهت شروع ماه معظم شعبان و مباحث مربوط به اعیاد باشکوه آن ماه خواهد بود.

برکات دائمی بعثت خاتم پیامبران

 ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ برای عالمیان

بعثت آخرین پیامبر خدا حضرت محمد ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ و شروع نزول آخرین کتاب آسمانی برای انسانها عظیم ترین و مبارک ترین حادثه در تاریخ حیات انسانی محسوب می شود. با این حادثه تحول عظیمی در عالم ایجاد شده و باب عالی ترین مراتب رحمت و برکات خدا ـ جلّ جلاله ـ بسوی انسانها باز شده است. ذات قدوس الله درباره رسالت و بعثت رسول گرامی خود می فرماید:

«وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ» (الأنبياء/۱۰۷) یعنی: [ای پیامبر] ما تو را نفرستادیم  جز رحمتی برای همه جهانیان. ما قبلا در یکی از شماره های نشریه «فصلنامه بینات» مقاله ای درباره شخصیت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ نوشتیم تحت عنوان:

«تجلی رحمت پیامبر در جنگها» در این نوشتار قطعه ای از آن را در ارتباط با آیه فوق الذکر از همان مقاله نقل می کنیم: (۱)  

«آیه کریمه از جهات متعددی قابل بحث و تدبر و تحقیق است و از توجه به تفسیر گسترده و معانی مفهومی آن و در نظر گرفتن روابط متعدد آن با آیات دیگر قرآن مجید نکات علمی فراوانی روشن می‌شود،و معلوم می‌شود که آیه در دید وسیع و متدبرانه،مشتمل بر موضوعات و سؤالات فراوانی است که اهم آنها عبارتند از:

۱.رحمت وجودی پیامبر اکرم (ص) شامل همه انسانها اعم از پیروان دین توحیدی کامل و پیروان ادیان آسمانی قبلی و حتی کافران می‌شود.و همچنین علاوه بر انسان‌های متعالی و نیکوکار و رشد یافته،انسان‌های گناهکار و خطاکار هم در حیطهٔ شمول این رحمت می‌توانند قرار بگیرند و از آن بهره‌مند شوند.

۲.این رحمت گسترده قطع شدنی نیست و استمرار دارد و می‌شود در همه زمانها شامل انسانها شود.

۳.بهره مندی از این رحمت اختصاص به انسان‌ها ندارد،و موجودات دیگر حتی حیوانات هم امکان دارد مشمول این رحمت گسترده واقع شوند.

۴.بهره‌مندی از این رحمت و یا بعضی از مراتب آن احتیاج به زمینه و شرایطی دارد تا که آن زمینه‌ها و شرایط بوسیله خود آن وجود مقدّس و دیگر انسان‌ها لازم است فراهم شود.

۵.آیا بهره‌مندی از رحمت متمرکز در وجود و‌شخصیت رسول اکرم (ص) مستلزم ایمان آوردن به دین توحیدی و التزام به معارف و احکام آن می‌باشد؟!در جواب می‌شود گفت:این رحمت دارای مراتبی است و بعضی از آن مراتب شامل ایمان آورندگان و بعضی دیگر شامل دیگران هم می شود،به طوری که در نکته شماره ۱به آن اشاره شد.طبعاً برای بهره‌مندی در سطوح متعالی ایمان به معارف دین توحیدی ضروری است و الاّ محرومیت عظیمی پیش خواهد آمد که هیچ چیزی آن را جبران نخواهد کرد.

۶.آیا برای بهره‌مندی از این رحمت واسعه یا مراتب خاصی از آن لازم است انسان‌های با علم،اخلاق و شخصیت و بطور کلی با زندگی آن حضرت آشنا شوند؟جواب این سؤال هم مثل سؤال قبلی است.بهره‌مندی از وجود و علم و شخصیت آن حضرت (ص) در مراتب متعددی امکان پذیر است.و هر مقدار آشنایی با سیرهٔ شریف او بیشتر شود،امکان بهره‌برداری از آن رحمت در مراتب بالاتر فراهم خواهد شد.

۷.رحمت واسعه ناشی از وجود آن حضرت (ص) می تواند منشأ تحولی گسترده در زندگی انسان‌ها شود و می شود از طریق آشنا کردن انسان ها با شخصیت و سخنان و رفتارهای او،مشکلات زندگی انسان‌ها مثل خشونت‌ها و نابسامانیها و فقرها و جنگ‌ها را از بین برد و زندگی توأم با آسایش و امنیت‌و رفاه و دوستی و محبت در بین انسان ها برقرار کرد.

