کلام ایام – ۱۷۵، حوادث آخرین روزهای ماه صفر

imagesروز بیست و هشتم ماه صفر حادثه رحلت وجود مبارک رسول اکرم حضرت محمد – صلّی الله علیه و آله و سلّم – واقع شده و طبق نقل مشهور، شهادت امام حسن مجتبی – علیه السلام – هم در همان روز وقوع یافته است. آخرین روز این ماه هم طبق نقلی مصادف است با روز شهادت امام رضا (علیه السلام) پس این چند روز در آخر ماه صفر زمان وقوع مصیبت های عظیم و حوادث بسیار سنگین است.

رحلت رسول خدا – صلّی الله علیه و آله و سلّم – طبق مدلول کلامی از وجود مبارک امیرالمؤمنین علی – علیه السلام – بزرگترین مصیبت عالم محسوب می شود چون در آن حادثه ارتباط  عالم انسان ها از طریق وحی با آسمان قطع شده است. آن حضرت در وقت غسل دادن پیکر مطهر رسول خدا – صلّی الله علیه و آله و سلّم- در حالت حزن و اندوه شدیدی خطاب به آن وجود مبارک عرض کرد:

«بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا رَسُولَ اللَّهِ لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِکَ مَا لَمْ یَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَیْرِکَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَ الاْنْبَاءِ وَ أَخْبَارِ السَّمَاءِ خَصَّصْتَ حَتَّى صِرْتَ مُسَلِّیاً– عَمَّنْ سِوَاکَ وَ عَمَّمْتَ حَتَّى صَارَ النَّاسُ فِیکَ سَوَاءً وَ لَوْ لاَ أَنَّکَ أَمَرْتَ بِالصَّبْرِ، وَ نَهَیْتَ عَنِ الْجَزَعِ، لاَنْفَدْنَاعَلَیْکَ مَاءَ الشُّؤونِ، وَ لَکَانَ الدَّاءُ مُمَاطِلاً وَ الْکَمَدُ مُحَالِفاً، وَ قَلاَّ لَکَ! وَ لَکِنَّهُ مَا لاَ یُمْلَکُ رَدُّهُ، وَ لاَ یُسْتَطَاعُ دَفْعُهُ! بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی! اذْکُرْنَا عِنْدَ رَبِّکَ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ بَالِکَ»(۱) یعنی: پدر و مادرم فدای تو ای رسول خدا، با رحلت تو چیزی قطع شد که با رحلت غیر تو قطع نشده از نبوت و پیام ها و اخبار آسمانی. مصیبت تو این خصوصیت را دارد که تسلّی بخش از مصیبت های دیگر است.

کلام ایام-430، آموزشهای دین توحیدی در سیره و کلام امام حسن مجتبی(علیه السلام)
بخوانید

و این مصیبت عمومیت دارد و همه را عزادار کرد. و اگر نه این بود که تو امر کرده ای به صبر و نهی کرده ای از جزع و بی تابی، آن قدر برای تو گریه می کردیم تا اشکمان تمام شود، و این درد جانکاه و اندوهمان جاودانه می شد و پایدار می ماند و این ها هم در مصیبت تو کم بود. اما چه می شود که مرگ برگرداندنی نیست و نمی شود آن را دفع کرد. پدر و مادرم فدای تو، ما را نزد پروردگارت یاد کن و در خاطر خود نگه دار.

حادثه شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا – علیهما السلام – هم دو حادثه حزن انگیز و دو مصیبت بزرگ است. اما چون در این ایام بحث ما در ارتباط با حادثه عاشورا استمرار دارد، لذا بحث در مورد این حوادث را به روزهای بعدی موکول می کنیم و این نکته را متذکر می شویم که سال گذشته در همین ایام مقالاتی با عناوین و شماره های ذیل در سایت «حکمت طریف» منتشر شد:

*کلام ایام – ۱۰۶، رحلت پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله و سلّم – بزرگترین مصیبت تاریخ.

*کلام ایام – ۱۰۷، حادثه شهادت امام حسن مجتبی – علیه السلام-  (بخش اول).

*کلام ایام – ۱۰۸، حادثه شهادت امام حسن مجتبی – علیه السلام – (بخش دوم).

*کلام ایام- ۱۱۰، حادثه شهادت امام حسن مجتبی – علیه السلام – (بخش سوم).

توصیه می کنیم در این ایام مقالات فوق الذکر مورد مطالعه قرار بگیرد و بخواست خداوند در اولین فرصت مقالاتی با موضوعات جدید در مورد این حوادث نوشته خواهد شد.

الیاس کلانتری

۱۳۹۶/۸/۲۷

پاورقی:

۱-نهج البلاغه، خطبه ۲۳۵

برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا
بستن