معرفی موسسه فرهنگی «حکمت طریف»

اسم این موسسه با توجه به یکی از سخنان امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) انتخاب شده است. آن حضرت فرمود: «اِنَّ هذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَما تَمَلُّ الاَْبْدانُ فَابْتَغُوا لَها طَرائِفَ الْحِكَمِ» (نهج البلاغه / حکمت ۹۱) یعنی این قلب ها هم مثل بدن ها دچار افسردگی و فرسایش می شوند، پس برای طراوت و زنده ماندنشان، حکمت های تازه و نفیش و لطیف برای آنها فراهم کنید. از این کلام شریف استفاده می شود که روح انسان هم مثل بدن او احتیاج به تغذیه مستمری دارد و حکمت غذای روح انسان است. اگر این غذا به روح انسان نرسد، روح انسان دچار افسردگی و ملالت خواهد شد. پس جهت جلوگیری از این نوع فرسایش و افسردگی روح انسان، باید آنرا با حکمت های تازه و لطیف و نفیس تغذیه کرد. 

محورهای اصلی مطالب و موضوعات در این سایت معانی آیات قرآن و به طور کلی آموزش های کتاب آسمانی و سخنان و رفتارهای ذوات مقدسه معصومین (علیهم السلام) یعنی آموزش های رهبران آسمانی خواهد بود. سعی تمام به کار می رود تا مطالب متناسب با نیازهای علمی و عقیدتی و اخلاقی این زمان، بالخصوص نسل جوان امروزی باشد. همچنین سعی لازم به کار می رود که مطالب علمی و عقیدتی در حد امکان با بیانات و تحلیل های دقیق و فنی و در حد امکان جدید همراه باشد.

دیدگاه ما این است که معارف حقیقی دین توحیدی در هر زمان ، و شرایط مختلف اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و علمی جاذبه های حقیقی و کمالات اصلی خود را حفظ خواهد کرد و هیچ وقت قدرت و کمالات و جاذبه های آن از بین نخواهد رفت و ضعیف نخواهد شد! چون حالت پویایی به طور دائم در معارف قرآن مجید برقرار است، البته این موضوع احتیاج به بحث مستدل علمی و عقیدتی دارد که به خواست خداوند در فرصت مناسب به طرح آن خواهیم پرداخت. همچنین اراده خداوند در جهت غلبه دادن دین توحیدی بر همه ادیان، دائمی و مستمر است. اما مشکل اصلی در زمینه روی آوردن انسانها به معارف دین توحیدی – در حد مورد انتظار- در نحوه آموزش ها و رفتارهای پیروان ظاهری آن و فعالیت های تبلیغی گمراه کننده دشمنان آن قرار دارد.

یک موضوع بسیار مهم در این زمینه عدم توجه کامل و عدم استفاده مناسب از منابع عظیم علمی و قدرت متمرکز در سیره شریف رسول اکرم ( صلّی الله علیه و آله ) و اهل بیت عصمت و طهارت ( علیهم السلام ) می باشد. در سیره شریف آن بزرگواران جاذبه ها و تأثیرات عظیم فوق عادّی وجود دارد و باید این جاذبه ها در افکار انسان ها جریان یابد. یعنی باید انسان ها را به خصوص در شرایط سنی مناسب که سنّ جوانی و نوجوانی است در معرض این جاذبه ها قرار داد و این کار احتیاج به کارشناسی و بررسی های علمی همه جانبه دارد.

جاذبه های اخلاقی و شخصیتی ذوات مقدسه معصومین ( علیهم السلام ) در حقیقت تجلّی کامل آیات قرآن کریم در رفتارها است و باز به قرآن بر می گردد.

سیره شریف ذوات مقدسه معصومین ( علیهم السلام ) مشتمل بر عقاید و اخلاق و احکام دین توحیدی و به طور کلّی همه معارف آن می باشد و تأثیرات این روش آموزشی، متناسب با جاذبه های شخصیتی و اخلاقی آنها خواهد بود.

به طور کلّی در موضوع آموزش انسان ها باید روش آموزش آسمانی مبنای کار قرار بگیرد نه روش های نشأت گرفته از علم انسان های عادّی! سیره شریف رهبران آسمانی سرشار از حکمت های طریف می باشد.

در برنامه آموزشی این سایت، معارف و آموزش های دین توحیدی از قرآن مجید و سیره شریف ذوات مقدسه معصومین (علیهم السلام) عمدتاً بصورت درس های تفسیری و تحلیل و بررسی تاریخ زندگی رهبران آسمانی و تفسیر سخنان آنها و پاسخ به سوالات و شبهات و همچنین مقالات و سخنرانی ها و تدریس ها و مصاحبه ها منتشر خواهد شد.

در برنامه ریزی و طراحی اصلی این سایت استفاده از نظرات علمی و مقالات و بیانات تعدادی از دانشمندان و کارشناسان علوم دینی به عنوان اعضای هیئت علمی موسسه مورد نظر می باشد و فعلا از نظریات و مقالات استاد الیاس کلانتری استفاده می شود. 

توفیق اداره کنندگان این سایت در این خدمت علمی و توفیق تأثیرپذیری مراجعه کنندگان را از خداوند منّان خواستاریم و نیازمند دعای مستمر جویندگان حقایق دینی هستیم. 

مدیریت سایت حکمت طریف

دکمه بازگشت به بالا
بستن