۸.لازمه داشتن رحمتی که بتواند شامل همه جهانیان در سطح گسترده زمان و مکان شود،علم و قدرت بی‌انتهاست،طبعاً علم بی انتهاو قدرت بی انتها به خداوند عالمیان منتسب می شود!در این صورت چگونه می‌تواند دارای چنین رحمت بی‌انتهایی باشد؟!در جواب می شود گفت:این رحمت بی‌انتها و علم بی‌انتها از ناحیه اتصال به خداوند عالم در سطحی بسیار متعالی در وجود رسول اکرم (ص) جریان می‌یابد.یعنی در حقیقت این رحمت واسعه،رحمت خداوندی است که به توسط وجود شریف رسول اللّه(ص) بین عالمیان جریان می یابد.

۹.رحمت وجود رسول اکرم (ص) در جهات متعددی جریان می‌یابد مثلاً علمی و فکری و اخلاقی و روابط اجتماعی و تأمین نیازهای زندگی دنیوی و در راهیابی بسوی مقصد حقیقی حیات یعنی زندگی اخروی.

۱۰.مراتبی از این رحمت واسعه در زمان ظهور آن حضرت و بعداً در طول تاریخ تحقق یافته و مراتب برتر و گسترده‌تر آن با ایجاد زمینه های مناسب و برطرف‌شدن موانعی در آینده تحقق خواهد یافت

۱۱.بعضی از مراتب آن رحمت واسعه به صورت آشکار و مستقیم تجلی و ظهور کرده و بعضی دیگر به صورت غیر مستقیم و غیر آشکار به صورت‌های مختلفی تحقق یافته است.مثل:انتشار بعضی از فضائل اخلاقی در بین ملل مختلف و توجه به حقوق زنان و کودکان و اسیران جنگی و مثل گسترش علوم مختلف در بین انسان‌ها در جوامع مختلف اعم از جوامع اسلامی و غیر آنها

۱۲.یکی از زمینه‌های نشر و تحقق این رحمت در میدان‌های جنگ بوده و در نوع رفتار با دشمنان و مخالفان و در رفتار با دشمنان و مخالفان و در رفتار با اسراء بوده است.

۱۳.رحمت وجود رسول اکرم (ص) بطوری که ذکر شد و اساس این بحث هم بر آن مبتنی است،اختصاص به قومی و ملتی و افراد معینی ندارد و بلکه رحمت واسعه خداوندی است که از ناحیه اراده مقدس او در وجود رسول گرامیش تجلی یافته و شامل همه انسان‌ها می شود،پس همه انسان‌ها در شناختن مجاری آن می توانند نقشی بر عهده بگیرند.

۱۴.بهترین راه ایجاد آسایش و رفاه و امنیت در فضای زندگی حقیقی برای جهانیان آشنا شدن با شخصیت و سیره رسول اکرم (ص) و معرفی آن برای جهانیان است.» (۲)

بطوریکه از نکات نقل شده از مقاله مذکور بر می آید، برکات وجود مبارک پیامبر خاتم  و نزول آخرین کتاب  آسمانی جنبه عمومی دارد و شامل همه جهانیان می شود و همچنین آن برکات اختصاص  به زمان معینی ندارد و بلکه در تمام طول تاریخ حیات انسانها بر قرار خواهد بود و ادامه خواهد داشت!

در آن مقاله توضیح داده شده است که برکات بعثت رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ حتی شامل دشمنان آن حضرت هم  می شود و در جنگهائی هم که مشرکان و کافران علیه او و دین خدا راه انداختند آن رحمت تجلی و جریان می یافت و دشمنان جنگ افروز هم مشمول رحمت و عفو و بخشش او قرار می گرفتند.

در توضیح موضوع مورد بحث عرض می کنیم که علم دریافت شده از خدای ـ عّزو جّل ـ و اخلاق عظیم قدسی آن حضرت که مورد تکریم و تعظیم ذات قدوس الله هم قرار گرفته با جاذبه های فوق عادی و اختصاصی،بصورت رفتارهای متعالی ومنحصر به فرد در طول دوره  رسالت و نبوت آن بزرگوار بطور مکرر و بصورت فراوان ظهور یافت و در سطح جهان منتشر شد و منشأ تحولات عظیمی در فرهنگ عمومی انسانی شد. این رفتارهای متعالی فوق عادی منشأ احیاء حقوق انسانها بطور کلی از جمله حقوق کودکان و حقوق زنان و حقوق بردگان و حتی حقوق دشمن در حال جنگ و اسیران جنگی  هم شد. بطوریکه جلوه های زیبائی از این موارد و نمونه ها، در سیره شریف آن حضرت  ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ آشکار است! و مورد اعتراف و اظهار دانشمندانی که به رسالت و نبوت آن وجود گرامی ایمان نیاورده بودند و بعنوان یک محقق و مورخ و جامعه شناس نظریات خود را ابراز کرده اند. بعنوان نمونه قطعه ای ازنظریات جامعه شناس مشهور فرانسوی، «گوستاولوبون» درباره  حقوق زن و نقش رسول گرامی اسلام حضرت محمد ـ صلّی الله علیه و آله وسلّم ـ اشاره ای می کنیم ، او در کتاب خود نوشته است:

« پیش از آمدن اسلام، مردها زن را موجودی می دانستند متوسط میان حیوانات و انسان، یعنی او را فقط وسیله ای برای پیدایش نسل و خدمتکاری می دانستند و دختر دار شدن را برای خود مصیبتی می پنداشتند و رسم دختر کشی شایع شده بود و همچنان که بچه های سگ را در آب می انداختند دختران را زنده به گور می کردند و شیوع این عادت را شما از مصاحبه ذیل که میان قیس رئیس طایفه بنی تمیم و حضرت محمد [ ص ] اتفاق افتاد می توانید بفهمید.مسیو “کوسان دوپرسوال” می نویسد:روزی قیس دید پیغمبر اسلام یکی از دختران خود را روی زانو نشانده است از او پرسید:این گوسفند بچه چیست که این چنین او را می بویی؟فرمود: این دختر من است.قیس گفت: به خدا من دختر های بسیاری داشتم و همه را زنده به گور کرده ام و هیچ یک را اینگونه نبوییده ام!حضرت محمد [ ص ] فریاد زد: وای بر تو! خدا رحم را از دل تو بیرون برده و قدر بهترین نعمت هایی را که خداوند به انسان عنایت کرده نشناخته ای!و ما اگر بخواهیم درجه تأثیر قرآن را نسبت به زنان بدست آوریم لازم است به زمان تمدن اعراب و زنان آن زمان نظر کنیم، چنانچه مورخین گفته اند و ما پس از این سخنان آنها را نقل خواهیم کرد.این ها در زمانی که اخلاق جوانمردانه و کیاست اعراب آندلس رو به انتشار نهاد و به همان پایه رسیدند که به تازگی زنان اروپا بدان پایه و مقام نائل گشتند. و ما در یکی از فصول سابقه گفتیم که اروپایی ها اخلاق جوانمردانه ای را که یکی از آثار آن احترام به زن است از اعراب و مسلمین اقتباس کرده اند و بنابراین مذهب اسلام بود که زن را از پست ترین وضع به بلند ترین مقامات رساند و نه مذهب مسیح چنانچه در میان مردم شایع است، و انسان وقتی به سرداران و امرای مسیحی دوره اول قرون وسطی نظر کند، می بیند که اینان هیچگونه احترامی برای زنان نگاه نمی داشتند و با ورق زدن کتب تاریخ هیچگونه تردیدی در این باب برای ما باقی نخواهد ماند و به خوبی معلوم می شود که بزرگان و زمامداران ما در زمان سابق پیش از آنکه مسیحیان طرزخوش رفتاری و سلوک با زن را از مسلمانان یاد بگیرند با کمال خشونت با زنان رفتار می کردند. از آن جمله در کتاب تاریخ " گارن لولو هیران " طرز سلوک با زنان را در زمان شارلمان و رفتار خود شارلمان را با آنها چنین می نویسد: « که شارلمان امپراتور در ضمن نزاعی با خواهرش به او پریده و گیسوانش را گرفت و به سختی او را مضروب ساخت و با دستکش آهنی خود سه عدد از دندان های او را شکست … » و این رفتاری است که در زمان کنونی ما نظیر آن از یک نفر گاریچی سر نمی زند» (۳)  

کلام ایام - 306، بیست و هشتم صفر و رحلت کریمانه
بخوانید

همچنین نفوذ جاذبه های اخلاقی رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و انتشار آنها در بین ملل مختلف سنت پلید و ظالمانه فرزند کشی بالخصوص دختر کشی را در بین اقوام و ملل مختلف  و ابتداءً در بین ملل عرب از بین برد. و همچنین جریان باشکوه و پربرکت آزاد کردن برده ها و سرانجام الغاء بردگی از رفتارهای آن حضرت شروع شد و به تدریج گسترش یافت و بعد از زمانی جنبه جهانی پیدا کرد.

آنچه ذکر شده نمونه هائی از تأثیر علم و اخلاق و رفتارهای قدسی وجود شریف رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ در فرهنگ عمومی انسانی است و آن تحولات مبارک ابتداء در جوامع  اسلامی و بعد از آن بطور غیر مستقیم در جوامع  دیگر ظهور کرده است.

آن اخلاق عظیم شکوهمند هم در حقیقت صورت تجسم یافته ای از آیات کریمه قرآن مجید است که در رفتارهای آن بزرگوار تجلی و ظهور یافته و منشاء آن تحولات مبارک شده است.

در آیات دیگری از قرآن مجید هم به عمومیت و جهانی بودن رسالت پیامبر خاتم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و معارف قرآن مجید اشاره ای شده است از جمله:

«وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يعْلَمُون» (سبأ/۲۸) یعنی: و ما نفرستادیم تو را جز بشارت دهنده و هشدار دهنده برای عموم انسانها و لیکن بیشتر انسانها نمی دانند. مراد این است که دین خدا و آموزش های پیامبر  خاتم و رسالت او جنبه جهانی دارد و برای همه انساها است، یعنی علم و رحمتی است که از طرف پروردگار عالمیان برای عموم انسانها فرستاده شده است. اما متأسفانه عده ای بی اطلاع و جاهل، به دین خدا هم جنبه قومی و منطقه ای داده اند! و گروهی مرتبه ای از معارف دینی را به ملت معینی اختصاص داده و با دیگران به مخالفت و دشمنی برخاسته اند! چه تعداد انسان مسیحی و مسلمان بدست یهودی ها در طول  تاریخ کشته شده اند و چه تعداد مسیحی پیروان شعبه دیگری از همان شریعت را کشته اند و چه تعداد مدعی پیروی از شریعت اسلام گروه گروه شده و گروهی با گروه دیگر جنگیده و آنها را کشته اند؟! تا جائی که کشتن جتی پیامبران خدا کاری و رفتاری عادی از یهودیان در طول تاریخ بوده است! بطور قطع این قبیل رفتارها از اساس و ریشه با رفتارهای دینی مغایرت دارد و حاصل فساد روحی و اخلاقی افراد ضد دین است. نهایت اینکه انسانهائی جاهل و تبهکار غالباً در طول تاریخ با بهانه ها و انگیزه های قومی و منطقه ای و امثال آنها با هم جنگیده اند و همدیگر را کشته اند و همین افراد و اقوام هم تحت تآثیر افکار و خواسته های سردمداران صورتهای تقلبی ادیان و با بهانه هائی که رنگ و صورت ظاهری دینی داشته با یکدیگر  به مخالفت  و جنگ برخاسته اند.

اما دین آسمانی که همه پیامبران خدا هم انسانها را بسوی آن دعوت کرده اند، همه انسانها را به صلح و نوعدوستی و زندگی مسالمت آمیز در کنار دیگران دعوت می کند! بطوریکه خدای تعالی می فرماید:

«يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ»(البقرة/۲۰۸) یعنی: ای کسانیکه ایمان آورده اید همگی در سِلم [اطاعت خدا] وارد شوید و از گامهای شیطانی پیروی نکنید که او برای شما دشمنی آشکار است. سِلم اینجا به معنی تسلیم فرمان های خدا شدن و پیروی از احکام دین آسمانی است یعنی پیروی حقیقی و کامل از آن و بطور کلی اسلام آوردن بصورت کامل که در آن پیروی از شیطان و هوای نفس جای خود را به بندگی کامل و خالص در برابر پرودگار عالمیان  می دهد و موجب اطاعت خالص و کامل در برابر احکام و فرمانهای خدا و رسول او می شود.

اما بطور دائم عده ای از افراد جاهل به صورتهای تقلبی از دین خدا که دیگران ساخته و رنگ دینی به آن زده اند، و روی آورده و از آن ها حمایت کرده و با پیروان دین حقیقی به مخالفت برخاسته و حتی اقدام به جنگ با آنها کرده و آنها را کشته اند! و آشکار ترین و عظیم ترین حادثه از این نوع در تاریخ، حادثه عاشورا است که گروهی از مدعیان دین داری و پیروی از پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ با فرزنداو و سید جوانان اهل بهشت و گوشواره عرش الهی یعنی حضرت سید الشهداء امام حسین ـ علیه السلام ـ و همراهان اندک او جنگیدند و آن بزرگوار و همراهانش در این جنگ و در راه دفاع از دین خدا و نشان دادن چهره حقیقی آن به به عموم انسانها به شهادت رسیدند.البته این نوع رفتارها اختصاصی به گروهی از مردم مدعی دین داری و در یک شریعت معینی نداشته بلکه در بین پیروان جاهل شریعت های مختلف متداول بوده و آشکارترین جلوه های این نوع جهل و فساد اخلاقی و عقیدتی ، اقدام به کشتن پیامبران خدا بوده که به آن اشاره شد و یهودیان در طول تاریخ به این صفت و این رفتار مشهور شده اند.

خدای تعالی می فرماید:

«إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ» (التکوير/۲۷) یعنی: این قرآن نیست جز آموزشی برای عالمیان. رفتارهای پیامبر خدا و اخلاق عظیم جاذب و لطیف او هم که تجسمی از کلام خدا بود، و نوع رفتار آن حضرت با پیروان شریعت های سابق همگی جلوه های آشکاری از عمومیت و جهانی بودن معارف دین آسمانی با خود همراه داشت.

ملاطفت رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ با پیروان شریعت های دیگر و حتی با مشرکان و کافران و دشمنان خود، جاذبه های عمیقی در قلوب انسان ها ایجاد می کرد. و رفتارهای  کریمانه آن حضرت با انسانها حتی مخالفان خود در بین اقوام و ملل مختلف منتشر شد و انسانهای زیادی را بسوی دین خدا جذب کرد و این جریانات جلوهائی از رحمت و برکات مورد بحث بود که با بعثت رسول گرامی و ابلاغ رسالت خدای سبحان در بخش عظیمی از جهان جریان یافت و در اثر گذشت زمان به سرزمین ها و فرهنگ های ملل مختلف هم نفوذ کرد.

قبلاً در ایام ولادت وجود مبارک خاتم پیامبران ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ و بعثت آن حضرت مقالاتی در بخش کلام ایام  منتشر شد از جمله مقاله ای در دو بخش تحت عنوان:

 «حادثه عظیم مبعث رسول اکرم  ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم »(۴) در آخر بخش دوم وارد بحث در تفسیر و توضیح  اولین آیات نازل شده در زمان بعثت یعنی آیات پنجگانه اول سوره «علق» شدیم، تحت عنوان: «اولین پیام خداوند به پیامبر اکرم (ص) و آن بحث منتهی شد به توضیحی فشرده در معانی آیه دوم آن مجموعه و بحث در همان مقاله متوقف شد. اما بعد از مدتی تفسیر آیات بعدی و سوره های نازل شده در آغاز بعثت در بخش دیگری تحت عنوان:

 «آموزش های آسمانی» ادامه یافت. همچنین بخش دیگری در به دسته بندی های سایت اضافه شد.

تحت عنوان:

«تحلیلی از سیره رهبران آسمانی » که این بخش هم که با شرح و توضیح حوادث زندگی رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و سیره شریف آن حضرت شروع شده مشتمل بر توضیح  و تفسیر آیات فوق الذکر می باشد. لذا ادامه این بحث را به مقالات بخش های فوق الذکر  حواله می کنیم. اما علاوه بر آن دو دسته از مقالات ، در مناسبت های بعدی بعضی از سخنان و رفتارهای عظیم وجود مبارک رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ جهت ارائه جلوه های از رحمت و برکات خدای تعالی در ارتباط با شخصیت آن حضرت برای عالمیان مورد شرح و تفسیر قرار خواهد گرفت(ان شاء الله تعالی)

۱۳۹۸/۱/۱۷

الیاس کلانتری

پاورقی ها :

۱ـ فصلنامه بینات سال سیزدهم شماره ـ ۵۲، ص ۵۸

۲ـ تمدن اسلام و عرب ، گوستاولوبون ، ترجمه سید هاشم حسینی ، کتابفروشی اسلامیه ، صفحه ۵۰۳

۳ـ وبسایت حکمت طریف ، بخش تجلی قرآن در سیره عترت طاهره ( علیهم السلام )

۴ـ همان،  کلام ایام ، شماره های ۴۴ و ۴۵

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن